Dobyli svět navzdory železné oponě. Poprvé v Česku vyšel Beethoven od Smetanovců

Boris Klepal Boris Klepal
23. 10. 2020 18:00
Svěží a nadčasový projev i zvuk charakterizují Smetanovo kvarteto na kompletní nahrávce Beethovenových kvartetů, jejíž první položky vznikaly před více než 40 lety. Slavný český ansámbl natočil svůj velkolepý počin v letech 1979 až 1985 pro japonský label Nippon Columbia. Nedávno jej na CD poprvé pro evropský trh vydal český Supraphon.
Smetanovo kvarteto bylo unikátní a především v uměleckých ohledech nezávislé na době.
Smetanovo kvarteto bylo unikátní a především v uměleckých ohledech nezávislé na době. | Foto: archiv Supraphonu

Kdo by za kompletem Beethovenových smyčcových kvartetů začal hledat dnes tolik oblíbené příběhy, nikdy se z nich nevymotá. Do sedmi disků, na něž se vešlo osm a půl hodiny hudby, jsou zakódovány nelehký život i tvůrčí zápasy geniálního a osamělého skladatele, výbušný úsek evropských dějin s napoleonskými válkami, vídeňským kongresem a počátkem národnostních států, ale také závěrečná fáze kariéry slavného komorního ansámblu, který posluchače ohromoval nádherným zvukem do detailu propracovaných skladeb i hrou zpaměti. A navzdory železné oponě dobyl svět.

Beethovenovy smyčcové kvartety vznikaly po dobu 28 let, mezi roky 1798 až 1826. Zahrnují překvapivou zralost a kompoziční jistotu mladého autora, suverénní techniku, životní zvraty jeho heroického období i nesmírně odvážné pozdní koncepty. Dobové publikum je pokládalo za nesrozumitelné, ještě dnes ale vzbuzují obdiv a při interpretaci i poslechu vyžadují plné nasazení.

Možná právě v této době se pomalu začaly rozevírat pomyslné nůžky mezi novátorským skladatelem a publikem, které odmítá hudbu žijících autorů.

První houslistka českého Pavel Haas Quartetu, který patří k dnešní světové špičce, před čtyřmi lety prohlásila, že Beethovenova hudba vyžaduje zvláštní druh soustředění. "Spousta dalších věcí se po nacvičení dá hrát s jistou dávkou profesionální polorutiny, ale Beethoven ne, ten se vždycky pomstí," řekla Veronika Jarůšková.

Její hlas zde nezní náhodou: do styku s kvartetním repertoárem přišla zásluhou violisty právě Smetanova kvarteta Milana Škampy, zatímco violoncellista Haasovců Peter Jarůšek hrával v kvartetu nazvaném podle samotného Škampy.

Příběh Smetanova kvarteta zkrátka nezahrnuje jen velkou koncertní kariéru, ale také pedagogickou činnost, jejíž vliv je neodmyslitelnou součástí českého hudebního života i 31 let poté, co ansámbl ukončil činnost. Dnes už žádný z jeho členů nežije.

Ukázka z nahrávky Beethovenových kompletních smyčcových kvartetů v podání Smetanova kvarteta. | Video: Supraphon

Jak to začalo

Smetanovo kvarteto ustálilo definitivní sestavu v roce 1956, kdy se k houslistům Jiřímu Novákovi a Lubomíru Kosteckému s violoncellistou Antonínem Kohoutem připojil právě Škampa. Ansámbl ale existoval od roku 1945 a formovat se začal ještě o čtyři roky dříve.

Na postu prvního houslisty a violisty vytvářel charakteristický projev tělesa i pozdější šéfdirigent České filharmonie Václav Neumann - později jej u violy nahradil Jaroslav Rybenský, který však roku 1956 odešel ze zdravotních důvodů. Raným obdobím ansámblu prošel i houslista Josef Vlach, později zakladatel vlastního vynikajícího kvarteta.

Beethovenovy kvartety představují soubor kompozic, s nimiž se musí vyrovnat každý ansámbl, jenž pomýšlí na seriózní kariéru. Smetanovo kvarteto hrálo Beethovena jako druhého nejfrekventovanějšího autora hned po Smetanovi, věnovalo se mu od počátku a za jeho interpretace sklízelo komplimenty nejvyšší úrovně.

Smetanovo kvarteto před pražským Rudolfinem.
Smetanovo kvarteto před pražským Rudolfinem. | Foto: archiv Supraphonu

O jejich beethovenovské nahrávce z roku 1964 prohlásil kritik časopisu Gramophone, že z ní má pocit, jako by poslouchal hudbu přímo ze zdroje. Když začali Smetanovci o 15 let později nahrávat kompletní Beethovenovo dílo pro japonskou značku Nippon Columbia, měli tedy již bohaté zkušenosti. A také nově hráli na nástroje starých italských mistrů - ještě nedlouho předtím byl jejich dvorním houslařem Přemysl Otakar Špidlen.

Nahrávalo se v pražském Národním domě Žižkov, ve studiu Domovina a Rudolfinu. Kdo by čekal staromódní romantické vibrato a "typicky českou zpěvnost", bude zklamán. Nahrávka zní od prvních tónů přímočaře a stylově čistě i z hlediska dnešních nároků, které se od 80. let značně změnily.

Je až neuvěřitelné, jak Smetanovo kvarteto skloubilo komplexní zvuk s absolutní čitelností skladby. Interpreti evidentně mnoho let pilovali každou notu, aby došli k tak přesvědčivému výsledku.

