Recenze: Bittová poprvé zpívá Kafku. Za aforismy je člověk, silná individualita

Iva Bittová se poslední dobou čím dál víc věnuje moderní a soudobé hudbě.
Iva Bittová a Hana Kotková při úterním provedení Kafkových fragmentů.
Foto: Petr Dyrc
Daniel Konrád Daniel Konrád
25. 4. 2018 10:03
Před více než třiceti lety aforismy Franze Kafky zhudebnil maďarský skladatel György Kurtág. Včera jeho dílo v české premiéře uvedly Iva Bittová s houslistkou Hanou Kotkovou. Na malé ploše byly úžasně expresivní.

Za hudbu extrémní, mezní, skoro neproveditelnou bývají označovány Kafkovy fragmenty, čtyřicet krátkých hudebních úryvků, "větiček" pro housle a soprán.

Jsou monumentálně měňavé co do tempa i temperamentu. Housle a hlas se potkávají a zase rozchází. Jednou jdou proti sobě, pak se podepřou. Vyjadřují různé emoce, některé zakřičí, jiné jen naznačí. Strhnou pozornost a po pár vteřinách mizí.

Kafkovy fragmenty, své nejdelší dílo pro hlas, takto před více než třiceti lety vytvořil nejznámější žijící maďarský skladatel György Kurtág. Teprve včera prvně zazněly v Praze, pěvkyně Iva Bittová a houslistka Hana Kotková je provedly příznačně ve vyprodaném kostelu svatého Šimona a Judy na rohu Dušní ulice, neboť poblíž Franz Kafka krátce žil a dodnes ho tu připomíná pomník od sochaře Jaroslava Róny.

Nejdřív k předloze: Kurtág si v průběhu 80. let minulého století zapisoval, co ho zaujalo v Kafkových povídkách, denících či dopisech adresovaných Mileně Jesenské. Na přeskáčku zhudebnil mnoho známých aforismů, například "V boji mezi tebou a světem sekunduj světu", popřípadě Kafkův citát o koitu, jenž zlidověl jako "Sex je trest za lásku".

Některé z aforismů mají duchovní a filozofický rozměr, jiné zachycují absurditu či paradox, další jsou třeba jen vtipné. Skladatel váhal, kam které zařadit, pořadí cyklu měnil ještě po světové premiéře roku 1987.

Nezměnil však to, že krátké útvary jdou rychle za sebou, každá na jiné téma, a proto také hudba rapidně mění tvar. Na malých plochách housle i soprán projevují širokou škálu výrazů.

Pro představu: zazní pasáž připomínající tango nebo motiv s ozdobnou technikou melismatu evokující tradiční židovskou muziku. Pak soprán na pět vteřin "zešílí", extaticky zapěje nepředvídatelnou řadu not a následující fragment už je zase v intimní poloze, až snově souzní s houslemi.

Ukázka z pařížského provedení Kafkových fragmentů. Zpívá Salome Kammerová, hraje Carolin Widmannová. | Video:

Takové kontrasty vyžadují neustálé vypětí a vyzní jen při maximální virtuozitě interpretů. Zvlášť náročný je part, který v úterý hrála houslistka Hana Kotková. Musela se pohybovat v nepravidelných rytmech, hbitě střídat dvojhmaty, používat hektické smyky, v sedmiminutové prostřední pasáži pracovat se čtvrttóny.

Několikrát během večera Kotková sahala po druhých, přeladěných houslích, jak Kurtág nařídil v partituře. A na druhé straně jeviště měla připravený "nekonečný pult", tedy čtyři stojany s notami rozloženými vedle sebe. Přišly vhod ve dvou delších fragmentech, kde by interpretka při hraní nestíhala obracet listy.

Výkon to byl mimořádný a Kotková, ve Švýcarsku žijící laureátka Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, naplno zúročila, že soudobé hudbě se věnuje vytrvale - v Praze před lety hrála Stevea Reicha, v Americe provedla houslový koncert Mortona Feldmana, na loňských Ostravských dnech nové hudby pro změnu houslový koncert Itala Salvatora Sciarrina.

