Hrabě má developerskou firmu. Figarova svatba se dočkala moderní verze

Kultura ČTK Kultura, ČTK
9. 6. 2023 19:31
V prostředí satelitního městečka se odehrává nová inscenace komické opery Figarova svatba od Wolfganga Amadea Mozarta. V pražském Stavovském divadle ji připravily anglická dirigentka Julia Jones s českou režisérkou Barborou Horákovou Joly.
V prvním sledu představení Figara zpívá Lukáš Bařák (vlevo).
V prvním sledu představení Figara zpívá Lukáš Bařák (vlevo). | Foto: ČTK

Po premiérách tento pátek 9. a neděli 11. června následují nejbližší reprízy 17. a 27. června. Projekt vznikl v koprodukci s Národním divadlem v německém Mannheimu.

Příběh se točí okolo svatebního dne sluhů Figara a Zuzany. Ten komplikuje fakt, že jejich pán, hrabě Almaviva, má s nastávající nekalé úmysly. Kolotoč následných událostí vypráví nová inscenace v kulisách satelitního městečka. Staví jej developerská firma vlastněná právě hrabětem.

"Sloužící jsou jeho zaměstnanci, Figaro dostane jeden z domečků jako svatební dar. Hlavní část, tedy svatební den, je symbolicky označená velkým svatebním dortem," přibližuje výrazný prvek na jevišti režisérka Barbora Horáková Joly.

Některé momenty, které se odehrály v dosavadním životě hraběte a hraběnky a patrně přispěly k rozpoložení jejich vztahu, divákům ukážou předtočené pasáže. Ty stejně jako scénu vytvořil německý výtvarník Falko Herold. "Snažíme se ptát, co je a není pravdivého v lásce, ve které nic není definitivní, rozhodně bychom v ni ale měli věřit. Figaro není komedie, ale osudové drama, nekončí happy endem, ale něčím neuvěřitelně hlubokým, a to omluvou. Poslední ansámbl je jako z jiné dimenze," doplňuje režisérka.

Opera od prvních tónů známé předehry až po hraběcí lekci manželské věrnosti vypráví příběh, ve kterém jsou ženy moudřejší a bystřejší než muži, stojí v anotaci.

Barbora Perná jako hraběnka Almaviva.
Barbora Perná jako hraběnka Almaviva. | Foto: ČTK

Na programu první scény Figarova svatba završuje cyklus nových inscenací Mozartových děl s librety italského básníka Lorenza da Ponteho, započatý Donem Giovannim a Così fan tutte.

Dle uměleckého ředitele Pera Boyeho Hansena moderní interpretace ukáže aktuálnost a velikost skladatelova rukopisu. "Figarova svatba je nejlidštější opera, jakou znám, všechny lidské přednosti a slabosti jsou odhaleny úžasným způsobem. Často je kladen důraz na odlehčené a humorné stránky příběhu, které jsou samozřejmě také výrazné, ale opera obsahuje i šokující hloubku a tragiku," tvrdí Hansen.

Podle dirigentky Figarova svatba patří k nejdokonalejším Mozartovým operám. "Z jeho hudby k nám promlouvá jeho duše. Dotýká se nás svým hlubokým humanismem a emocionalitou, často s využitím těch nejjednodušších gest. Každá nota, harmonie či rytmus má svůj důvod a přenášejí na nás radost, smutek, zoufalství, triumf či krásu," myslí si Julia Jones, která působila na německých scénách nebo v anglickém Royal Opera House. Tam z Mozartových děl dirigovala Così fan tutte nebo Kouzelnou flétnu.

V prvním sledu pražských představení účinkují Lukáš Bařák jako Figaro, Pavol Kubáň coby hrabě Almaviva, Jekatěrina Krovatěva v roli Susanny, Barbora Perná jako hraběnka Almaviva a Jarmila Balážová coby Cherubín.

V pozdější sérii od 31. srpna, tentokrát pod taktovkou Marka Šedivého, vystoupí jako Figaro Michal Marhold, hraběte Almavivu ztvární Jiří Brückler, hraběnku Kateřina Kněžíková a v roli Cherubína se představí islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir.

Autorka inscenace Barbora Horáková Joly se narodila v Praze, vystudovala zpěv v Basileji a Ženevě, nakonec se ale dala na režii. Absolvovala Bavorskou divadelní akademii v Mnichově, spolupracovala se španělským režisérem Calixtem Bieitem. Roku 2017 vyhrála mezinárodní soutěž Ring Award ve Štýrském Hradci za režijní koncept Donizettiho opery Don Pasquale. Rok nato získala britské ocenění International Opera Award pro objev roku.

Figarova svatba měla světovou premiéru roku 1786 ve Vídni, kde propadla. V lednu následujícího roku ji ve Stavovském divadle dirigoval sám Wolfgang Amadeus Mozart. Tady s ní naopak zaznamenal značný úspěch. "Zde mluví všichni jen o Figarovi. Všichni hrají, troubí, zpívají, hvízdají jen Figara. Nikdo nechodí na jinou operu než na Figara," psal v dopise příteli.

Právě na základě mimořádného ohlasu Figarovy svatby u autora následně impresário Pasquale Bondini objednal další dílo, jímž se v říjnu téhož roku opět ve Stavovském divadle stal Don Giovanni.

 

Právě se děje

Další zprávy