Recenze: Žádná falešná romantika. Collegium 1704 přelomově zahájilo Pražské jaro

Recenze: Žádná falešná romantika. Collegium 1704 přelomově zahájilo Pražské jaro
Pořadatelé všem hostům měřili teplotu.
Ve Smetanově síni Obecního domu, která má čtyřnásobnou kapacitu, sedělo 305 lidí v respirátorech roztroušeně po jednom či po dvou.
Koncertu se zúčastnili také ministryně financí Alena Schillerová z hnutí ANO...
... ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD...
Foto: Petra Hajská
Dita Hradecká Dita Hradecká
13. 5. 2021 12:09
Že bude zahájení letošního 76. ročníku Pražského jara mimořádné, rozhodl už okamžik, kdy vedení festivalu oslovilo Václava Lukse, zakladatele a vedoucího souboru Collegium 1704, zaměřeného na historicky poučenou interpretaci především barokní hudby.

Jedinečnost středečního koncertu, který se opakuje ještě ve čtvrtek, spočívala také v tom, že se uskutečnil po loňském čistě virtuálním ročníku a předlouhé abstinenci od živých vystoupení. I proto byl na obou stranách - u publika i muzikantů - patrný silný náboj pozitivního očekávání.

Konání akce umožnil pilotní projekt ministerstva kultury. Publikum bylo předem otestováno metodou PCR, na místě se příchozím měřila teplota. Ve Smetanově síni Obecního domu, která má čtyřnásobnou kapacitu, sedělo 305 lidí v respirátorech roztroušeně po jednom či po dvou.

Orchestr, jehož hráči naštěstí mohli sejmout roušky, značně posílili hostující hudebníci ze všech koutů Evropy. Collegium 1704 hrálo na své poměry v obřím obsazení: třicet smyčců, šest lesních rohů, poprvé s tubou či dvěma harfami. A poprvé se pustilo do zatím neprobádaného období pozdního romantismu.

Historicky poučená interpretace neznamená vyměnit kovovou flétnu za dřevěnou a natáhnout struny z ovčích střev. Je to specifický vztah k notovému zápisu i pramenům. Znamená zkoumat každou frázi a ptát se, co říká, co skladatel zamýšlel.

Je velký rozdíl, hraje-li orchestr známou kompozici po sté a jen ji "opráší" na několik zkoušek nebo učí-li se ji hráči jako úplně novou - jen tak lze asi učinit z provedení obrozující záležitost.

Dirigent Luks šel ve zkoumání partitury do nejmenších detailů. Jeho vize byla zřetelná, protože měl k dispozici nesmírně disciplinovaný soubor, který mu umožnil modelovat všechny ty drobné motivy, leckdy i jednotlivé tóny, přesně umísťovat akcenty.

Záznam středečního zahájení 76. ročníku Pražského jara v podání Collegia 1704. Foto: ČTK | Video: Česká televize

Vyniklo to třeba v artikulaci témat Vltavy, kde flétnové a klarinetové "pramínky" zněly zřetelně diferencovaně. V Šárce překvapil mohutný zvuk, jímž dobové nástroje naplnily sál. Recitativní, "vyprávěcí" úseky této nejepičtější básně odkazují až někam k baroku, což Luks se svými hráči umí.

Leckde došlo i na divoce surové vyznění připomínající Wagnerovu Jízdu valkýr - i to Smetanův "příběh" požaduje.

Velmi plasticky, mnohovrstevnatě působila báseň Z českých luhů a hájů, pečlivá artikulace a ukázněné tempo se vyplatily v extrémně náročných fugatových úsecích. Zde nejnápadněji vynikl dobový přístup hry, kdy smyčce používají glissando, tedy sklouznutí z jednoho tónu na druhý.

Tábor a Blaník považuje dirigent za vrchol Smetanova cyklu a tak také tyto dvě závěrečné básně, založené na husitském chorálu, při provedení vyzněly.

Je až podivuhodné, jak se hudebníci zvyklí na barokní patos dokázali převtělit do zcela jiného výrazu. Žádná falešná "romantika", jen vroucnost a zanícení. Zároveň se jim - i přes ztížené podmínky způsobené protipandemickými opatřeními - podařilo dát koncertu nadhled a lehkost. A byť je zde řeč o detailech, celý večer, i protože se hrálo bez pauzy, vyzněl jako jedna strhující a napínavá skladba.

Tato Má vlast pravděpodobně nevzbudí polemiky jako před 25 lety, kdy se jí na Pražském jaru ujali anglický dirigent Roger Norrington a soubor historických nástrojů London Classical Players. Především jsou principy dobově poučené interpretace dnes už součástí mainstreamu a také naše ucho přivyklo specifické barvě instrumentů, kterou se naučilo oceňovat.

Zároveň se tentokrát nedá mluvit o šokujícím pojetí či dirigentské svévoli: nad vším vládla muzikantská přirozenost a nakažlivý entuziasmus účinkujících.

Být v koncertním sále izolovaný od ostatních je zvláštní pocit. Za normálních okolností by takto slabá návštěvnost znamenala propadák, ale výkon, jehož jsme byli svědky a který je v dějinách Collegia 1704 dozajista přelomový, by zasloužil nabité auditorium. Snad hudebníkům poskytly dostatečnou satisfakci výkřiky "Bravo!", i když je tlumily roušky.

Mnohem víc lidí, doufejme, sledovalo živý záznam na webu České televize, sociálních sítích nebo v rozhlasu. Možnost znovu si připomenout mimořádný večer ze záznamu stále existuje a zdá se lákavá. Zároveň ale potvrzuje fakt, že živé provedení nenahradí sebelepší technika.

Zahajovací koncert Pražského jara

Collegium 1704
Václav Luks - dirigent
Obecní dům, 12. května.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.

Další zprávy