Kouzelnice svádí křižáky. Plzeňské divadlo uvádí Dvořákovu operu Armida

Kouzelnice svádí křižáky. Plzeňské divadlo uvádí Dvořákovu operu Armida
Andrij Charlamov jako syrský vládce Ismen a Jozef Benci coby damašský král Hydraot.
Libuše Santorisová v roli Armidy.
V popředí je Jan Hnyk jako poustevník Petr.
Aleš Briscein jako rytíř Rinald a Andrij Charlamov coby syrský vládce Ismen.
Foto: ČTK
ČTK Kultura ČTK, Kultura
28. 1. 2023 13:29
Málo známou operu Armida od Antonína Dvořáka uvede tuto sobotu plzeňské Divadlo J. K. Tyla jako svou první letošní premiéru. Inscenaci vytvořilo s festivalem v irském Wexfordu, kde byla k vidění loni v říjnu.

Do Plzně se opomíjené Dvořákovo dílo vrací po 80 letech v nastudování šéfdirigenta Norberta Baxy a režii ředitele divadla Martina Otavy. V hlavní roli se představí sólistka opery Ivana Veberová.

Čtyřaktová romantická Armida je Dvořákovým posledním dokončeným dílem. Světovou premiéru měla koncem března 1904, několik týdnů před jeho smrtí, a neúspěch autora ranil. Podle libreta Jaroslava Vrchlického, vycházejícího z epické barokní básně Osvobozený Jeruzalém od renesančního autora Torquata Tassa vydané roku 1580, komponoval rok a půl, povzbuzen úspěchem své předešlé opery Rusalka.

Je to dílo zralého skladatele na vrcholu tvůrčích sil, avšak i přes nezpochybnitelnou uměleckou hodnotu je uváděno zřídka, shrnuje dirigent a šéf plzeňského operního souboru Jiří Petrdlík. "Dvořákova Armida je plná vášně, citu, dramatického účinku a nových hudebních prvků. Je to Dvořák, jak ho neznáme," říká.

Opera se odehrává za první křížové výpravy vyhlášené roku 1095 s cílem dobýt Boží hrob zpět od muslimů. Vypráví jednu epizodu z Osvobozeného Jeruzaléma: milostný příběh rytíře Rinalda a kouzelnice Armidy, která sváděla a hubila křesťanské bojovníky. Do Rinalda se však zamilovala a vzepřela se příkazům svého otce, damašského krále Hydraota. Příběh před Dvořákem zhudebnili Francouz Jean-Baptiste Lully, Němec Christoph Willibald Gluck, Rakušan Joseph Haydn nebo Ital Gioacchino Rossini.

Představitelka hlavní role v plzeňské inscenaci Ivana Veberová se s dílem nesetkává poprvé. Árii z prvního dějství studovala devětatřicetiletá sopranistka už na konzervatoři. "Díky současnému nastudování mohu však poprvé vnímat tuto operu jako celek a jako zcela výjimečné Dvořákovo dílo," říká.

Opera zahrnuje mnoho náročných partů. Nejtěžší pro pěvce i diváky zřejmě bude vyrovnat se s Vrchlického květnatým, archaickým básnickým libretem. Například ve své nejslavnější árii Armida musí zpívat "Nežli jsem vztáhla dlaň / šípem sbod' moji laň / schvátil ji a s ní v pláň / pustil se dále".

Vrchlický epos přeložil do češtiny roku 1887. V době premiéry opery mu bylo 51 roků, zemřel osm let nato. Dvořák s ním měl zkušenost jakožto s autorem textu oratoria Svatá Ludmila.

V dalších rolích účinkují Aleš Briscein nebo Jakub Pustina coby rytíř Rinaldo, damašského krále Hydraota ztvární slovenský basista Jozef Benci nebo Jevhen Šokalo z Ukrajiny. Syrského vládce Ismena zpívá Andrij Charlamov. Tento barytonista z ukrajinské Oděsy před třemi roky vyhrál Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka.

Několik pěvců účinkovalo už na podzim v irském Wexfordu. "Měli jsme štěstí, že se předzpívání operních sólistů za přítomnosti umělecké šéfky festivalu Rossety Cucchiové konalo nejen v Londýně a Parmě, ale také u nás v Plzni. Z těchto konkurzů pak vzešlo obsazení sólistů do wexfordského nastudování," objasňuje šéfdirigent Norbert Baxa, jenž operu hudebně nastudoval v Irsku i Plzni. 

Scénu a kostýmy navrhl Hartmut Schörghofer. Po sobotní premiéře bude Armida na programu plzeňského Velkého divadla znovu 4. a 11. února.

První ročník Wexfordského operního festivalu se uskutečnil roku 1951, od té doby akce patří mezi nejuznávanější v operním světě. Roku 2017 byl porotou Mezinárodních operních cen ohodnocen jako nejlepší festival. Jeho cílem je přibližovat neprávem opomíjená díla, z nichž mnoho po uvedení ve Wexfordu nachází místo v repertoáru světových divadel.

 

Právě se děje

Další zprávy