Festival Contempuls slaví jubileum, Smolka scénicky zhudební Kafkovu povídku

ČTK Kultura ČTK, Kultura
6. 10. 2019 12:40
Českou premiéru scénického zhudebnění povídky Franze Kafky a několik premiér světových uvede pražský festival soudobé hudby Contempuls. Jubilejní desátý ročník se bude konat dva večery, 24. listopadu a 1. prosince, v pražském multifunkčním sále DOX+.
Ukázka z německého uvedení Smolkova díla Před zákonem. | Video: Wittener Tage für neue Kammermusik

Scénické dílo Před zákonem vytvořili skladatel Martin Smolka a libretista Jiří Adámek, kteří už před lety spolupracovali na Sezname, otevři se!. Tato opera byla původně uvedena na Dnech nové opery Ostrava, později se pod názvem Bludiště seznamů dostala do repertoáru pražského divadla Alfred ve dvoře.

Nyní se Smolka s Adámkem nechali inspirovat Kafkovou povídkou Před zákonem, v německém originále Vor dem Gesetz. Šedesátiletý komponista dílo koncipoval pro sedmičlenný německý soubor soudobé hudby Ascola, který vystupuje ve složení violoncello, trombon, klavír, dvoje bicí, trubka a kytara.

"Vyvinuli formát na pomezí koncertu, divadla a instrumentální opery, ve kterém je cílem pojetí 'hudby jako řeči' a 'řeči jako hudby'," uvádějí pořadatelé festivalu. Hudebníci budou mluvit, zpívat a kromě klasických nástrojů rozeznívat různé předměty rozmístěné na jevišti. Součástí představení tak nemusí být video, herci ani vypravěči.

Scénické zhudebnění Kafkovy povídky mělo světovou premiéru letos v květnu na německém festivalu Wittener Tage für neue Kammermusik. V pražském DOX+ zazní v neděli 24. listopadu večer, předcházet mu bude debata se Smolkou a libretistou Adámkem, které vyzpovídá hudební kritik Boris Klepal.

Festival Contempuls kromě toho přichystal tři světové premiéry. Jednou z nich je kompozice IOI od skladatele Jakuba Rataje, jehož práce přesahuje i do performancí inspirovaných lidským tělem - pohybem, dechem, pulzem a gesty. Ratajova novinka, napsaná přímo na objednávku Contempulsu, vznikla pro hamburské dámské Trio Catch, hrající ve složení klarinet, violoncello a klavír.

Při další z premiér japonská klavíristka Satoko Inoue představí kompozici For Piano, Part K z volného cyklu klavírních děl českého autora Luboše Mrkvičky. Ten letos v lednu získal cenu Trochu nižší C4 pro nejlepší soudobou českou skladbu.

Trio Catch.
Trio Catch. | Foto: Lennard Rühle

Třetí světovou premiérou na letošním Contempulsu bude suita ze skladby The Four Seasons, kterou pro norské trio Poing napsal dánský skladatel Bent Sørensen.

Členové tria hrají na saxofon, kontrabas a akordeon, ten ovládá norský rodák Frode Haltli, známý třeba deskami pro mnichovské vydavatelství ECM.

Trojice se s lehkostí pohybuje na klubové scéně i v prestižních koncertních síních. Od založení v roce 1999 uvedla přes 100 premiér a spolupracovala s významnými současnými komponisty, jako jsou Američan Terry Riley nebo Brit Michael Finnissy.

Stejně jako v minulých letech návštěvníci Contempulsu uslyší také již klasická díla soudobé vážné tvorby. Zazní Sight Rhythmics od jedenasedmdesátiletého japonského skladatele Jóa Kondóa, Trio od Georgese Aperghise nebo Palais de Mari, což je poslední dílo pro sólový klavír Mortona Feldmana, již dávno nežijícího klasika americké avantgardy.

Sørensenova skladba Dancers and Disappearance v loňské interpretaci Danish String Quarteta. | Video: Danish String Quartet

Festival Contempuls v roce 2008 založilo Hudební informační středisko částečně jako náhradu zaniklého Maratonu soudobé hudby. Za cíl si klade zprostředkovávat publiku kontakt s aktuální světovou hudbou, dlouho se konal v pražské La Fabrice, později třeba v kostele sv. Vavřince či klášteře sv. Anežky České. Poslední ročníky uvádí skladby převážně vzniklé po roce 2000 a pravidelně objednává nová díla od současných autorů.

Roku 2017 se festival osamostatnil a nově je provozován spolkem Contempuls. Ředitelem je Miroslav Pudlák, dramaturgem pak Josef Třeštík, který pracuje v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu a od letoška působí také jako dramaturg festivalu Pražské jaro.

Ze světoznámých souborů měli posluchači Contempulsu v minulosti možnost slyšet Klangforum Wien, Arditti Quartet či musikFabrik. "Za sedm ročníků se Contempuls vypracoval v jedinečný festival současné vážné hudby, jaký má v Česku konkurenci jen v bienále Ostravských dnů nové hudby, brněnské Expozici nové hudby a v cyklu Krása dneška orchestru PKF − Prague Philharmonia," napsaly o festivalu Hospodářské noviny.

 

Právě se děje

Další zprávy