Recenze: Novosvětská s jižanskou ohnivostí. Orchestr La Scaly hrál v kójích

Recenze: Novosvětská s jižanskou ohnivostí. Orchestr La Scaly hrál v kójích
Violoncellista Daniel Müller-Schott.
Vpravo je dirigent Andrés Orozco-Estrada.
Snímek ze zahajovacího koncertu Dvořákovy Prahy.
Vlevo je violoncellista Daniel Müller-Schott, vpravo dirigent Andrés Orozco-Estrada.
Foto: Zdeňka Hanáková
Dita Hradecká Dita Hradecká
7. 9. 2021 11:16
Festival věnovaný dílu Antonína Dvořáka v pondělí efektně zahájil italský orchestr. S Filarmonica della Scala debutoval třiačtyřicetiletý kolumbijsko-rakouský dirigent Andrés Orozco-Estrada.

Dvořákova Praha otevřela dvěma zásadními, rozměrnými a nejpopulárnějšími díly autora, jemuž vzdává poctu: Koncertem pro violoncello a Symfonií č. 9, známou jako Novosvětskou. Program, který nejen Dvořákova síň Rudolfina slyšela tisíckrát, přijel zahrát orchestr milánské La Scaly u příležitosti turné s dirigentem Andrésem Orozcem-Estradou.

Zaplněný sál, na rozdíl od loňského pandemického ročníku už využitý na plnou kapacitu, a diváci televizního přímého přenosu byli svědky muzikálního, bravurního výkonu.

Orchestr má „z domova“ nařízeny přísné podmínky fungování: hrát smí jen v menším obsazení, a tak některá díla musela z programu dočasně pryč. Hráči na smyčce mají i na pódiu roušky, dechové nástroje obsluhují muzikanti v samostatných plastových kójích. Zvuku to však neublížilo a nasazení hudebníků ve ztížených podmínkách bylo heroické.

Violoncellový koncert zahrál Němec Daniel Müller-Schott. V pětačtyřiceti letech je to umělec světového kalibru, a kdyby byl Antonín Dvořák slyšel zvuk jeho raritního nástroje z počátku 18. století, nikdy by si nestěžoval, že cello „nahoře huhňá a dole brumlá“, jak v souvislosti s touto skladbou poznamenal.

Müller-Schottův tón byl i v pianissimu naprosto zřetelný a plný. Vrcholné dílo Dvořákova amerického období má sólista pochopitelně na repertoáru a také ho před lety nahrál.

Ze začátku první věty se zdálo, že cítí tempo o něco živější, než jaké nasadil dirigent v předehře, brzy ale s orchestrem našli společný tep a zejména lyrické fráze si vychutnávali společně. Virtuózní pasáže, jichž je sólový part plný, přednášel Müller-Schott neokázale, jako mimochodem; s všudypřítomnou technickou jistotou si mohl pohrávat s detaily.

Úžasné byly dlouhé kantilény prosté sentimentu a pronášené s diskrétním vibratem. Dvořák hráči v tomto koncertu nic neusnadnil. Místo efektního závěru, jaký publikum hned zvedne ze sedadel, zkomponoval pomalý konec.

V pondělí večer jako by se veškerá energie a sdělení soustředily do dvou závěrečných, nekonečně dlouhých tónů violoncella, které naopak posluchače k sedadlu přimrazily.

Violoncellista Daniel Müller-Schott.
Violoncellista Daniel Müller-Schott. | Foto: Zdeňka Hanáková

Aplaus a potlesk vestoje ovšem doprovodily jak první, tak druhou polovinu večera. Orchestr podal osvěžující výkon: dvořákovské melodie zněly v interpretaci Italů určitě jinak než u českých těles, přesto naprosto přirozeně.

Báječná byla sóla ve flétně, anglickém rohu i prvních houslích. Andrés Orozco-Estrada patří k dirigentům „moderního typu“, již jsou doma na dvou kontinentech a s neuvěřitelnou energií zvládají série významných angažmá. Kolumbijec, který už dlouho žije v Rakousku a od sezony 2021/2022 se stane šéfdirigentem Vídeňských symfoniků, na stupínku temperamentně tančí s taktovkou, jeho práce je ale znát v detailech, jako je vymodelování jednotlivých frází.

V pondělí měl Dvořákovy partitury sice položené na pultě, skoro se do nich ale nedíval: živě komunikoval s hráči a povzbuzoval je. Jižanský oheň a zpěvnost Novosvětské prospěly.

Dlouhé ovace odměnili Italové přídavkem ze svého domácího repertoáru: efektní Rossiniho předehrou k opeře Lazebník sevillský.

Vedle Pražského jara vyrostla ve Dvořákově Praze, která se koná od roku 2008, velká konkurenční přehlídka. I vnější podobou - vyvěšená česká vlajka, hymna na zahájení - dává najevo, že je rovnocenným protějškem jarního hudebního maratonu.

Co je důležitější: i kvalitou hostů už se staršímu sourozenci vyrovná. Letos v řadě světových orchestrů představí ještě Vídeňské filharmoniky, Bamberské symfoniky nebo londýnskou Akademii sv. Martina v polích.

Zahajovací koncert Dvořákovy Praha

Filarmonica della Scala
Andrés Orozco-Estrada - dirigent
Daniel Müller-Schott - violoncello
Rudolfinum, Praha, 6. září.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 21 minutami

Twitter zavede funkci spropitného celosvětově, platby přijme i v bitcoinech

Internetová sociální síť Twitter se rozhodla rozšířit funkci, která uživatelům umožňuje jednoduše zasílat peníze autorům příspěvků, aby tak ocenili jejich činnost. Funkce spropitného s označením Tip Jar (sklenice na spropitné) bude nově dostupná celosvětově a platby bude přijímat i v bitcoinech. Twitter to oznámil ve čtvrtek. Firma tak chce držet krok s provozovateli jako Patreon, kteří funkci také nabízejí.

Twitter novou funkci od května testoval. Peníze jejím prostřednictvím mohli posílat všichni uživatelé, přijímat je ale byla schopna pouze skupina vybraných uživatelů, která zahrnovala například novináře, experty a zástupce neziskových organizací. Tato skupina by se však měla časem rozšiřovat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy