Plzeňská inscenace v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a nastudování německého dirigenta Michaela Hofstettera nabídne silný vizuální a hudební zážitek, slibují tvůrci.
Příběh se odehrává v Řecku, kde se manželka rozhodne obětovat svůj život za uzdravení smrtelně nemocného krále Adméta. "Zaměřuji se na traumatizující rodinné drama odehrávající se kolem umírajících rodičů dvou malých dětí. Potlačuji jeho společenský rozměr, upozaďuji okázalost a do popředí kladu samotnou obnaženou hrůzu z neustálé blízkosti smrti," shrnuje režisér Pilař.
Přestože se divadlo rozhodlo Alceste uvést ještě před pandemií koronaviru, podle Pilaře dnes vyznívá zvlášť aktuálně. Postavy v krizových chvílích přestávají rozlišovat mezi dobrem a zlem, respektive pravdou a lží.
Titulní roli alternují Karolina Plicková a Barbora de Nunes-Cambraia. Další postavy ztvární Philippe Castagner, Jan Tejkal v alternaci s Markem Žihlou, Markéta Klaudová, Daniel Kfelíř alternující s Csabou Kotlárem nebo Jan Hnyk s Josefem Kovačičem. Výraznou úlohu budou mít královniny děti, které jsou na scéně přítomny téměř celou dobu. Skladatel jim svěřil i poměrně náročné party.
Alceste v Plzni nastudoval Michael Hofstetter, jenž se předloni v lednu stal šéfem Gluckova mezinárodního festivalu. "Alceste existuje ve dvou verzích. Italská z roku 1767 a francouzská z roku 1776, kterou jsem měl možnost dirigovat těsně po dokončení studií. S italskou verzí se setkávám poprvé, je nádherná a přináší úplně vše, co opera může ve své síle a kráse nabídnout," tvrdí Hofstetter.
Plzeňské nastudování v květnu dvakrát uvede německý festival Musica Bayreuth.
Christoph Willibald Gluck, jenž žil v letech 1714 až 1787, složil okolo čtyř desítek oper. Je považován za významného operního reformátora. Z tehdy již přežité formy, vážné opery seria, vytvořil hudební drama usilující o to, aby libreto tvořilo logický a pochopitelný příběh a hudba byla úzce spjata s dějem.
Gluckovou první reformní operou byla Orfeus a Eurydika z roku 1762, následovala právě Alceste. "Přestože Gluckova díla jsou ve vývoji opery velice významná, na našich jevištích jsou uváděna zřídka," dodává Zbyněk Brabec, dramaturg plzeňské opery.
Tam Alceste zazní v italském originále s českými a německými titulky. Po sobotní premiéře následují nejbližší reprízy 22. a 28. ledna.