O mladou vdovu Hannu Glawari se uchází mnoho nápadníků. Velvyslanec malého fiktivního knížectví Pontevedro však dostane pokyn zařídit, aby její miliony nezmizely v cizí zemi. Z rozhodnutí vlády si má vdova vzít toho pravého. "Tedy pravého z pohledu ekonomiky knížectví. Úkolem je pověřen hrabě Danilo, jenže velvyslanec netuší, že ten už má s Hannou svou milostnou historii," líčí dramaturgyně.
Podle režisérky Magdaleny Švecové je každá opereta zajímavá tím, že neobsahuje jen jednu složku, ale spojuje zpěv, mluvené slovo, tanec i výtvarné umění. "To všechno se snažíme naplnit, aby opereta zůstala operetou. Na druhou stranu jsme si dovolili i ten koncept trochu převést do současnější optiky," říká.
Švecová režíruje Veselou vdovu v tandemu s choreografem Martinem Packem. Podle něj mají podobný vkus i smysl pro humor, což je v operetě důležité. Při přípravě vycházeli mimo jiné z francouzských a italských komedií nebo němých grotesek.
"Pro mě je na Veselé vdově nejcennější, že řeší problémy, které jsou stále aktuální. Lidé se pořád berou z lásky i pro peníze. A jejich láska je také někdy neopětovaná. Je dobré si uvědomit, že naši předkové řešili to samé, jen v jiných kulisách," uvedl Pacek na besedě s diváky.
Důležitý obrazový i významový prvek inscenace představují kolotoče. "Chtěli jsme zkombinovat Vídeň, kde opereta vznikla, a Paříž, kde se odehrává. A průsečíkem byly právě francouzské kolotoče. Navíc lidské vztahy jsou také na takovém pomyslném kolotoči," objasňuje Švecová.
Role vdovy Hanny Glawari se stane první operetní zkušeností pěvkyně Veroniky Rovné, která alternuje s Janou Šrejmou Kačírkovou. Hlavní ženskou roli spolu sdílejí také v La traviatě. Jiří Hájek s Romanem Hozou zpívají hraběte Danila, jako baron Mirko Zeta se představí Jan Šťáva s Jiřím Sulženkem.
Veselou vdovu v Brně hudebně nastudoval dirigent Jakub Klecker, členy inscenačního týmu jsou také výtvarníci Zuzana Přidalová a David Janošek.
Dílo mělo světovou premiéru v roce 1905. Pátá a nejslavnější z osmadvaceti operet Franze Lehára mnohokrát zdobila i repertoár operních hvězd včetně známé nahrávky Elizabethy Schwarzkopfové z roku 1953.
Před osmi lety její inscenaci se slavnou Renée Flemingovou v hlavní roli přenášela do českých kin newyorská Metropolitní opera. "Kdo z našinců si potrpí na regionální hrdost, mohl snad být spokojený i s tím, že pražský konzervatorista a Fibichův žák, česky mluvící Franz Lehár, repertoárově pomohl - přinejmenším ekonomicky - jednomu slavnému divadelnímu domu," napsal tehdy kritik Jiří Černý. Záznam je k vidění na webu Met.
Opereta v repertoáru Národního divadla Brno nahradí Polskou krev od Oskara Nedbala, naposledy uvedenou na Silvestra.