Deska, za kterou může Hrůša získat Grammy: Vyprávění s velkým dramatickým obloukem

Boris Klepal Boris Klepal
27. 11. 2020 11:54
Jednou z mála příležitostí, kdy vedle sebe přirozeně stojí populární a klasická hudba, jsou americké ceny Grammy. Při zveřejnění nominací se tento týden v sousedství zpěvačky Beyoncé ocitl dirigent Jakub Hrůša, který se podílel na albu Bohemian Tales vydaném v červenci. Nominaci získalo za sólový výkon houslisty Augustina Hadelicha.
Jakub Hrůša je čtvrtým rokem šéfdirigentem Bamberských symfoniků.
Jakub Hrůša je čtvrtým rokem šéfdirigentem Bamberských symfoniků. | Foto: Michael Aust

Pokud mezi českými hudebníky někdo disponuje takřka dokonalou schopností být ve správný čas na správném místě, je to právě Hrůša. Jeho umělecké výsledky jsou dlouhodobě přesvědčivé, udržuje si stabilní základnu u Bamberských symfoniků, jejichž šéfdirigentem je čtvrtým rokem, a postupně přidává opakovaná hostování u předních světových orchestrů - ať už v New Yorku, Clevelandu, Berlíně, ve Vídni nebo Praze.

V poslední době si Hrůša nemůže stěžovat ani na posluchačská a kritická ocenění svých nahrávek. Jeho album s klavíristou Ivem Kahánkem získalo v květnu BBC Music Magazine Award. S pianistou Janem Bartošem natočil desku věnovanou tvorbě Vítězslava Nováka, kterou britský The Guardian v září, hned po vydání, označil za album týdne.

V případě Bohemian Tales a jeho nominace na Grammy se Hrůša ocitá v poněkud nezvyklé roli "sidemana", jak by jeho pozici možná pojmenovali jazzmani. Nominace v kategorii Nejlepší klasické instrumentální sólo totiž na prvním místě směřuje k italsko-německému houslistovi Hadelichovi.

Nejen jazzmani ale dobře vědí, jak důležitý je sideman pro výsledek, a Hrůša coby dirigent Bavorských rozhlasových symfoniků má na kvalitě Bohemian Tales neopominutelnou zásluhu. Navíc je součástí projektu s velkým marketingovým potenciálem, který přitom neustupuje z náročných uměleckých měřítek.

Album začíná Houslovým koncertem od Antonína Dvořáka a končí houslovými verzemi písně Když mě stará matka a slavné Humoresky č. 7 téhož autora. To samo o sobě vypadá jako jednoznačné zacílení na americký trh, kde jsou tyto skladby mimořádně populární. Mezi nimi se ale ocitla ještě čtvrtá část Dvořákových Romantických kusů pro housle a klavír, Houslová sonáta od Leoše Janáčka a Čtyři kusy pro housle a klavír od Josefa Suka.

Oba skladatelé jsou s Dvořákem svázaní jako s obdivovaným zdrojem inspirace, k němuž se v Janáčkově případě přidalo ještě osobní přátelství a u Suka dokonce příbuzenské pouto. Obě díla Dvořákových následovníků tak představují emocionální a stylové vybočení ze společného základu, který z Bohemian Tales vytváří vyprávění s velkým dramatickým obloukem. Výběr skladeb zdaleka nespoléhá jen na to, že všechno udrží pohromadě sólové housle.

Coby dirigent Bavorských rozhlasových symfoniků má Jakub Hrůša na kvalitě alba Bohemian Tales neopominutelnou zásluhu. | Video: Warner Classics

Bohemian Tales navíc není jen sbírkou českých hudebních příběhů, do nichž se bez rozpaků vejde i Moravan Janáček. V celku připomíná koncert z dávných časů. Dnes už nebývá zvykem, aby se v jednom programu setkala orchestrální skladba s komorní sonátou, ale byly doby, kdy se během jednoho večera na pódiu vystřídali třeba orchestr, sbor, klavírista, zpěvačka a smyčcové sexteto.

