Kahánek na Dvořákově Praze: Důkaz, že hudebníci i posluchači lační po koncertování

Dita Hradecká Dita Hradecká
8. 9. 2020 10:26
Celovečerní recitál z klavírního díla Antonína Dvořáka nabídl jemu věnovaný festival. Řeklo by se, že na nejhranějším a nejproslulejším českém skladateli není moc co objevovat. Ale Dvořákova Praha každý rok vykutá nějakou raritu, jako vloni první verzi opery Král a uhlíř, nebo skladatelovu tvorbu a dílo nasvítí z nového úhlu.

Kvalitu objevnosti měl v pražském Rudolfinu i nedělní recitál pianisty Iva Kahánka. Ten má v jednačtyřiceti letech už mezinárodní renomé a zároveň se pouští do projektů, které nezaručují okamžité ovace ani popularitu - před časem nahrál kompletní dílo moderního skladatele Viktora Kalabise.

Ke slávě by vzhledem ke Kahánkově talentu mohla vést snazší cesta; tou ale nebyl ani nedělní recitál.

Klavírní dílo je nejméně známá část bohatého odkazu Antonína Dvořáka. Ne že by se nehrálo vůbec, třeba klavírní koncert už pomalu začíná být vnímán jako jeden z monumentů klavírní literatury 19. století, a na tom má velkou zásluhu právě Ivo Kahánek. Za nahrávku této kompozice, pořízenou s dirigentem Jakubem Hrůšou, letos získal cenu BBC Music Award.

Sólové skladby však aby jeden na světových pódiích pohledal - a nahrávek je také poskrovnu.

Kahánek koncert zahájil cyklem Poetické nálady. Málokdo si troufne naplnit Dvořákovo přání, aby se všech 13 částí hrálo vcelku: trvají 50 minut a nejen tím představují náročný úkol.

Skladatel své poetické představy tlumočí pomocí často jednoduchých, občas sentimentálních melodií. Pod nimi se toho ale ve středních hlasech děje tolik, že klavírista má plné ruce práce.

Některé kusy bravurou připomínají koncertní etudy - o efekt na publikum ovšem Dvořákovi nešlo. Zdá se, že důležitá pro něj byla atmosféra, barvy jednotlivých částí. Každá zvlášť mohou být tyto kompozice milými koncertními přídavky. V Kahánkově podání se z nich stal smysluplný celek plný vnitřního napětí.

Snímek z Kahánkova nedělního recitálu.
Snímek z Kahánkova nedělního recitálu. | Foto: Petra Hajská

Na pianistovi byla znát koncentrace a sebekontrola, nesnažil se skladby naservírovat, aby oslnil - před partiturou měl zjevný respekt.

Čím více večer pokročil, tím svobodněji se Kahánek rozehrával. Dva další cykly - Suitu A dur a Silhouety - naplnil spontánností a vřelostí. Měkkým úhozem modelovanou kantilénu střídala energie hraničící až s démoničností. Pianistův projev se dá nazvat romantickým: nebojí se velkých emocí, tuto rozevlátost však přirozeně koriguje vkusem.

Vkusné bylo i aranžmá Dvořákovy síně Rudolfina, zaplněné z poloviny. Decentní barevné svícení na pozadí a květinové aranžmá vyvažující ohromnou hmotu nástroje na pódiu znamenají potěšitelný fakt, že se někdo zamyslel nad vizuální složkou většinou hlavně akustického zážitku.

Atmosféra večera nenechala na pochybách, že obě strany po živé hudbě přímo lační. Pianista se ke třem přídavkům nemusel nechat prosit. Překvapivě nevybral Dvořáka. Lakoničnost a jadrnost Janáčkovy skladby Naše večery z klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku a bolestný sentiment Fantaisie impromptu cis moll op. 66 od Fryderyka Chopina znamenají naprosté protipóly. Jen bohatá interpretační osobnost je dokáže podat s takovou integritou, vášní a přesvědčivostí jako Ivo Kahánek.

Ivo Kahánek

(Koncert byl součástí festivalu Dvořákova Praha)
Rudolfinum, Praha, 6. září.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy