Tragická láska gejši k námořníkovi. Liberecká opera uvádí Madamu Butterfly

ČTK ČTK
9. 3. 2023 20:15
Jedno z nejhranějších děl italského skladatele Giacoma Pucciniho se stane první letošní novinkou opery libereckého Divadla F. X. Šaldy. Madama Butterfly, dojemný příběh mladé Japonky tragicky zamilované do cynického amerického námořního důstojníka, má premiéry na velké scéně tento pátek 10. a neděli 12. března.

Nejbližší reprízy následují 14. března a 4. dubna. Diriguje Ital Paolo Gatto, který se na Pucciniho tvorbu specializuje. "Madama Buterfly je alchymie zvuku a emocí," myslí si Gatto. Tato opera patří mezi jeho nejoblíbenější. "Je neuvěřitelně detailně propracovaná a představuje jakousi Pucciniho intimní introspekci," dodává.

Tragické vyprávění se odehrává počátkem 20. století v japonském městě Nagasaki. Vypráví o cti, zklamání, zradě a nenaplněné touze. Patnáctiletá gejša Čo-Čo-San zvaná Motýlek, anglicky Butterfly, zahoří upřímnou láskou k námořnímu důstojníkovi Pinkertonovi. Ten se s ní z flirtu ožení, avšak poté se vrátí zpět do Ameriky a tam si najde jinou ženu. Až po třech letech se vrací do Nagasaki, aby si odsud odvezl dítě, jež mu Čo-Čo-San mezitím porodila.

Skladatel Puccini, jenž žil v letech 1858 až 1924, téma nabil emocemi. "Pro mě je tam fascinující střet nádherné hudby, která je plná lásky, něhy i vesmírných výšin, a toho libreta, které je strašně kruté," zmiňuje režisérka inscenace Kateřina Dušková.

Pucciniho dílo patří k nejhranějším ve světovém operním repertoáru. Při premiéře roku 1904 v milánské La Scale však u publika propadlo. Skladatel byl nucen operu přepracovat a po třech měsících odmlky nastoupila na scéně v Brescii tentokrát už vítěznou cestu po světových jevištích. I poté ji ale Puccini ještě několikrát přepracoval. Divadlo F. X. Šaldy uvede verzi z roku 1906.

V roli japonské gejši budou alternovat Jana Šrejma Kačírková a Lívia Obručník Vénosová, námořního důstojníka Pinkertona zazpívají Aleš Briscein a Ital Paolo Lardizzone. Podle vedoucího liberecké opery Karola Kevického jsou role velmi kvalitně obsazené. "To, co se podařilo, je husarský kousek, že v liberecké opeře budeme moci přivítat ve čtyřech hlavních rolích skutečně asi nejlepší sólisty, které v rámci Česka a Slovenska máme," zdůrazňuje.

Autorem scény je Pavel Kodeda, kostýmy navrhl Roman Šolc. "Snažil jsem se jít cestou, která by na první pohled nepůsobila, že jsme v Japonsku, ale současně, aby příběh, scéna i kostýmy byly uceleným konceptem výtvarného názoru," popisuje Šolc. "Chtěl jsem, aby výtvarno korespondovalo s hudbou, stejně tak jsem ale hned od počátku věděl, že bych nerad replikoval japonská kimona, bílé obličeje a výrazné červené rty. Myslím, že se mi podařilo najít jakousi lehkou stylizaci, která voní Japonskem a je zároveň nenásilná," dodává. Kostýmy jsou laděné do šedého odstínu a vyrobeny byly z látky dovezené z Itálie.

 

Právě se děje

Další zprávy