Přeceněná whisky. Ostravský festival uvede českou operu o zajíci v pytli

Hudební nastudování má na starosti skladatel a flétnista Petr Kotík, ředitel New Opera Days Ostrava.
Autor opery Marek Keprt.
Snímek ze zkoušky Hibiki, Hibiki, vzhmoť!.
Snímek ze zkoušky Hibiki, Hibiki, vzhmoť!.
Snímek ze zkoušky Hibiki, Hibiki, vzhmoť!.
Foto: Martin Popelář
Boris Klepal Boris Klepal
24. 8. 2020 12:00
Provedení své první regulérní opery nazvané Hibiki, Hibiki, vzhmoť! se na festivalu New Opera Days Ostrava tento pátek dočká skladatel Marek Keprt. Titul evokující dětské říkadlo ve skutečnosti kombinuje značku japonské whisky Hibiki s autorovou zálibou ve slovních hříčkách. „Mám rád posuny významů slov i věcí do jiných rovin a to se v mé opeře děje na několika úrovních, včetně obsahové,“ říká.

Opera šestačtyřicetiletého Keprta sice pojednává o degustaci whisky, tu je ale možné nahradit ochutnávkou čehokoliv jiného. Na prvním místě jsou smyslové vjemy, jejich sdružování a vzájemné podmiňování.

"Na whisky Hibiki mě zaujala především jistá absurdita jejího příběhu," přibližuje námět opery muž, který ve skutečnosti není fanouškem ani znalcem whisky, Hibiki nikdy nepil a nijak ho neláká - přednost dává starým madeirám a koňakům.

"Narazil jsem na to, jak jsou ceny Hibiki příšerně vysoké. Stává se z ní sběratelský artikl, jehož ceny stále rostou," poukazuje Keprt na absurdní stav, kdy jedenadvacetiletá whisky vyráběná ve velkých sériích je najednou dražší než stoletý koňak.

Skladatel zdůrazňuje roli marketingového příběhu, který se kolem Hibiki vytváří, což podněcuje spekulace, že zdaleka není tak vzácná a výrobce pouze uměle zvyšuje poptávku.

To je jedna rovina opery. Tu druhou tvoří přísloví, která skladatel postupně deformoval a posunul do jiné významové roviny. Například "nekupuj zajíce v pytli" se objevuje ve zkomolených variantách jako "nekulmuj sajíce v pikli" či "nekulmuj sanicí vsyky", které mají větší či menší - a někdy jen zdánlivou - souvislost s degustací.

"Rád si hraji se slovy, baví mě zvukomalba a její kombinace, stejně jako vzájemné interakce s hudbou," zamýšlí se Keprt, jehož lásku k poetickým vyjádřením a slovním hříčkám prozrazují i tituly kompozic jako Žárovsypostíň či Dřímokřídlá vychýlení světelnosti.

"Práce s libretem je pro mě sama o sobě hrozně zajímavá. Nikdy jsem nechtěl převzít hotové libreto od jiného autora," objasňuje, proč libreto napsal sám. Jeho koncept opery je celistvý, skladatel se snaží co nejvíce provázat jednotlivé složky díla. Libreto pro něj nepředstavuje neměnný útvar. "Hudba se odvíjí od prvního náčrtu textu, ale ten potom v průběhu práce výrazně modifikuji," líčí.

Autor opery Marek Keprt.
Autor opery Marek Keprt. | Foto: Martin Popelář

Keprt zmiňuje svůj dávný operní pokus nazvaný Blumfeld, starší mládenec, který vznikl na koláž textů od Franze Kafky. "Jednalo se tehdy jen o poloscénické provedení skladby, kterou bych označil spíš jako operní skicu," vzpomíná na představení, které se uskutečnilo před 17 lety v pražské Státní opeře coby součást projektu Bušení do železné opony, určeného mladým skladatelům.

Hibiki, Hibiki, vzhmoť! je od té doby Keprtovým prvním dílem určeným ke ztvárnění na jevišti, ačkoliv autor zdůrazňuje, že s divadelním prostorem často pracuje v jiných typech skladeb.

"Pracuji se směrem, ze kterého zvuk přichází, s rotací jednotlivých zvuků a případně také s určitou iluzí, kdy posluchači netuší, kdo a co vlastně hraje," popisuje skladatel, který k vokální skladbě někdy dodává nepřiznanou instrumentální složku, jindy zase nechává instrumentalisty šeptat nějaký text. "V opeře pro ostravský festival se mi tak spojilo pár dílčích věcí, které jsem už aplikoval v dosavadních skladbách, ačkoliv nebyly určeny pro divadlo," zamýšlí se.

Jeviště přitom pro Keprta není klíčové. "Dovedu si představit i provedení své opery v prostoru s úplně tmavou scénou," připouští možnost koncertního provedení, ale hned dodává, že některé věci by se i tak musely ztvárnit divadelně. "Jedná se o několik elementů, které vyžadují vizuální vjem, i když by nemusely nutně vycházet z divadelního jeviště," vysvětluje.

Hudební nastudování má na starosti skladatel a flétnista Petr Kotík, ředitel New Opera Days Ostrava.
Hudební nastudování má na starosti skladatel a flétnista Petr Kotík, ředitel New Opera Days Ostrava. | Foto: Martin Popelář

S úsměvem přiznává, že je odpůrcem klasické opery a zkusil převrátit naruby vše, co na ní nemá rád. "V mém případě vlastní děj obstarává hudba a text ji často komentuje, upřesňuje či vychyluje," přibližuje Keprt svůj způsob kompozice i zvláštnosti libreta, v němž se vyskytují slova jako flažobděj, flažosměj či klamofláž, reagující na flažolety. Jindy zní fráze jako "kdo tady surfuje na glissandu?".

Objevují se též reakce na divadelní událost, například "dvakrát čeř, jednou zšeř". Jednotlivé elementy se tak doplňují, jsou synesteticky propojené a skládají se v celek.

Marek Keprt je také klavírista. U nástroje tráví hodně času cvičením, s klavírem většinou komponuje a klavírní party svých skladeb sám rád interpretuje. Opera Hibiki, hibiki, vzhmoť bude výjimkou potvrzující pravidlo, ačkoliv také v ní má klavír důležitou funkci. "Pro komplexnost a provázanost jednotlivých složek opery jsem tentokrát zvolil možnost sám neúčinkovat," vysvětluje skladatel, který dává přednost sledování celku a případným korekcím komplexních aspektů inscenace.

Kompozici pro ostravský festival sám charakterizuje jako "chuťově-čichovou komorní (ne)operu". Kromě pěvců a instrumentalistů se na ní podílí činoherci v němých rolích, které navrhl režisér Petr Odo Macháček. "Společně jsme procházeli celou operu a plánovali charakter i časové zasazení hereckých akcí," upřesňuje Keprt.

Opera je určena třem sopranistkům a jednomu basistovi, kteří budou rozmístěni v různých částech hlediště. Každý má vlastní instrumentální stín - například housle přebírají některé tóny sopránů. V orchestřišti bude navíc komorní orchestr. Hudební nastudování má na starosti skladatel a flétnista Petr Kotík, ředitel New Opera Days Ostrava.

Světová premiéra Keprtovy opery jej zahájí tento pátek 28. srpna v ostravském Divadle Antonína Dvořáka. Oproti minulým ročníkům ubylo zahraničních hostů, více prostoru dostanou čeští skladatelé. Na programu jsou do 30. srpna dvě světové a tři české premiéry.

Druhou světovou premiérou bude hudebně-divadelní inscenace Nauka o afázii od Michala Rataje a Kathariny Schmitt. V českých premiérách publikum uvidí multižánrovou operu Muž v skafandri slovenského skladatele Miroslava Tótha, operu Svatba od kanadské skladatelky Anny Sokolović a skladbu pro bas, ansámbl a soundtrack No. 50 (The Garden) britského skladatele Richarda Ayrese.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Volejbalisté v Evropské lize zdolali Belgii, jako jediní ve skupině jen vítězí

Čeští volejbalisté ve druhém kole Evropské ligy zvítězili v Kutné Hoře nad Belgií jednoznačně 3:0 na sety a jsou jediným neporaženým týmem ve skupině C. Zkomplikovali si závěr úvodní sady, kterou přesto vyhráli 26:24, ale v další dvou setech už dovolili soupeři jen 16 a 12 bodů. S plným bodovým ziskem vedou skupinu a udělali významný krok k postupu do Final Four.

Nejproduktivnějším hráčem českého výběru byl sedmnáctibodový univerzál Indra. Zdatně mu sekundoval smečař Jan Galabov, který zapsal 15 bodů.

Další zápas v Evropské lize čeká české volejbalisty ve středu večer v Lotyšsku, které po úvodní porážce s Belgií nestačilo dnes doma ani na Estonsko a podlehlo 2:3.

před 1 hodinou

Hindley se v předposlední etapě Gira oblékl do růžového, Hirt zůstal šestý

Australský cyklista Jai Hindley v horské předposlední etapě Gira d'Italia vysvlékl z růžového trikotu lídra Ekvádorce Richarda Carapaze a před nedělní závěrečnou časovkou má v čele náskok 1:25 minuty. Jan Hirt dokončil 20. etapu o délce 168 km čtrnáctý a zůstal průběžně šestý. Z vítězství se po úniku radoval domácí Ital Alessandro Covi.

Šestadvacetiletý Hindley setřásl Carapaze za pomoci kolegy z týmu Bora-Hansgrohe Lennarda Kämny zhruba dva kilometry před cílem v náročném stoupání na Passo di Fedaia. Vítěz Gira 2019 a olympijský vítěz z Tokia Carapaz, jenž měl v průběžném vedení jen třísekundový náskok, na útok australského soupeře nedokázal zareagovat a ztratil půldruhé minuty.

Hirt ve stoupání na nejvyšší horu Dolomit Marmoladu dlouho jel s nejlepšími a neudržel se jich až při závěrečném zrychlení. Do cíle dorazil půlminuty za Carapazem a za sebou nechal průběžně čtvrtého Vincenza Nibaliho z Itálie i pátého Pella Bilbaa. Na Španěla před časovkou ve Veroně ztrácí 12 sekund.

Cyklistický závod Giro d'Italia - 20. etapa (Belluno - Marmolada, 167 km):

1. Covi (It./SAE Team Emirates) 4:46:34, 2. Novak (Slovin./Bahrajn Victorious) -32 3. Ciccone (It./Trek-Segafredo) -37, 4. Pedrero (Šp./Movistar) -1:36 5. Arensman (Niz./DSM) -1:50, 6. Hindley (Austr./Bora-hansgrohe) -2:30, 7. Leemreize (Niz./Jumbo-Visma) -3:04, 8. Carthy (Brit./EF Education-EasyPost), 9. Landa (Šp./Bahrajn Victorious) oba -3:19, 10. Kämna (Něm./Bora-hansgrohe) -3:39, …14. Hirt (ČR/Intermarché-Wanty-Gobert) -4:25.

Průběžné pořadí:

1. Hindley 86:07:19, 2. Carapaz (Ekv./Ineos Grenadiers) -1:25, 3. Landa -1:51, 4. Nibali (It./Astana) -7:57, 5. Bilbao (Šp./Bahrajn Victorious) -8:55, 6. Hirt -9:07, 7. Buchmann (Něm./Bora-hansgrohe) -11:18, 8. Pozzovivo (It./Intermarché-Wanty-Gobert) -16:04, 9. López (Šp./Trek-Segafredo) -17:29, 10. Carthy -17:56.

Zdroj: ČTK
Další zprávy