Energičtěji než mladší kolegové

První dvě CD obsahují šest kvartetů, které Beethoven složil pro knížete Lobkovice. Ozývá se z nich ještě silný klasicistní duch, ale nejpozději druhá věta prvního kvartetu, jejíž vznešený smutek ústící do patosu plyne v devítiosminovém taktu, upozorní, že tvůrce se vymykal době.

Smetanovo kvarteto zde dokonale prezentuje svůj styl, který by se snad dal zkratkou označit jako přísná zpěvnost. Všechno je striktní, vřelé a zároveň neskutečně blízké.

Smetanovo kvarteto.
Smetanovo kvarteto. | Foto: archiv Supraphonu

Není od věci porovnat 41 let starou nahrávku této věty s verzí, kterou před sedmi lety natočil na svůj beethovenovský komplet Belcea Quartet. Projev britského ansámblu řazeného k současné špičce má v sobě méně vibrata, melodie houslí trvá déle, než se vydělí z celku, tempo je ale pomalejší, a soubor jako by smutek celé věty pozoroval z dálky.

Smetanovo kvarteto působí zaujatěji, kupodivu i energičtěji než mladší kolegové. Pomalé věty patří k nejsilnějším momentům Beethovenových kvartetů a Smetanovci je interpretují se sebevědomou účastí na velkém díle. Belcea Quartet naopak hraje svižněji a lehčeji ve scherzech, která jsou zase jeho silnou stránkou.

Zatímco Belcea Quartet na beethovenovský komplet spotřeboval osm CD, Smetanovu kvartetu jich stačilo sedm - a to se na ně vešel ještě Smyčcový kvartet F dur přepracovaný z klavírní sonáty č. 9. Belcea Quartet - sice volí o něco pomalejší tempa, ale na rozdíl od Smetanovců především nevynechává repetice.

Komplet Smetanova kvarteta pokračuje třemi kompozicemi, které u Beethovena objednal hrabě Razumovskij - sám velmi dobrý houslista. Symfonickou rozlehlostí i komplikovanou stavbou reflektují skladatelovo "heroické" období a hudebníkům dávají příležitost představit se jako ansámbl, kterému nedělá potíže sebesložitější celek.

Do stejného období spadají ještě kvartety č. 10 Es dur, zvaný "Harfový", a 11 f moll - především ten druhý se po velkorysých koncepcích předchozí trojice obrací ke zhuštěnějšímu výrazu.

Smetanovo kvarteto.
Smetanovo kvarteto. | Foto: archiv Supraphonu

Ne skladba, ale diagnóza

K pěti pozdním kvartetům, jež Beethoven zkomponoval v letech 1825 až 26, patří také Velká fuga. Jedna z nejobtížnějších skladeb žánru se často hrává samostatně, ačkoliv původně tvořila finále Kvartetu č. 13 B dur. Smetanovo kvarteto ji zařadilo do třináctého kvartetu jako předposlední větu, po níž následuje později dokomponované finále.

Velká fuga je příležitostí k dalšímu srovnání, tentokrát se starší nahrávkou samotného Smetanova kvarteta pořízenou o 21 let dříve, v roce 1961. Od té doby ansámbl v detailech ještě pročistil a vycizeloval projev. Zároveň je zřetelné, že v interpretačním stylu měl dávno jasno. Velká fuga, o níž houslista Walter Levin prohlásil, že to není skladba, ale diagnóza, zní Smetanovcům sevřeně a působí monumentálním dojmem i v nejkřehčích pasážích.

Famózní komplex tvoří Kvartet č. 14 cis moll, jehož sedm vět se hraje bez přerušení. V děkovné třetí větě Kvartetu č. 15 a moll dlouhé souzvuky Smetanova kvarteta připomínají oduševnělé varhany. V osudovém dialogu posledního Kvartetu č. 16 F dur "Muß es sein?" - "Es muß sein!" má ansámbl krásný, potemnělý zvuk.

Čtyřjazyčný booklet poskytuje základní informace o Beethovenových kvartetech. Reprezentativní nahrávce by ale kromě údajů, které jsou obsáhleji dostupné i na Wikipedii, prospěl adekvátně reprezentativní doprovod. Například eseje věnované samotným skladbám a specifikům Smetanovců, jejich kariéře a interpretaci.

Alespoň je tu statistika provedení jednotlivých skladeb v celé kariéře Smetanova kvarteta. Booklet oproti nahrávce přesto působí odbytě a lacině. Součástí boxu je také voucher umožňující stažení nahrávky ve vysokém rozlišení nebo formátu MP3.

Komplet nahraný Smetanovým kvartetem není jen záznamem interpretačního pohledu na jednu z nejvýznamnějších součástí Beethovenova díla. Je také svědectvím o špičkovém souboru, jehož kariéra vyrostla z intenzivního zkoušení u Neumannů doma v časech první i druhé heydrichiády a uzavřela se koncertem v brněnském Besedním domě necelých pět měsíců před sametovou revolucí.

Právě komplexnost a mnohotvárnost Beethovenových kvartetů na vcelku malé časové ploše ukazuje, jak bylo Smetanovo kvarteto unikátní - a především v uměleckých ohledech nezávislé na době.

Album

Smetanovo kvarteto: Beethoven - Kompletní smyčcové kvartety
Supraphon 2020

 

Právě se děje

Další zprávy