Překonat Kubelíka. Hrůša povede operu v Londýně, kde se věci dělají pořádně

Boris Klepal Boris Klepal
26. 10. 2022 18:12
Práce v luxusních podmínkách s nadstandardními nároky na osobní zodpovědnost čeká Jakuba Hrůšu v Královské opeře Covent Garden. V září 2025 se jako teprve druhý Čech stane hudebním ředitelem prestižní londýnské instituce, kterou v letech 1955 až 1958 vedl Rafael Kubelík. Hrůša má nejlepší předpoklady tam vydržet déle.
Jakub Hrůša se dostal do pozice, kdy i velké světové instituce musí přemýšlet, co mu dokážou nabídnout.
Jakub Hrůša se dostal do pozice, kdy i velké světové instituce musí přemýšlet, co mu dokážou nabídnout. | Foto: Ian Ehm

Jmenování jedenačtyřicetiletého Hrůši minulý týden vyvolalo vzrušení nejen v českých médiích. Jeho úsměv zářil také z kulturních rubrik vlivných médií od britského Guardianu přes BBC po americké New York Times. Zájem dosvědčuje, že pozice hudebního šéfa Covent Garden patří ve světě opery a klasické hudby k nejsledovanějším.

Úspěch samozřejmě nespadl z čistého nebe. Žák dnes již nežijícího Jiřího Bělohlávka jen letos zaznamenal ohromný ohlas na festivalu v rakouském Salcburku s inscenací Janáčkovy opery Káťa Kabanová. Režíroval ji Australan Barrie Kosky, jehož londýnskou inscenaci tetralogie Prsten Nibelungův od Richarda Wagnera převezme Hrůša v sezoně 2027/2028. Byl to ostatně Lohengrin od téhož skladatele, s nímž Hrůša letos v červnu oslovil publikum Covent Garden.

Operu, jejíž křehký zvuk a bezmála čtyřhodinová stopáž představují výzvu pro každého dirigenta, označil za jeden z vrcholů dosavadní kariéry. V Covent Garden ji navíc dirigoval před publikem, které má na rozdíl od českých institucí s touto hudbou bohaté zkušenosti a je v něm spousta wagnerovských fajnšmekrů. Zkušených, ale zároveň ne tak rigidních jako v bavorském Bayreuthu, skladatelově "svatostánku".

Teprve po Lohengrinovi začal český dirigent jednat o funkci ředitele, na kterou Covent Garden hledala vhodného kandidáta již déle. Odchod dosavadního šéfa Antonia Pappana oznámila před rokem a půl, plánovaný byl na konec sezóny 2023/2024. Hrůša nastoupí na začátku té další, s kolegou bude sdílet ředitelské povinnosti a od sezóny 2025/2026 zahájí samostatnou práci.

Operní dům, na jehož schodech začíná muzikál My Fair Lady, vymění hudebního ředitele po 22 letech. Deník The Times sarkasticky vtipkoval o rychlém střídání ministerských předsedů a předsedkyň britské vlády, zatímco londýnská opera se připravuje na loučení s nejdéle sloužícím šéfem ve své historii. Pappano se stane šéfdirigentem Londýnského symfonického orchestru, od nějž zase k Bavorským rozhlasovým symfonikům odchází sir Simon Rattle. Hrůša je tak součástí vícenásobného pohybu na nejprestižnější úrovni.

Zatímco za Rattleovým odchodem z Londýna stál částečně krach plánů na výstavbu nového hudebního sálu i rozčarování z brexitu, Hrůša míří opačným směrem. Porozuměli by si naopak v osobních důvodech: Rattle bude blíž k manželce Magdaleně Kožené a dětem, s nimiž žije v Berlíně, stejně jako Hrůša ke své londýnské rodinné základně.

Covent Garden pracuje jinak než česká divadla, která si obvykle drží stálé soubory a vytvářejí stabilní repertoár. Londýnská královská opera oproti tomu každou inscenaci připravuje jako unikát. Pro každou roli angažuje konkrétní pěvkyni nebo pěvce, a dokonce nemívá ani takzvané covery - tedy náhradníky, kteří zaskočí v případě nemoci či jiného nečekaného problému. Asistentem nedisponuje ani dirigent. V případě jeho indispozice zaskakuje vedoucí hudebního nastudování.

Riskantní způsob práce, při němž může jedna chřipka zmařit úsilí dvou tří stovek lidí, však vede také k nekompromisní kvalitě. Sotva připadá v úvahu, že by si divadlo najalo nevhodné lidi bez ohledu na to, zda se jedná o hlavní či vedlejší role. Absence záskoků přitom vede k jisté finanční úspoře - není člověk, není honorář.

Podle zkušeností z jiných, podobně fungujících divadel a festivalů je pocit nenahraditelnosti důležitým motivačním faktorem. Nikdo nechce být za potížistu, kvůli kterému něco vázne, lidé si dávají větší pozor, aby byli v pořádku a podali co nejlepší výkon. V londýnské opeře se k tomu přidává ještě skutečnost, že zde není nápověda. Účinkující jsou odkázáni sami na sebe.