Hadelichovo album dramaturgií evokuje koncert, v jehož první části zní skladba s orchestrem, zatímco ve druhé dojde na vážné kompozice s klavírem a na závěr si publikum vyžádá ještě dva přídavky.

Díky nahrávací technice se při přechodu od orchestru ke komorní dvojici houslí s klavírem album zvukově "nepropadne" - při potenciálním živém provedení by zřejmě právě na tomto místě následovala přestávka.

Nahrávka zůstává vyrovnaná a po klidném, melancholickém Larghettu z Dvořákových Romantických kusů přichází nervní vzepětí Janáčkovy sonáty, která vznikala v letech 1914 až 1922. Sukovy Čtyři kusy pro housle a klavír hudebně odkazují zpět do roku 1900 a pomalu vracejí Bohemian Tales zpět do Dvořákovy náruče.

Šestatřicetiletý Hadelich má za sebou pozoruhodnou diskografii, Bohemian Tales jsou jeho 14. album. Mezi těmi předešlými se najdou paganiniovské klasiky, ale také kompozice současných autorů, jako jsou György Kurtág a David Lang.

Hadelich nahrál pozoruhodnou řadu koncertů pro housle a orchestr, jejichž autory jsou Jean Sibelius, Thomas Adés, Béla Bartók, Felix Mendelssohn, Henri Dutilleux, Petr Iljič Čajkovskij, Johannes Brahms a György Ligeti. Za album s Dutilleuxovým koncertem L’arbre des songes už jednu Grammy získal. Nyní k nim přidal také nahrávku Dvořákova koncertu poté, co jej s Jakubem Hrůšou několikrát provedli živě.

Houslista precizně artikuluje, dovede svůj nástroj přimět, aby plynule přecházel z vášnivého zpěvu do kadence lidské řeči. Hudbu předává tradicionalisticky, ale s lehkostí. Orchestr je pro něj rovnocenným partnerem a Hrůša s Bavorskými rozhlasovými symfoniky hrají s hodinářsky vypracovanými detaily - například hoboj v první větě Dvořákova koncertu občas zasvítí jako druhý sólový nástroj, ale nikdy na sebe neupozorní zbytečně.

Bavorské rozhlasové symfoniky po Houslovém koncertu střídá neméně citlivý devětačtyřicetiletý anglický klavírista Charles Owen. Spolupráce a vzájemná vyváženost obou interpretů se po Dvořákově Larghettu naplno rozvine v Houslové sonátě od Leoše Janáčka - především ve třetí větě, kde si nástroje v podstatě prohodí tradiční úlohy. Klavír hraje táhlou, melancholickou melodii, do níž vpadají úsečné "kulometné" dávky houslí.

Píseň Když mne stará matka z Dvořákova cyklu Cigánské melodie si houslista s klavíristou upravili sami a ve výsledku je nejpodstatnější Hadelichův interpretační vklad. Při vroucně vedené melodii houslí dá snadno zapomenout, že k ní patří ještě text.

Humoreska naopak zaujme uvolněným provedením, které ji proměňuje skoro na ukolébavku. Hadelich zde respektuje autora úpravy, houslistu Fritze Kreislera.

Ceny Grammy v oblasti klasické hudby nepatří v Evropě k těm nejsledovanějším, přinejmenším v USA ale mají velkou váhu. V kategorii Nejlepší klasické instrumentální sólo je vedle Hadelichova výkonu na albu Bohemian Tales v nominacích také violista Richard O’Neill a klavíristé Kirill Gerstein, Igor Levitt a Daniil Trifonov. Kdo z nich nominaci promění, se ukáže 31. ledna příštího roku.

Bohemian Tales

Augustin Hadelich - housle
Charles Owen - klavír
Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks
Jakub Hruša - dirigent
Warner Classics 2020

 

Právě se děje

před 40 minutami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 57 minutami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 59 minutami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy