Pokyny předal na disku USB. Serebrennikov z domácího vězení režíruje operu v Hamburku

ČTK Kultura AFP, ČTK, Kultura
10. 3. 2019 15:30
Kirill Serebrennikov už je dva roky v domácím vězení a nemá přístup k telefonu či internetu. Ani to mu nezabránilo v nastudování nové inscenace Verdiho opery Nabucco, která má v Hamburské státní opeře premiéru tuto neděli.
Kirill Serebrennikov vloni u soudu.
Kirill Serebrennikov vloni u soudu. | Foto: ČTK/AP

Jak píše agentura AFP, ruský divadelní, filmový a baletní režisér byl do domácího vězení v Rusku uvržen před dvěma roky za údajnou zpronevěru státních peněz ve výši až 133 milionů rublů, což je v přepočtu skoro 46 milionů korun.

Oksana Dyka v opeře zpívá postavu Abigail.
Oksana Dyka v opeře zpívá postavu Abigail. | Foto: Brinkhoff/Mögenburg

Nařčení, že zneužil peníze poskytnuté ruským státem na popularizaci umění, Kirill Serebrennikov u soudu opakovaně odmítá. Stále mu ale hrozí, že bude poslán do vězení.

Podle režiséra a jeho stoupenců na Západě jde o vykonstruovaný proces, který má za cíl umlčet nepohodlného umělce, jehož představení pobuřují konzervativní ruskou společnost i mocenské kruhy.

Verdiho operu Nabucco z roku 1842 se Serebrennikov nyní rozhodl zinscenovat v kontextu uprchlické vlny, která na svém vrcholu roku 2015 mířila do Evropy a kromě oprávněných obav z integrace tolika cizích občanů do společnosti naráz podnítila také islamofobii a populismus.

Konkrétně třeba německými Drážďanami pochodovalo přes 25 tisíc stoupenců antiislámského hnutí Pegida, což nynější představení reflektuje.

Biblický příběh o zajetí Židů, který se odehrává v Babylonu a Jeruzalémě, Serebrennikov přesouvá do současnosti - dějištěm opery je sídlo OSN v New Yorku.

Snímek ze zkoušek Nabucca.
Snímek ze zkoušek Nabucca. | Foto: Brinkhoff/Mögenburg

Opera se vyjadřuje také k vzestupu nacionalismu, babylonský král Nabukadnesar je v Serebrennikovově verzi zvolen se sloganem Assyria First, odkazujícím na heslo America First současného amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Podle agentury AFP Serebrennikov inscenaci připravoval na dálku. Tým v Hamburské státní opeře natáčel své zkoušky, Serebrennikov je z domova komentoval na kameru a přidával instrukce týkající se scény, kostýmů nebo pěveckých výkonů.

Záznamy si režisér a divadelníci vyměňovali na paměťových kartách USB, jako prostředník posloužil Serebrennikovův kolega a přítel Jevgenij Kulagin, líčí agentura AFP.

Nabukadnesara zpívá Dimitri Platanias.
Nabukadnesara zpívá Dimitri Platanias. | Foto: Brinkhoff/Mögenburg

"Je pravda, že bylo zvláštní každou zkoušku sedět před monitorem a sledovat video s režijními instrukcemi. Ale nakonec jsme to zvládli," popisuje mezzosopranistka Géraldine Chauvetová, která pívá Nabukadnesarovu rebelující a soucitnou dceru Fenenu.

Režisér do inscenace najal také 35 uprchlíků, kteří zpívají v takzvaném sboru otroků.

Vstupenky na Serebrennikova Nabucca jsou v Hamburku na letošní sezonu už vyprodané, v září půjdou do prodeje lístky na reprízy v příští sezoně.

Nabucco je již několikátou inscenací, kterou Serebrennikov režíruje na dálku. Stejným způsobem režíroval Mozartovu operu Cosi fan tutte v Curychu, Humperdinckova Jeníčka a Mařenku ve Stuttgartu a také již z domácího vězení dokončil film Léto o průkopníkovi ruského rocku Viktoru Cojovi, který měl vloni světovou premiéru na festivalu v Cannes.

Foto: Brinkhoff/Mögenburg

Té se Serebrennikov nesměl zúčastnit, jen na dálku si vysloužil ovace vestoje od zhruba tří tisíc diváků ve vyprodaném sálu.

Právě při natáčení filmu Léto byl Serebrennikov poprvé zatčen. "Beru ho jako bojovníka za uměleckou svobodu, za možnost umělecky se projevovat a vyjadřovat své myšlenky," říká dnes režisérův kolega Kulagin, podle nějž kauza Serebrennikov v tuto chvíli není o souboji jednoho muže s ruskou mocí, nýbrž "o umělcově vnitřní potřebě dál pracovat, ať se kolem děje cokoliv".

Proto také Kulagin odmítá označovat Serebrennikova za disidenta. Ani nová verze opery Nabucco prý není kritikou Kremlinu ani ruské politiky. Mnohem víc se vztahuje k situaci v Sýrii a těm, kdo v Evropě nebo USA útočí na největší oběti syrské občanské války, tedy uprchlíky, dodává Kulagin.

"Je to alegorie na současný svět," doplňuje Georges Delnon, umělecký ředitel hamburské opery, který projekt domluvil tři týdny předtím, než byl Serebrennikov zatčen.

Devětačtyřicetiletý Kirill Serebrennikov, který byl od roku 2002 uměleckým ředitelem Gogolova centra v Moskvě, se ve svých dílech obecně zabývá tématy jako byrokracií, korupcí nebo vlivem církve.

Tažení ruské moci proti němu začalo předloni, kdy režisér připravil představení o tanečníkovi Rudolfu Nurejevovi. Premiéra se konala s několikaměsíčním zpožděním a Serebrennikov byl v mezičase zatčen. Inscenace se nevyhýbala tématu homosexuality, jejíž takzvaná propagace je v Rusku zakázaná od roku 2013. Na scéně se kromě jiného objevil čelní snímek nahého Nurejeva.

Serebrennikov se v minulosti kriticky vyjádřil k rostoucí cenzuře v Rusku a prohlásil, že "se vše vrací k nejžalostnější sovětské praxi".

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 44 minutami

Vláda USA žaluje Texas, změnou volebních obvodů podle ní diskriminuje menšiny

Americké ministerstvo spravedlnosti dnes podalo žalobu na stát Texas, který podle něj překreslením hranic volebních obvodů diskriminuje tamní latinskoamerickou a černošskou populaci. Jedná se o první žalobu, která napadá nové volební hranice po jejich nedávné změně v souvislosti s se sčítáním lidu. Právní experti očekávají, že se podobných sporů povede celá řada.

Podle americké ústavy se přiděluje počet křesel ve Sněmovně reprezentantům jednotlivým státům podle počtu jejich obyvatel. Ten se zjišťuje každých deset let sčítáním lidu. Texas kvůli nárůstu svého obyvatelstva získal loni nárok na dvě křesla navíc, a bude tak mít 38 zástupců v dolní kongresové komoře. V horní komoře, Senátu, je zastoupení států rovné, každý tam má dvě křesla.

Zvýšením nebo snížením počtu obvodů vzniká nutnost znovu nakreslit jejich hranice, což je v USA předmětem dlouholetých politických sporů. Činitelé politických stran totiž mají k dispozici velice přesné voličské mapy, jež jim umožňují zvolit tvar tak, aby v nově vzniklém obvodu získal jejich kandidát rozhodující výhodu. Proces mají často v rukou komise, které ovládá strana, jež je ve státu zrovna u moci.

Podle žaloby pochází téměř veškerý populační přírůstek v Texasu z komunit Hispánců, černochů a Asiatů, nové mapy těmto skupinám obyvatelstva však nezajišťují možnost, aby si spravedlivě zvolili svoje politické zástupce. Tím stát podle ministerstva porušil některá ustanovení zákona o občanských právech z roku 1965.

před 2 hodinami

Grawemeyerovu cenu za skladbu získala Olga Neuwirth, přijede na Pražské jaro

Prestižní Grawemeyerovu cenu za skladbu, kterou udílí University of Louisville v americkém státě Kentucky, letos získá Rakušanka Olga Neuwirth. Porota ocenila její operu Orlando podle stejnojmenného románu Virginie Woolf. Předloni ji jako první žena zkomponovl na objednávku Vídeňské státní opery. Kromě ocenění Neuwirth dostane šek na 100 tisíc dolarů, v přepočtu přes 2,2 milionu korun.

Neuwirth se tak zařadí po bok prestižních laureátů ceny, k nimž patří současníci Kaija Saariaho, Thomas Adès, Tan Dun a György Kurtág nebo dnes již nežijící Pierre Boulez, Witold Lutosławski a Krzysztof Penderecki. V roce 1993 ocenění převzal český rodák Karel Husa.

Třiapadesátiletá Olga Neuwirth bude příští rok hostem festivalu Pražské jaro. V rámci dvoudenní akce Prague Offspring navštíví pražské Centrum současného umění DOX, kde tři její kompozice zahraje renomovaný ansámbl Klangforum Wien. Cena za skladbu nazvaná po filantropovi Charlesi Grawemeyerovi, jenž žil v letech 1912 až 1993, je udílena od roku 1985.

Zdroj: New York Times
Další zprávy