„Součástí legendy o České filharmonii je její umění vyjádřit tichou radost. V jistém smyslu filharmonici představují národní charakter, schopnost vyjádřit krásu způsobem, který není otevřeně hlasitý,“ uvažuje rusko-americký dirigent prvního českého orchestru před natáčením Deváté symfonie Gustava Mahlera, rodáka z Kaliště na Vysočině.
V českém překladu si podcast se Semjonem Byčkovem můžete poslechnout zde:
Nezkrácená verze v angličtině pořízeného rozhovoru je zde:
Skladba podle Byčkova bude vyžadovat po hudebnících, aby při jejím přednesu v jistém smyslu vyšli z komfortní zóny. „V Mahlerově světě žijí extrémy vedle sebe. Extrémní něhu střídá po vteřině extrémní sarkasmus. O minutu později extrémní násilí, změna stíhá změnu,“ vysvětluje. A interpretační klíč ke komponistovi proto s nadsázkou přirovnává k hudební schizofrenii.
Kromě specifického psychického naladění podle šéfdirigenta vždy pomáhá také návštěva míst, odkud skladatel pochází. Byčkov popisuje, jak jeho porozumění Benjaminu Brittenovi proměnila chůze po mořském břehu v jihoanglickém městečku Snape, kde se odehrává příběh rybáře Petera Grimese ve stejnojmenné opeře. Vzpomíná také, jak mu světlo v linecké katedrále svatého Floriána pomohlo přiblížit svět Rakušana Antona Brucknera, který tu býval varhaníkem.
Byčkovův vlastní příběh je od roku 2018 spojen s Českou filharmonií a jejím sídlem v neorenesanční budově pražského Rudolfina, kde tento podcast vznikl. Při otázce, jak zní jeho argument pro stavbu nového koncertního sálu v Praze, se šéfdirigent usmívá: „Sdělení je prosté: Přemýšlejte nad tím, čím se vaši předkové zapsali do dějin.“
Vítejte u podcastu Na dotek, hostem Petra Viziny je dnes šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov. Zazní ukázky z Deváté symfonie Gustava Mahlera, kterou pod Byčkovovou taktovkou v roce 2017 nahrál orchestr londýnské Royal Academy of Music a již teď šéfdirigent natáčí s Českou filharmonií. K poslechu na platformách SoundCloud, Spreaker, Google Podcasts, Spotify i Apple Podcasts.