Příležitost přeje připraveným. Dirigent Hrůša debutoval s Vídeňskými filharmoniky

Boris Klepal Boris Klepal
30. 11. 2019 12:06
„Co bude pán dirigovat, nevím, ale my budeme hrát Beethovenovu Čtvrtou,“ odpověděl prý kdysi řadový člen Vídeňských filharmoniků na otázku, jaký program zvolil hostující dirigent.
Jakub Hrůša letos dirigoval zahajovací koncert Pražského jara.
Jakub Hrůša letos dirigoval zahajovací koncert Pražského jara. | Foto: ČTK

Vídeň (od našeho zpravodaje) - Stoletý vtip, narážející na sebevědomí i tvrdohlavost jednoho z nejslavnějších orchestrů světa, rozhodně neplatil pro včerejší debut Jakuba Hrůši. Osmatřicetiletý dirigent s Vídeňskými filharmoniky poprvé vystoupil ve Zlatém sále vídeňského hudebního spolku čili Musikvereinu.

Hrůša se sice ke svému debutu dostal "zásluhou" natržené achillovky původně ohlášeného dirigenta Marisse Jansonse, k orchestru ale nespadl jako bezejmenný zachránce z nebe - porozuměl si s ním a prosadil i změnu repertoáru v první polovině večera.

Spolupráce s Vídeňskými filharmoniky je v kariéře ambiciózního dirigenta důležitou položkou, ale v případě Jakuba Hrůši by k ní zřejmě časem došlo v každém případě. Záskok za Jansonse spíš připomněl další stoleté klišé o tom, že příležitost přeje připraveným.

Lidsky vzato se Hrůša s orchestrem již znal a pracoval s ním, protože Vídeňští filharmonici zároveň působí jako orchestr Vídeňské státní opery. Jednalo se vlastně také o záskok, když pozici tamního hudebního ředitele náhle opustil Franz Welser-Möst a bylo potřeba najít náhradu pro první uvedení Janáčkovy opery Věc Makropulos ve slavném "domě na Ringu" roku 2015. Hrůša se tehdy s minimálním množstvím zkoušek dobral k výbornému hudebnímu výsledku a evidentně si získal respekt.

Nejpozději v této době je potřeba hledat bod, kdy byly navázány vztahy, které vedly až k pátečnímu debutu, reprízovanému ještě v následujících třech dnech. Přesto: dirigovat tentýž orchestr v divadle a na samostatném koncertě znamená velký rozdíl, i když se jedná o stejné lidi.

Ve Vídeňské státní opeře se z filharmoniků de facto stávají smluvně vázaní zaměstnanci, kteří musí pracovat s tím, koho si vybere divadlo. Pro samostatné koncerty si ale Vídeňští filharmonici vybírají dirigenty sami a pracují jen s těmi nejslavnějšími. Vypovídá o tom jak původně plánovaný Jansons, tak Riccardo Muti, s nímž orchestr nastuduje následující program v Musikvereinu.

Pokud se tedy Hrůša už před lety ocitl mezi potenciálními spolupracovníky Vídeňských filharmoniků, vzbuzuje to respekt. Ten patří nejen ke Hrůšovým hudebním schopnostem, ale také manažersky skvěle zvládnuté a s rozvahou budované kariéře. Zároveň to zpochybňuje pohádky o zázračných záskocích, které bývají zmiňovány na začátcích velkých kariér - k takovým věcem nedochází náhodou. Potkávají jen ty, kdo mají trpělivost se k nim propracovat, a umělci je také musí rozumně využít.

Jakub Hrůša.
Jakub Hrůša. | Foto: Pavel Hejnz

V původně plánovaném programu měli Vídeňští filharmonikové hrát v první polovině večera Ravelův La valse a poté Rachmaninovovu Rapsodii na Paganiniho téma. Hrůša se s orchestrem dohodl na změnách, takže na prvním místě zazněla koncertní předehra Antonína Dvořáka Karneval. Energická skladba není ani tak obrázkem z karnevalového veselí jako spíš ztvárněním divoce se proplétajících vlivů určujících lidský život.