Čím dál větší pozornost ale moderní tvorbě věnuje také Iva Bittová. V Česku je stále zafixovaná jako osobnost takzvané brněnské alternativy, byť v uplynulých letech zpívala lidové písně Luciana Beria, Schnittkeho faustovskou kantátu či Schönbergovu skladbu Pierrot Lunaire užívající intonovanou mluvu. Nejasná hranice mezi řečí a zpěvem je blízká také Kafkovým fragmentům.

Text zpívaný v němčině György Kurtág upravil pro operní soprán, avšak jako by byl dělaný pro Bittovou. Není v něm prostor pro improvizaci, jíž se pěvkyně celoživotně věnuje, zato povzbuzuje expresivitu, přímo si říká o to, aby jej uchopila silná osobnost.

Iva Bittová a Hana Kotková při úterním provedení Kafkových fragmentů.
Iva Bittová a Hana Kotková při úterním provedení Kafkových fragmentů. | Foto: Petr Dyrc

Bittová tak během úterního večera použila svůj operní hlas, tenčí "myší" hlásek, své ptačí štěbetání, všechny výrazové rejstříky od toho nejsoustředěnějšího - zašeptané "Úkryty" na konci třetího fragmentu - po ten nejvypjatější.

Vrchol přišel v závěru první části, kde Bittová německy několikrát opakovala "Nic podobného". Musela u toho hystericky zapištět, zamňoukat, zavýt, či co to bylo. Pěvkyně u toho rukou dělala gesto, jako by slova brala a házela přes rameno. Zvuk ale posluchači utkvěl, byl až prenatální, jako nějaký "prvotní křik". Nesmírně působivé.

Však se Bittová důkladně připravovala. Zná jevištní adaptaci Kafkových fragmentů, kterou v newyorské Carnegie Hall před lety připravil divadelní režisér Peter Sellars. A některé fragmenty pěvkyně nastudovala i na housle, jen hrát a zpívat zároveň si je zatím netroufá - technicky vzato to beztak půjde jen u některých.

Dobře si také Bittová zvolila, koho doprovodit. S Hanou Kotkovou jsou kamarádky z dětství, byť společně vystupují teprve v posledních letech - začaly provedením Bartókových 44 duetů pro housle v australském Sydney.

Náznak nějaké Bartókovy lidovosti lze tu a tam slyšet také v Kafkových fragmentech. Ty jsou ale jinak typem hudby, na niž člověk asi musí přijít vhodně naladěn či otevřen. Slovům těžko rozumět, hudba vyžaduje soustředění, nepřipraveného může zaskočit.

György Kurtág: Kafkovy fragmenty

Iva Bittová - zpěv
Hana Kotková - housle
Koncert pořádal Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
24. dubna, Kostel sv. Šimona a Judy, Praha

Publikum u svatého Šimona a Judy to neslo statečně: v přestávkách mezi větičkami bylo občas slyšet sténání, tu a tam někdo odešel, ale to je v Praze u soudobé hudby běžné i na koncertech České filharmonie.

Kdo zůstal, postupně žasl nad tou mírou představivosti - autorské u Kurtága, interpretační u Bittové a Kotkové.

Kafkovy fragmenty jsou možná "mezní hudbou", ale jsou pro každého: protože za těmi tóny, tím pocitovým vkladem, výtrysky energie a síly je člověk. V textové předloze přemýšlející, pochybující, tápající či usměvavý, v Kurtágově adaptaci hnaný do extrémních poloh, stavěný do kontrastů, ale o to zřetelnější.

Vlastně je to pocta různorodosti, individualitě, lidské povaze, vůbec existenci - všeho, co dělá člověka člověkem.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Francouzská armáda zabila velitele Al-Káidy v severní Africe

Francouzská armáda zabila v Mali velitele teroristické organizace Al-Káida v islámském Maghrebu (AQIM) Abdal Malika Drúkdala. Oznámila to dnes ministryně obrany Florence Parlyová. Francie stojí od roku 2013 v čele mezinárodní koalice proti islamistům v této africké zemi.

