Recenze: Zubin Mehta na Dvořákově Praze dokonale tlumočil Mahlerovu genialitu

Dirigent Zubin Mehta, čerstvý držitel ceny Artis Bohemiae Amicis.
Snímek z nedělního koncertu Izraelské filharmonie pod taktovkou Zubina Mehty na festivalu Dvořákova Praha.
Foto: Petra Hajská
Dita Hradecká Dita Hradecká
16. 9. 2019 16:15
Patnáct minut prý v roce 1902 trvaly ovace pro skladatele Gustava Mahlera, když měla premiéru jeho Třetí symfonie. Včera v pražském Rudolfinu byly jen o něco kratší.

Sál aplaudoval Izraelské filharmonii, Pražskému filharmonickému sboru, Kühnovu dětskému sboru, sólistce Gerhild Rombergerové a především třiaosmdesátileté dirigentské legendě Zubinu Mehtovi. Po několika velmi podařených koncertech teď festival Dvořákova Praha zažil možná ten nejlepší - a to přehlídka ještě neskončila, potrvá do 23. září.

Mahlerova Třetí symfonie se vymyká parametrům, její tvůrce měl ambici "vyjádřit v ní celý svět". Ten Mahlerův tvořila syntéza mnoha myšlenkových proudů hýbajících Evropou na přelomu 19. a 20. století. A tak dílo zrcadlí přírodu v její brutalitě, mystérium člověčenství, a nebyl by to Gustav Mahler, kdyby do velkolepé symfonie nezakomponoval hudbu naivně prostinkou i pravýkřiky.

Vrstvy, styly, kontexty se mísí v několika vrstvách. To celé skladatel zabalil do nových orchestrálních zvuků i harmonií.

Na Dvořákově Praze včera počátek odtroubily lesní rohy - tentokrát dokonce o jeden víc, než je předepsaných osm - způsobem, kdy běhal mráz po zádech. A v prvním, více než třicetiminutovému prvnímu oddílu, jemuž dominují právě žestě a hluboké smyčce, se tak stalo ještě mnohokrát.

Zubin Mehta dirigoval vsedě, zpaměti. Při chůzi se opíral o hůlku. Navzdory auře, jaká jej obklopuje, působil jako někdo, kdo na jevišti ani není důležitý. A jeho orchestr hrál tak, jak jej to Mehta naučil za 50 let, kdy stojí v jeho čele.

Provádět Mahlerovu Třetí - i ji poslouchat - je kromě duchovního zážitku také akt fyzický. Mahler nebyl megaloman: těch 100 minut namixoval s dramaturgickou genialitou. A Mehta tuto hudbu "jen" dokonale tlumočil.

Gerhild Rombergerová a Zubin Mehta.
Gerhild Rombergerová a Zubin Mehta. | Foto: Petra Hajská

Po první větě, která se výrazem může rovnat jen pádu meteoritu, přichází rafinovaně zvukově pročištěný menuet. Následuje virtuózní věta, kdy posluchač neví, který z nástrojů je lépe obsazen. A když se konečně ve větě čtvrté ozve ono prorocké O Mensch! - tentokrát vzorně přednesené temným mezzosopránem Gerhild Rombergerové, který naprosto souzněl s celkovým zvukem -, zdá se člověku, že začíná cosi chápat.

Mahler mu to hluboké poznání ještě na chvíli znejistí veselým bim-bam dětského a ženského sboru, aby pak svou nadějeplnou výpověď koncentroval do věty poslední. Nekonečná, pomalá melodie je tak přirozeným vyústěním celého dění, že v sále dochází k až hmatatelné afirmaci.

Koncert, který člověka aspoň trochu nepromění, je zbytečný. Ten včerejší zbytečný nebyl.

Oceněný Mehta

Zubinu Mehtovi se při současné návštěvě Česka dostalo dostalo ministerského ocenění Artis Bohemiae Amicis. U této příležitosti bylo záslužně připomenuto, že dirigent v roce 1962 řídil Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, s Izraelskou filharmonií natočil Smetanovu Mou vlast a pravidelně spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 minutami

Hejtman Půta úplatky nebral, liberecký soud ho zprostil obžaloby

Krajský soud v Liberci zprostil obžaloby libereckého hejtmana Martina Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Obžaloba ho vinila z toho, že přijal úplatek a zneužil pravomoc veřejného činitele. Státní zástupce pro něj navrhoval pět let vězení. Půta od počátku tvrdil, že je nevinný. Předseda senátu nyní čte odůvodnění rozsudku, což potrvá zřejmě několik hodin.

Půta byl obžalován v korupční kauze spolu s dalšími 11 lidmi a čtyřmi firmami, soud je osvobodil všechny. Kauza se týká dvou libereckých projektů obecně prospěšné společnosti Geotermální energie pro občany (GEPO) téměř za 100 milionů korun, na něž chtěla čerpat evropské dotace přes ROP Severovýchod. Ani na jeden vyplacené nebyly. Podle spisu přijal Půta úplatek v souvislosti s opravou libereckého kostela sv. Máří Magdalény za 65 milionů korun s přislíbenou dotací zhruba 55 milionů. Úplatek pro Půtu měl podle obžaloby činit 830 000 korun s tím, že 530 000 Kč mu bylo vyplaceno.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Koronavirus zmařil plány na koupi budovy v Bruselu, Česko si ji nejspíš pronajme

Ministerstvo zahraničí ustoupilo od záměru koupit novou budovu pro stálé zastoupení Česka v Bruselu, píše Deník N. Pořídit ji chtělo v souvislosti s nadcházejícím českým předsednictvím v Evropské unii. Koronavirová krize zpozdila jednání, nebylo reálné, aby nová nemovitost byla připravena k užívání pro české předsednictví v Radě EU ve druhé polovině roku 2022, řekl deníku mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec. Ministerstvo zahraničí nyní podle své mluvčí Zuzany Štíchové uvažuje pro předsednictví o pronájmu prostor.

Zdroj: ČTK
Další zprávy