Darwina poslal mezi stroje. Skladatele Chaloupku čekají dvě světové premiéry

Boris Klepal Boris Klepal
11. 8. 2021 12:00
V jedenácti letech začal hrát na elektrickou kytaru, už od dětství ale znal knihy Jaroslava Foglara. Kromě nich názvy skladeb Františka Chaloupky odkazují k platónským ideám, biblickým tématům, sci-fi nebo bratrům Mašínům.
Skladatele Františka Chaloupku čekají světové premiéry na Ostravských dnech a Moravském podzimu.
Skladatele Františka Chaloupku čekají světové premiéry na Ostravských dnech a Moravském podzimu. | Foto: Petr Kačírek

Na festivalu Ostravské dny bude mít příští neděli 22. srpna světovou premiéru jeho symfonická kompozice Darwin Among the Machines. V říjnu pak Moravský podzim poprvé uvede Árii Evy, kterou čtyřicetiletý Chaloupka napsal pro Ivu Bittovou.

"Darwina jsem poslal mezi stroje snad proto, že se sám cítím podobně," uvažuje autor, kterého zaujal stejnojmenný článek Samuela Butlera z roku 1863. Anglický spisovatel už tehdy přemýšlel o možnosti, že by stroje mohly nabýt vědomí a převzít po člověku kontrolu nad světem.

Chaloupka sice při kompozici používá software na psaní not, jinak ale všechno rád promýšlí sám. Stroje tak do jeho hudby přímo nezasahují, i když se bez nich při práci neobejde. Připouští ale zvláštní souvislost nové skladby s industriální historií Ostravy.

"Darwin Among the Machines obsahuje vlivy moderních technologií, bude poprvé uveden v průmyslovém městě, a navíc v Trojhalí Karolína, které je pozůstatkem bývalého dolu a koksovny," říká Chaloupka, podle kterého skladba vznikla rychle a nečekaně.

Festival měl původně uvést jeho starší dílo Allegory of the Cave, to je však určené pro devadesátičlenný orchestr, jenž se kvůli protipandemickým omezením nemůže sejít. Smyčce jsou navíc rozdělené až na 13 hlasů, takže kompozici nelze upravit pro menší obsazení.

Autor nakonec i tak mohl počítat s poměrně velkým obsazením, pro které píše nejraději. "Baví mě a dělal bych to pořád," přitakává Chaloupka, který v symfonickém orchestru nevnímá žádná omezení. "Orchestr nabízí škálu barev i dalších možností, které si člověk u nějakého dua nebo tria nemůže dovolit," upřesňuje skladatel, jenž se v symfonické hudbě cítí svobodnější.

Nic na tom nemění skutečnost, že mezi jeho učiteli byl i nedávno zesnulý nizozemský komponista Louis Andriessen, který symfonický orchestr po většinu života odmítal. Viděl v něm symbol hierarchického uspořádání společnosti, pokládal jej více za statusovou záležitost než uměleckou instituci a měl k němu také estetické výhrady.

Chaloupkova skladba Stockhausen on Sirius pochází z roku 2015. Foto: Petr Kačírek | Video: Supraphon

Odmítání orchestru nebo akcent na jeho politické aspekty jsou podle Chaloupky typické pro avantgardu druhé poloviny 20. století. Sám se cítí s touto scénou provázaný, avšak zrovna tyto aspekty příliš silně nevnímá a orchestr vnímá pozitivně.

Komorní hudbu však nezavrhuje a pro festival Moravský podzim připravuje kytarový kvartet se zpěvem nazvaný Árie Evy. Prvními interprety budou německý Aleph Gitarrenquartett a multižánrová zpěvačka i houslistka Iva Bittová. "Vokální part právě dokončuji, protože jsem Ivě slíbil, že už ho brzy dodám," upřesňuje skladatel, který Bittové ponechá možnost improvizace.

"Mít takovou interpretku a nevyužít jejích schopností vytvářet nečekané věci v každém okamžiku by byla velká škoda," podotýká Chaloupka, který improvizovaná místa zařazuje i do jiných děl. Obvykle přitom myslí na konkrétní interprety. "V této chvíli si ale ještě nejsem jistý, jak v tomto směru dopadne part Evy, protože mám na jeho dokončení ještě celý den," směje se.

Zároveň vzpomíná na svoji starší skladbu Eva a Lilith, kterou v roce 2012 uvedly Ostravské dny. "Z hudebního hlediska s ní Árie Evy nemá nic společného, ale mimohudební koncept je společný," upozorňuje a připomíná sumerské i mezopotámské mýty, podle nichž byla Lilith vyhnána k Rudému moři, aby tam po zbytek života plodila démony místo dětí. "Eva představuje její kontrastní archetyp a v mé skladbě zpívá staré církevní texty jako Stabat Mater či Ave Maria," vysvětluje.

Do Ostravy se vrátí ještě v říjnu, kdy festival Hudební současnost uvede jeho scénickou instalaci Chata v Jezerní kotlině. Dva chlapecké hlasy a čtyři saxofony v ní nekopírují původní příběh knihy Jaroslava Foglara, ale nastiňují jeho náladu a tajemství.

"Mám foglarovky rád a nedělám si z nich legraci, ale nevadí mi, když to dělá někdo jiný," vysvětluje svůj vztah k Foglarovým knihám, s nimiž ho seznámil jeho ostravský strýc Stanislav Sohr. Ten se zabýval především parapsychologií a publikoval o ní knihy už v 80. letech minulého století. Také ale vydával Rychlé šípy. "Vnímal jsem je díky němu odmalička, ale foglarovského fanatika to ze mě neudělalo," poznamenává Chaloupka.

Z Foglarovy tábornické poetiky nezískal ani vztah ke kytaře, která je dodnes jeho hlavním nástrojem. První kytaru, elektrickou, dostal v 11 letech. Používá ji nejen jako rockový písničkář pod pseudonymem Iszek Baraque, ale také coby učitel Kytarového institutu, který založil po ukončení studií na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.

František Chaloupka vystupuje také jako Iszek Baraque. Na záznamu s herečkou Erikou Stárkovou zpívající Cry To Me proslavenou Solomonem Burkem. | Video: Kytarový institut

"Kytarový institut vznikal v době, kdy se na základních uměleckých školách vyučovala především klasická kytara, a my jsme nabízeli také rock, blues, jazz nebo flamenco," vysvětluje muž, který na kytaru učil už během studií. "Bavilo mě to, a tak jsem si záměrně vymyslel takové povolání, abych mohl cvičit i v práci," usmívá se. Do jeho institutu se chodí učit hrát na kytaru překvapivě velké množství "ajťáků". Někteří možná po dlouhém sezení u počítače chtějí zkusit něco jiného na odreagování.

K Darwinovi a strojům, biblické Evě i Foglarovi se František Chaloupka hlásí jako k širším kontextům, do nichž svou hudbu rád uvádí. Charakteristické názvy nevnímá jako pouhý vnější efekt, nýbrž jednolitou součást kompozic. Platí to i pro jeho skladbu Mašín Gun, poprvé uvedenou roku 2012 na festivalu Musica Viva v Mnichově pod taktovkou Petera Eötvöse. Chaloupka kompozici ještě opatřil podtitulem Sedm rituálů k očišťování českých zemí od ducha komunismu.

"Nedávno jsem vzal do ruky knížku rozhovorů s Václavem Havlem, kde říkal, že by bojoval proti každé špatné vládě, nejen proti komunistům," podotýká skladatel, který na bratrech Mašínech obdivuje především jejich odvahu. "Sám si ovšem nejsem jistý, jak bych se na jejich místě zachoval," přemýšlí Chaloupka. Připouští, že možná i hůř.

První část Chaloupkovy skladby Mašín Gun, kterou poprvé uvedl mnichovský festival Musica Viva. Foto: Petr Kačírek | Video: Supraphon
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Vystrčil nebude obhajovat post ve vedení ODS, prezidentskou kandidaturu vyloučil

Předseda Senátu Miloš Vystrčil nebude na lednovém kongresu ODS obhajovat funkci místopředsedy strany. Řekl to serverům Novinky.cz a iDNES.cz. Své rozhodnutí zdůvodnil mimo jiné tím, že se chce naplno věnovat práci v horní parlamentní komoře a mít víc času na rodinu. Vyloučil, že by se tak chystal na případnou prezidentskou kandidaturu.

Vystrčil uvedl, že se o post ve vedení strany nehodlá ucházet, protože se chce věnovat Senátu, práci jeho předsedy a práci senátora za jihlavský region. "Taky protože mě čekají senátní volby v příštím roce, kde bych se chtěl pokusit znovu kandidovat," řekl dnes Vystrčil serveru iDNES.cz.

Jako další důvod uvedl, že chce mít více času na manželku, vnoučata, přátele a příbuzné. "Třetí důvod je, že ODS po osmi letech práce zvítězila ve volbách, dílčí cíl se podařilo splnit," řekl již ve středu Novinkám. Svým odchodem z vedení strany chce dát příležitost někomu novému. Zároveň ale nevyloučil, že se do vedení ODS někdy v budoucnosti nevrátí.

O Vystrčilovi se v médiích spekuluje jako o možném kandidátovi na příštího prezidenta republiky. Předseda Senátu ale odmítá, že by s tím rozhodnutí opustit vedení ODS souviselo. "Tuto věc nyní neřeším. Pan prezident Miloš Zeman bude zřejmě fungovat až do konce svého volebního období," řekl Novinkám.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Kolumbijská policie zadržela dva Němce, chtěli vyvézt stovky sklípkanů

Kolumbijské úřady dnes informovaly, že zadržely dva Němce, kteří se snažili ze země vyvézt více než dvě stovky sklípkanů. Muži tvrdili, že pavouky chtějí vyvézt do Evropy kvůli vědeckým účelům, neměli však potřebná povolení, uvedla agentura Reuters. Odborníci musí rozhodnout, co se zabavenými zvířaty podniknout. Oba Němce čeká soud.

"Nezaznamenali jsme tak velkou zásilku sklípkanů od roku 2018," uvedla radní pro životní prostředí hlavního města Bogotá Carolina Urrutiaová.

Kolumbie je domovem pro řadu druhů volně žijících zvířat a dlouhodobě čelí velkému počtu pokusů o nepovolený vývoz chráněných druhů či jen výrobků z nich.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 2 hodinami

Sídlo OSN v New Yorku bylo uzavřeno, ozbrojený muž se vzdal policii

Ozbrojený muž, který se ve čtvrtek pohyboval před sídlem OSN, přičemž měl patrně přiložené ústí hlavně ke krku, je v rukou policie a nepředstavuje hrozbu. S odkazem na newyorskou policii o tom informovala agentura Reuters.

Podle aktuálních videí z místa se muž před plotem u sídla OSN na Manhattanu vzdal policii. Ta později na Twitteru oznámila, že muž je ve vazbě a veřejnost není v ohrožení.

Sídlo OSN bylo kvůli dnešnímu incidentu dočasně uzavřeno. Muž, jenž se později vzdal, předtím chodil před komplexem sem a tam a nechal na chodníku několik sešitů, které policie následně odnesla.

Policie se snažila s mužem komunikovat a během incidentu v okolí odklonila dopravu. Dříve uvedla, že jde o bělocha ve věku kolem 60 let.

"Nemáme absolutně žádné informace o tom, že by tato osoba byla zaměstnancem nebo bývalým zaměstnancem nebo jakýmkoliv způsobem napojena na OSN," uvedl mluvčí OSN Stéphane Dujarric. Později informoval, že byl otevřen jiný vchod do budovy.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Zima hrál po dvou měsících v základu, FC Turín ale neudržel dvougólový náskok

Český reprezentant David Zima nastoupil v základní sestavě FC Turín, jeho tým ale v oslabení neudržel dvougólový náskok a v 15. kole italské fotbalové ligy doma jen remizoval 2:2 s Empoli. Jednadvacetiletý obránce odehrál celé utkání ve stoperské trojici "Býků" poprvé od 2. října a derby s Juventusem.

Turín vstoupil do utkání skvěle a v 15. minutě vedl po Pobegově dorážce a Pjacově technické střele k tyči o dvě branky. Po půlhodině hry ale stáhl Singo unikajícího Di Francesca, viděl červenou kartu a domácí dohrávali o deseti.

Vzápětí navíc snížil po rohovém kopu Romagnoli a nováček soutěže po změně stran vytěžil z tlaku vyrovnání. Střídající La Mantia si naskočil na centr z levé strany a premiérovou trefou v sezoně zajistil svému týmu bod.

Italská fotbalová liga - 15. kolo:

FC Turín - Empoli 2:2 (10. Pobega, 15. Pjaca - 34. Romagnoli, 72. La Mantia).

1. Neapol 15 11 3 1 32:9 36
2. AC Milán 15 11 2 2 33:18 35
3. Inter Milán 15 10 4 1 36:15 34
4. Bergamo 15 9 4 2 32:17 31
5. AS Řím 15 8 1 6 24:16 25
6. Fiorentina 15 8 0 7 24:20 24
7. Juventus Turín 15 7 3 5 20:16 24
8. Boloňa 15 7 3 5 21:24 24
9. Lazio Řím 14 6 3 5 25:25 21
10. Hellas Verona 15 5 5 5 28:25 20
11. Empoli 15 6 2 7 23:28 20
12. Sassuolo 15 5 4 6 24:23 19
13. FC Turín 15 5 3 7 19:16 18
14. Udine 14 3 6 5 16:20 15
15. Sampdoria Janov 15 4 3 8 21:29 15
16. Benátky 15 4 3 8 12:25 15
17. Spezia 15 3 2 10 15:34 11
18. FC Janov 15 1 7 7 17:29 10
19. Cagliari 15 1 6 8 16:29 9
20. Salernitana 15 2 2 11 11:31 8
Zdroj: ČTK
Další zprávy