Nezanedbatelnou motivaci samozřejmě představují rovněž honoráře, i když v Covent Garden jsou podle Hrůši o něco nižší, než by se na tak vysoké úrovni dalo očekávat. Londýnská královská opera není přitažlivá jako pouhý zdroj příjmů. Významnou úlohu hraje její vysoký umělecký kredit, i když se v době kinopřenosů z newyorské Met může zdát, jako by ostatní operní divadla z globální scény ustoupila.

Modlitbu za Ukrajinu od Valentina Silvestrova letos zahráli Bamberští symfonikové se svým šéfdirigentem Jakubem Hrůšou. | Video: Bamberger Symphoniker

Jakub Hrůša přijde do instituce, kterou bude moci usměrňovat přinejmenším pět let. Přinese do ní své zkušenosti i umění - nejen co se týká hudby, ale také schopnosti zaujmout, dobře vycházet s lidmi, nedělat zbytečné kompromisy a zároveň neustupovat z vysokých standardů.

Již dříve nešlo přehlédnout, že Hrůšovy umělecké štace nejsou sérií ojedinělých hostování. K typickým znakům jeho kariéry patří, že se na důležitá místa vrací. Platí to například pro Berlínské filharmoniky. K dirigování koncertů si ho pozvali i jejich vídeňští kolegové po střelhbitě rychlém a zároveň sebevědomém nastudování opery Věc Makropulos roku 2014 ve Vídeňské státní opeře. "Kdyby Jakub nebyl tak kovanej a tak pevnej, tak se v tom vymáchali," poznamenal k jeho tehdejšímu výkonu Jiří Bělohlávek.

Dnes je Hrůša v pozici dirigenta, kterého nikdo jen tak v něčem nevymáchá. I velké instituce naopak musí přemýšlet, co mohou nabídnout jemu.

Dirigent potvrdil, že se mu povedlo vyjednat s Covent Garden takové podmínky, aby mohl pokračovat ve svých symfonických projektech. Zůstává šéfem Bamberských symfoniků v Německu i hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie a římského Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, jemuž nyní šéfuje Antonio Pappano. Při jednáních o smlouvě bylo dosaženo dohody, která dle Hrůšových slov není negativním kompromisem.

Poněkud paradoxně dirigent míří do prostředí, kde nebude muset příliš představovat českou hudbu. Ta má v Británii výbornou pozici nejpozději od dob Antonína Dvořáka, kterému bránu na ostrovy otevřela jeho Stabat Mater. Na objednávky z Británie složil i kantáty Svatební košile a Svatá Ludmila či Rekviem.

Dirigent Charles Mackerras s muzikologem Johnem Tyrrellem, kteří v Británii žili, sehráli osudovou roli při vzbuzení celosvětového nadšení k hudbě Leoše Janáčka. První z nich pro firmu Decca natočil přelomový operní cyklus, druhý je autorem janáčkovského životopisu o dvou dílech, každém čítajícím tisíc stran. Díky Mackerrasovi a Tyrrellovi se ostražitost před Janáčkem rozplynula také u mnoha českých posluchačů.

Po sametové revoluci se pak o český repertoár v Británii starali Jiří Bělohlávek v čele Symfonického orchestru BBC a nedávno zesnulý Libor Pešek coby šéf královské filharmonie v Liverpoolu.

Jakub Hrůša tak nestojí před svazující povinností seznamovat Angličany s českou operou, ačkoliv kvalitní, konkurenceschopná, a přitom ve světě takřka neznámá díla se stále najdou. Nabízí se Čertova stěna od Bedřicha Smetany či Hry o Marii od Bohuslava Martinů.

Před českým dirigentem se nicméně otevírá spíš příležitost rozšířit svůj světový operní repertoár v luxusních podmínkách. Tiskové zprávy zatím bez konkrétních titulů zmiňují díla Giacoma Pucciniho, Sergeje Prokofjeva či Benjamina Brittena. K nim samozřejmě přibude Prsten Nibelungův. Jeho jednotlivé části má od příštího roku postupně premiérovat Antonio Pappano, každý rok jednu. Čtyřdílný celek poté převezme Jakub Hrůša. I tato kontinuita v rámci jednoho velkého projektu svědčí o způsobu práce na vrcholné úrovni.

Velké nároky na finanční zdroje v Covent Garden představují nezbytný grunt pro to, aby se věci dělaly pořádně, bez uměleckých kompromisů. Nemluvě o firemní i lidské kultivovanosti, kdy nad šéfem významné instituce nevisí věčná hrozba odvolání ze dne na den, jako se to v Česku stalo před devíti lety řediteli Národního divadla a před třemi roky Národní galerie. Místo toho Londýn slibuje kombinaci profesionality, vzájemné důvěry a odpovědnosti lidí, kteří nepracují jen napůl.

Inscenaci Prstenu Nibelungova převezme Jakub Hrůša v polovině svého prvního funkčního období v Covent Garden. V té době už bude mít určitě jasno, zda v londýnské opeře setrvá, či nikoli. Je však těžké si představit, k jakým institucionálním, uměleckým či osobním otřesům by muselo dojít, aby pozici hudebního ředitele opustil. Věštění je sice ošidná disciplína, nejméně s jedním prodloužením smlouvy je ale zřejmě možné počítat už teď.

To, co je slovy nesdělitelné, se hudbou sdělit dá. Má něco navíc, podobně jako poezie může jít hloub, míní světově uznávaný dirigent. | Video: Michael Rozsypal
 

Právě se děje

Další zprávy