Mozartův návrat do Stavovského divadla: opery v režii Alice Nellis nedrží pohromadě

Boris Klepal Boris Klepal
5. 4. 2019 14:06
Nové operní představení nazvané Mozart a ti druzí přivádí slavného skladatele zpět do Stavovského divadla, kde kdysi uvedl premiéru svého Dona Giovanniho, tentokrát však jako protagonistu dvou soudobých oper.
V Nymanově opeře, která tvoří první polovinu večera, Mozart umírá.
V Nymanově opeře, která tvoří první polovinu večera, Mozart umírá. | Foto: Patrik Borecký

Ta první - Dopisy, hádanky a příkazy od anglického skladatele Michaela Nymana - připomíná vážné stránky Mozartovy povahy. Druhé dílo jménem Klasika od nedávno zesnulého Američana Stevena Stuckyho je nepříliš povedenou komedií o střetu tvůrců s posmrtnou slávou a především s oborem muzikologie.

Nymanovy Dopisy, hádanky a příkazy jsou prvním dílem večera.
Nymanovy Dopisy, hádanky a příkazy jsou prvním dílem večera. | Foto: Patrik Borecký

Hudebně i obsahově nesourodá dvojice děl, které režíruje Alice Nellis, za jediný večer drží pohromadě snad jen po divadelní stránce. To rozhodně nestačí.

Televizní opera minimalisty Michaela Nymana Dopisy, hádanky a příkazy měla premiéru roku 1991 v minisérii britské stanice BBC nazvané Not Mozart. Nyman pronikl mimo sféru klasické hudby jako autor doprovodu k filmu Piano režisérky Jane Campionové, "artové" publikum zná jeho soundtracky ke snímkům Petera Greenawaye. Pro Nymanovu mozartovskou operu je ale důležitější, že mluví hudebním jazykem minimalismu, který publikum spojuje stejně spolehlivě jako Mozart - urazí málokoho, potěší mnohé.

Nymanova opera Dopisy, hádanky a příkazy má opravdu rozměry vhodné pro televizní studio: vystačí si s pěti postavami, jednou dekorací a půlhodinovou stopáží.

V roce 200. výročí Mozartovy smrti chtěl autor touto minioperou připomenout, že Mozart nebyl jen infantilní spratek z Formanova filmu Amadeus, jak si ho spousta lidí dodnes představuje. Nyman a jeho libretista Jeremy Newson naopak kladou důraz na Mozartovu záhadnou osobnost a zabývají se tím, co zná každý skladatel i dnes: rozporem mezi tím, co dělat chce, co by dělat měl a co dělat musí.

V Nymanově opeře Mozart umírá a obklopují ho služka, sluha, kritik a skladatelův otec - někteří skutečně vystupují na scéně, jiní jsou přítomni jen prostřednictvím vnitřního hlasu. Rekapitulují Mozartovy příjmy a výdaje, skladatel odpovídá na otcovy vyčítavé dopisy a čelí výtkám kritika, sám sebe charakterizuje pomocí vlastních hádanek.

Nakonec na scéně zůstává sám a v závěrečném monologu vyčkává na chvíli, kdy bude moci psát hudbu jen pro vlastní potěchu.

Mozarta v opeře Dopisy, hádanky a příkazy zpívá Alžběta Poláčková.
Mozarta v opeře Dopisy, hádanky a příkazy zpívá Alžběta Poláčková. | Foto: Patrik Borecký

V první polovině působí Nymanova opera útržkovitě, pak se ale rychle zkoncentruje a její finální vyznění je věrohodné i emocionálně silné. Na čtvrteční premiéře to bylo především zásluhou sopranistky Alžběty Poláčkové. Postavu Mozarta zpívala bez romantických operních manýr, které k Nymanově hudbě nepatří, hlas vedla co nejpřímočařeji a dávala si záležet na dynamice. Zněla klasičtěji i světleji než Němka Ute Lemperová, pro kterou Nyman roli Mozarta napsal, a další účinkující pražské inscenace Ivo Hrachovec, Michaela Zajmi a Pavel Švingr se ve svých rolích stylově drželi také dobře.

Méně to už platilo pro orchestr pod vedením Davida Švece, který v citátech Mozartovy hudby upadal do manýry naučené z běžného provozu a do minimalistického stylu pletl poněkud hollywoodsky znějící smyčce.

Složitější úkol ale měl orchestr teprve před sebou: druhé dílo večera. Steven Stucky napsal komickou operu Klasika - nebo snad lépe řečeno Klasický styl - na motivy stejnojmenné muzikologické studie z roku 1971 od Charlese Rosena. Ten věnuje více než 500 stran hutného textu podrobnému zkoumání hudby Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludwiga van Beethovena.

Všichni tři skladatelé také v opeře účinkují - rozhodnou se sejít z nebe do světa, aby se seznámili s Rosenem a požádali ho o pomoc při zachování slávy své hudby.

Pavel Švingr, Alžběta Poláčková a Tomáš Kořínek v opeře Klasika.
Pavel Švingr, Alžběta Poláčková a Tomáš Kořínek v opeře Klasika. | Foto: Patrik Borecký

Dostávají se na muzikologickou konferenci o sonátové formě, muzikolog z univerzity v Berkeley vstupuje přímo do představení Dona Giovanniho. V baru se potkávají a vzájemně svádějí postavy představující Tóniku, Dominantu a Subdominantu, jejich spor o vlastní důležitost naruší jiný charakter ztělesňující takzvaný Tristanovský akord.