Hrůša vyslal Karneval k posluchačům v ostrém tempu a dynamice, která ze začátku úplně zahltila sál. Teprve postupně se z ní začala klubat struktura skladby.

V lyrických pasážích nádherně zněl anglický roh a z orchestrálního masivu se stávala strukturovaná hmota, aniž přitom celek ztrácel energii. Pokud chtěl dát Hrůša první skladbou najevo, že přišel někdo nový, kdo má věci pevně v rukou, dokonale se mu to povedlo.

Jedním z výrazných aspektů první části večera byl ušlechtilý zápas se zvukem a jeho vyvážeností, který pak pokračoval v Klavírním koncertu č. 1 b moll Petra Iljiče Čajkovského. Jeho sólistou byl ruský klavírista Denis Macujev, který podtrhl všechno romantické a mohutné v Čajkovského skladbě.

Vídeňské publikum nedávno slyšelo stejný koncert v podání České filharmonie s Kirillem Gersteinem, a tak si připomnělo, jak rozdílně může jedna skladba znít - přičemž obě interpretace jsou legitimní.

Po intelektuálovi Gersteinovi se Macujev ukázal jako prorok romantické klavírní bouře, která se nekompromisně žene před orchestr a někdy i přes něj. Čajkovskij zazněl jako svár individuality klavíru s kolektivním vědomím orchestru, provázený syntézou a vzájemným pochopením. Macujevovi zněl klavír jako těžkotonážní mašina, která při vší své síle jede dopředu s nevídanou lehkostí.

Kombinace masivního zvuku s brilantní technikou byla odzbrojující a Macujev ji patrně vědomě podtrhl křehce perlivým a průzračným přídavkem. Všechny jím upozornil, že dovede hrát, jak je v dané chvíli potřeba.

Orchestr se stával součástí klavírního zvuku a Hrůša skvěle držel obtížnou rovnováhu. Macujev sice strhával pozornost ke klavíru, ale člověk si stále uvědomoval, že zároveň poslouchá báječně vyvážený orchestr. Byl to komplexní zážitek, který při reprízách nejspíš ještě vyzraje.

Jakub Hrůša je od sezony 2016/2017 šéfdirigentem Bamberských symfoniků.
Jakub Hrůša je od sezony 2016/2017 šéfdirigentem Bamberských symfoniků. | Foto: Andreas Herzau

Koncert pro orchestr od Bély Bartóka, který zazněl po přestávce, Hrůša převzal z původně plánovaného programu. Jedno z nejhranějších Bartókových děl vděčí za svoji oblibu melodické nápaditosti a pestrosti, s jakou se jednotlivé skupiny orchestru mohou předvést sólistickým způsobem. Citát z Lehárovy operety Veselá vdova ve čtvrté části skladby podtrhuje jistý rys bezstarostnosti, která je u Bartóka spíš vzácná.

Hrůša a Vídeňští filharmonici zahráli Koncert pro orchestr s očekávanou suverenitou špičkového tělesa i dirigenta. Vycizelovaný projev jednotlivých skupin se pojil dohromady v nádherném a komplexním zvuku, k jehož zaoblenosti přispívají všichni od malého bubnu až po žestě - však kombinace jejich průraznosti, jistoty a ušlechtilosti je jedním z poznávacích znaků Vídeňských filharmoniků.

Příště na Nový rok

Po úspěšném debutu s Vídeňskými filharmoniky se Jakub Hrůša přesune z Vídně do Paříže, kde bude dirigovat L’Orchestre Philharmonique de Radio France, poté následuje hostování u Berlínských filharmoniků a turné s Bamberskými symfoniky. Pražské publikum bude mít nejbližší možnost setkání s Jakubem Hrůšou při Novoročním koncertu České filharmonie.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Porotu benátského festivalu povede režisér Parazita

Porotu letošního ročníku filmového festivalu v Benátkách povede korejský režisér Pong Čun-ho, který natočil oscarový snímek Parazit. "Jako předseda poroty, a hlavně jako neúnavný milovník filmu jsem připraven obdivovat a ocenit všechny skvělé snímky, která budou ve výběru," říká. Jedna z nejstarších a nejprestižnějších akcí ve světě kinematografie se uskuteční začátkem září.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Lazio získalo v římském derby skalp třetího AS

Fotbalisté AS Řím v italské lize podruhé za sebou zaváhali. Třetí tým tabulky po předchozí remíze prohrál 0:3 v derby s Laziem, které se posunulo na sedmé místo. Na svého dnešního soupeře už ztrácí jen tři body.

