Na jeviště pražského Národního divadla se po téměř osmdesáti letech vrací opera Julese Masseneta, která vznikla na motivy románu Johanna Wolfganga von Goetha nazvaného Utrpení mladého Werthera. V hudebním nastudování šéfa opery Petra Kofroně bude mít v historické budově premiéry tento čtvrtek a sobotu.
Massenetova opera byla v Praze uváděna naposledy v letech 1927 až 1939. "Myslím, že za komunismu byla brána jako maloměšťácká a po revoluci jako málo kapitalistická," vysvětluje šéf opery Petr Kofroň.
Současná inscenace německého operního režiséra Willyho Deckera měla premiéru 14. ledna 1996 v amsterdamském Het Muziektheater (Nederlandse Opera). Následně byla uvedena v divadlech ve Frankfurtu, Lyonu, Římě a Barceloně.
Režie pražského obnoveného nastudování se chopil Stefan Heinrichs. V rolích ústřední dvojice alternují Peter Berger a Richard Samek v roli Werthera. Charlottu ztělesní Veronika Hajnová, Štěpánka Pučálková a Michaela Zajmi.
"Massenetovou předností je široký symfonický podklad děl pracující s příznačnými a zvukomalebnými motivy," říká tenorista Berger.
"Dokázal střídat nálady nesmířeně melancholické, sentimentální, lyrické s delikátní dynamikou. Na mě působící jak meditativně, tak dramaticky. Další předností je jeho psychologické chápání postav a jejich detailní zpracování," dodává.
Tento týden se uskutečnily tzv. klavírní generální zkoušky, tedy poprvé ve scéně, světlech a v kostýmech, na inscenaci opery Julese Masseneta WERTHER. Premiéry budou 7. a 9. června v Národním divadle. Více o inscenaci zde: https://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/11992
Zveřejnil(a) Národní divadlo opera dne 25. May 2018
Opera Werther je vrcholným dílem romantismu a její předloha Utrpení mladého Werthera, román o nešťastné lásce ve formě dopisů z roku 1774, se záhy po vydání stala slavnou.
Mladí čtenáři v ní nacházeli sami sebe a řada z nich následovala hrdinu až k sebevraždě.
Libreto zdůrazňuje Charlottin vnitřní konflikt mezi vědomím odpovědnosti a pocitem lásky. Deckerova inscenace s podporou abstraktní scény líčí dynamiku rozporu mezi touhami jedince a nátlakem konvencí, mezi svobodou a společenskými tabu, nadějí a rezignací.
"Charlotta se zmítá mezi dvěma muži, řekla bych, že to téma dnes je velmi aktuální, láska, žárlivost, nějaké boje mužů o ženu," vyjmenovává téma spojené se svou postavou Štěpánka Pučálková.
Scénografie Wolfganga Gussmanna zvýrazňuje komické a temně romantické aspekty díla. Scénu i kostýmy umisťuje na konec 19. století, tedy do doby, kdy opera vznikla. Žlutá a modrá, barvy symbolizující románového Werthera, jsou postaveny do kontrastu s jinak převládající šedou, černou a bílou.
Jules Massenet: Werther
Hudební nastudování: Petr Kofroň
Režijní koncepce: Willy Decker
Režie obnoveného nastudování: Stefan Heinrichs
Národní divadlo, Praha, premiéry 7. a 9. června, nejbližší reprízy 15. a 21. června
Hudba upoutá pozornost především melodičností a barevnou orchestrací, v níž byl autorovi vzorem i Richard Wagner. Podtrhuje příběh plný vášní, jež není hlavním hrdinům dopřáno uspokojit.
Součástí Massenetova Werthera je také slavná tenorová árie Pourquoi me réveiller ze třetího dějství, kterou v minulosti zpívali Luciano Pavarotti, ze současníků Jonas Kaufmann či Juan Diego Flórez. Patří k prubířským kamenům každého tenoristy, který se s rolí potká.
"To těžké utrpení je náročné, a čím víc se blíží premiéra, tím více si to uvědomujeme," uvedl tenorista Berger pro Českou televizi.
"Pourquoi me réveiller" (plus encore) from Werther. Last performance tomorrow at @ComunaleBologna!https://t.co/arB411irFX
— Juan Diego Flórez (@jdiego_florez) December 20, 2016
Další operní premiérou Národního divadla v Praze bude Nabucco autora Giuseppe Verdiho v režii Josého Cury 28. a 29. června.