Je zvláštní, že skladatel Stucky a libretista Jeremy Denk i při tak rozsáhlém zdroji, jako je Rosenův Klasický styl, charakterizují skladatele i muzikologické pojmy pomocí otřepaných stereotypů. Haydn, Mozart a Beethoven hrají na začátku opery v nebi Scrabble, Beethoven skládá filozofický pojem Weltanschauung (podle německých slov pro svět a nazírání), Mozart do toho pokřikuje nadávku "scheiße" a hádá se s Haydnem, kdo je slavnější.

Hudba je protkaná citáty z děl všech tří klasicistních skladatelů i mnohých pozdějších, takže ve výsledku spíš než autorskou práci připomíná dovedně poskládanou směsku.

Stucky citáty neuvádí do neočekávaných kontextů, ale využívá je parodicky, ba mnohdy nahodile: Tristanovský akord si nelogicky vylévá srdce parodií na Wotanův monolog z Wagnerovy opery Valkýra, která vznikla ještě před Tristanem a Isoldou. Navíc orchestr v této fázi hraje tak špatně, až si posluchač říká, že by snad bylo lepší Wagnera v Národním divadle neuvádět vůbec.

Daniel Klánský, Lucie Hájková a Veronika Hajnová v opeře Klasika.
Daniel Klánský, Lucie Hájková a Veronika Hajnová v opeře Klasika. | Foto: Patrik Borecký

Četné citáty ve Stuckyho partituře kladou na těleso velké nároky. Udržet takovou věc ve stylové jednotě dá hodně práce a dirigentu Davidu Švecovi se to daří jen místy. Opera střídá zpívané i mluvené monology s ansámbly a celkově je interpretačně složitá. Vyžaduje stylovou pružnost a zkušenost pěvců.

Při vší práci a úsilí, které žádá, je to ale pořád slabé dílo - povrchní parodie, která neobstojí bez znalosti toho, co paroduje. A zřejmě by nevyzněla o mnoho lépe ani při dokonalé interpretaci.

Stuckyho Klasika měla světovou premiéru v roce 2014 na kalifornském Ojai Music Festivalu, který kombinuje koncerty soudobé hudby s muzikologickými konferencemi a vzdělávacími programy. V takovém kontextu mohlo dílo rezonovat úplně jinak než v divadle, kde jako samostatný kus ztrácí smysl. A to přesto, že jedním z jeho hrdinů je Mozart, který do Stavovského divadla samozřejmě patří.

Michael Nyman, Steven Stucky: Mozart a ti druzí

Režie a video: Alice Nellis
Hudební nastudování: David Švec
Stavovské divadlo, Praha, premiéry 4. a 7. dubna, nejbližší reprízy 9. a 25. dubna a dále 26. a 28. května

Režisérka Alice Nellis vystavěla první dílo večera - Nymanovy Dopisy, hádanky a příkazy - jako krátkou divadelní úvahu, která klade důraz na obsah sdělení. Scéně dominuje postel, ve které Mozart umírá. Notové papíry, které se na něj v závěru snáší, působí jako dobře použité klišé. Nellis si to při své režijní obratnosti může dovolit.

Stuckyho Klasika se naopak režijním pojetím místy blíží k filmové žánru crazy komedie: divadelně je o hodně zábavnější než hudebním obsahem. Útěchou divákovi budiž v obou operách alespoň výborná scéna Matěje Cibulky.

 

Právě se děje

před 49 minutami

Silní vítr zaměstnává hasiče na Vysočině či v jižních Čechách. Padají stromy

Silný vítr, před kterým varovali meteorologové, začal v neděli odpoledne zaměstnávat hasiče na Vysočině. Už evidují přibližně tři desítky výjezdů především kvůli odstranění stromů spadlých do silnic. Podobné je to i v Jihočeském kraji. Jeden ze stromů na Českobudějovicku ale spadl i na chatku, nikoho nezranil, řekl mluvčí policie Milan Bajcura.

V jižních Čechách byla silnice spadlým stromem blokovaná například u Sezimova Ústí na Táborsku. "Nějaké nahnuté stromy jsou na Prachaticku, ale zatím to není do té míry, že by se musely silnice zavřít," řekl mluvčí.

Na Vysočině zasahovali hasiči mimo jiné v Jiřicích nebo Pejškově na Pelhřimovsku nebo v Hojkově a Mrákotíně na Jihlavsku, vyplývá to z informací na jejich webu. Vítr přecházející přes Česko od západu může mít rychlost mezi 70 až 110 kilometry v hodině, na horách i kolem 125 kilometrů. Doprovázet ho mají také vydatné srážky.

před 1 hodinou

Ausgburg s Koubkem prohrál v německé lize v Leverkusenu

Fotbalisté Augsburgu s Tomášem Koubkem v brance prohráli ve 23. kole německé ligy na hřišti Leverkusenu 0:2. Čtrnáctý Augsburg nevyhrál potřetí za sebou.

Koubka nejprve překonal v 25. minutě zblízka Moussa Diaby a po téměř hodině hry přízemní střelou z hranice vápna Nadiem Amiri. Do utkání nezasáhli Koubkovi čeští spoluhráči stoper Marek Suchý, který zůstal jen na lavičce, a zraněný záložník Jan Morávek.

Leverkusen vyhrál ve třetím utkání po sobě a bodově se dotáhl na čtvrtý Mönchengladbach, který drží poslední místo zaručují účast v Lize mistrů. Borussia má však zápas k dobru. Na vedoucí Bayern Mnichov ztrácí oba celky šest bodů.

Německá fotbalová liga - 23. kolo:

Leverkusen - Augsburg 2:0 (25. Diaby, 59. Amiri),

18:00 Wolfsburg - Mohuč.

Další zprávy