Dvěma góly ke třetímu vítězství Lazia za sebou přispěl Luis Alberto. Skóre otevřel už ve 14. minutě kanonýr Ciro Immobile, Alberto vedení po devíti minutách zdvojnásobil a domácí už zápas až do konce kontrolovali. Španělský záložník skóre v 67. minutě zpečetil druhou trefou.

Italská fotbalová liga - 18. kolo:

Lazio Řím - AS Řím 3:0 (23. a 67. Alberto, 14. Immobile).

Tabulka:

1. AC Milán 17 12 4 1 37:19 40
2. Inter Milán 17 11 4 2 43:23 37
3. AS Řím 18 10 4 4 37:29 34
4. Juventus Turín 16 9 6 1 35:16 33
5. Bergamo 16 9 4 3 40:22 31
6. Neapol 16 10 1 5 34:16 31
7. Lazio Řím 18 9 4 5 30:25 31
8. Sassuolo 17 8 5 4 30:26 29
9. Hellas Verona 17 7 6 4 22:16 27
10. Benevento 17 6 3 8 20:30 21
11. Sampdoria Janov 17 6 2 9 26:28 20
12. Fiorentina 17 4 6 7 18:23 18
13. Boloňa 17 4 5 8 23:31 17
14. Spezia 17 4 5 8 23:32 17
15. Udine 16 4 4 8 18:25 16
16. Cagliari 17 3 5 9 23:34 14
17. FC Janov 17 3 5 9 18:30 14
18. FC Turín 17 2 6 9 26:35 12
19. Parma 17 2 6 9 13:33 12
20. Crotone 17 2 3 12 17:40 9
Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Na Děčínsku vzplála vlaková souprava, nikdo nebyl zraněn

Předběžnou škodu 15 milionů korun způsobil v pátek vpodvečer požár vlakové soupravy v Rybništi na Děčínsku. Všichni cestující stačili bezpečně vlak opustit. Na místě zasahovalo pět jednotek hasičů, v 19:15 požár hasiči zlikvidovali. O události informovali hasiči Ústeckého kraje na twitteru.

Podle České televize šlo o spoj společnosti Arriva ze Šluknova do Kolína. "K uhašení soupravy bylo potřeba 20 000 litrů vody. Příčina požáru je v šetření," uvedli hasiči. Oheň propukl před 18:00.

Kvůli požáru byla na trati mezi Děčínem a Rumburkem v úseku mezi stanicemi Rybniště a Jedlová zhruba na tři hodiny zavedena náhradní autobusová doprava.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Na palestinských územích se po 15 letech uskuteční volby

Palestinský prezident Mahmúd Abbás v pátek oznámil termín příštích parlamentních a prezidentských voleb. Uskuteční se v květnu a červenci a budou první za 15 let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž mají volby pomoci vyřešit dlouholetý vnitropalestinský konflikt.

Palestinská autonomie, která má na Izraelem okupovaném Západním břehu Jordánu omezenou samosprávu, podle prohlášení Abbásovy kanceláře uspořádá 22. května parlamentní a 31. července prezidentské volby. Konat by měly na Západním břehu Jordánu, v Pásmu Gazy a ve východním Jeruzalémě.

"Prezident nařídil volební komisi a všem státním orgánům, aby zahájily demokratický volební proces ve všech městech vlasti," stojí v prohlášení citovaném agenturou Reuters. Hnutí Hamás vyhlášení voleb uvítalo a vyjádřilo naději, že pomohou ukončit rozkol.

Zdroj: ČTK
Další zprávy