"Dne 3. června zabily francouzské armádní síly s podporou místních partnerů během operace v severním Mali emíra Al-Káidy v islámském Maghrebu Abdal Malika Drúkdala a několik jeho nejbližších spolupracovníků," uvedla Parlyová na twitteru. Informaci následně potvrdila agentura AFP, podle níž byl Drúkdal zabit poblíž malijského města Tessalit u hranic s Alžírskem, kde se údajně dlouhodobě skrýval.

Drúkdal byl považován za jednoho z nejzkušenějších militantních džihádistů v severní Africe. V roce 2012 patřil k hlavním organizátorům převzetí severovýchodní části Mali pod kontrolu islamistů, po němž v zemi intervenovala francouzská armáda. Ta sice ve spolupráci s místními silami zatlačila džihádisty zpět, bezpečnostní situace v zemi na severozápadě Afriky je nicméně dlouhodobě nestabilní a islamistům se daří podnikat útoky nejen v severní, ale i centrální a jižní části státu.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

AstraZeneca začíná s výrobou vakcíny proti koronaviru, i když testování ještě neskončilo

Britská farmaceutická společnost AstraZeneca oznámila, že začíná s výrobou potenciální vakcíny proti nemoci covid-19. Ačkoli klinické testování očkovací látky není dosud u konce, a není tedy jasné, zda je vakcína funkční, chce firma mít k dispozici zásoby pro případ, že by testy dopadly dobře. Stanici BBC to dnes řekl šéf společnosti Pascal Soriot. AstraZeneca si zajistila kapacity pro dodávku celkem dvou miliard dávek testované vakcíny.

"Začínáme s výrobou vakcíny ihned - musíme ji mít připravenou ve chvíli, kdy budou výsledky (testování)," řekl Soriot. "Samozřejmě, že toto rozhodnutí s sebou nese riziko, ale jde o finanční riziko, pokud vakcína nebude funkční… Pak by všechen materiál, všechny vyrobené vakcíny přišly vniveč," dodal.

AstraZeneca vyvíjí vakcínu s pracovním názvem AZD1222 ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou a v současnosti ji testuje na 10 000 dobrovolnících v Británii. Výsledky zkoušek by měla znát do srpna.

Firma se zavázala, že polovinu dávek očkovací látky, které se chystá vyrobit, poskytne chudším zemím. Ve čtvrtek oznámila, že uzavřela další dva kontrakty, přičemž jeden z nich ve výši 750 milionů dolarů s nadacemi filantropů Billa a Melindy Gatesových. Z celkem jedné miliardy dávek očkování určených pro chudší země by mělo být 400 milionů k dispozici ještě před koncem letošního roku.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Na Teplicku skončil první den senátních voleb, účast byla asi 12 procent

Volební místnosti na Teplicku, kde voliči vybírají nástupce Jaroslava Kubery (ODS), se ve 22:00 pro dnešek uzavřely. První kolo doplňovacích voleb bude pokračovat v sobotu od 8:00 do 14:00. Účast je zatím podle předběžného odhadu v průměru kolem 12 procent, řekla Pavla Doksanská z teplického magistrátu, která má na starosti organizační zabezpečení voleb.

Hlasování doprovází kvůli epidemiologické situaci zvýšená hygienická opatření. Lidé musí mít při vstupu do budov roušky, které si sejmou jen kvůli ověření totožnosti.

Nástupce Jaroslava Kubery, který nečekaně v lednu zemřel, lidé vybírají z devíti kandidátů. Pokud žádný z nich nezíská v prvním kole nadpoloviční většinu, o vítězi rozhodne za týden finále mezi dvěma nejúspěšnějšími uchazeči z kola prvního. Vítěz voleb se ujme mandátu v horní parlamentní komoře na zbytek Kuberova funkčního období, tedy do 13. října 2024. Mandát chtějí získat například teplický primátor Hynek Hanza (ODS), ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) nebo ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman (za Senátor 21 s podporou TOP 09, Liberálně ekologické strany a Strany zelených).

Zdroj: ČTK
Další zprávy