Českou filharmonii čekají francouzské večery, přijíždějí Altinoglu a Escaich

ČTK Kultura ČTK, Kultura
1. 2. 2022 20:15
Francouzský dirigent s arménskými kořeny Alain Altinoglu tento týden povede tři koncerty České filharmonie ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Od středy do pátku zazní vždy v první polovině večera suita z opery Palléas a Mélisanda od Clauda Debussyho plus koncertní rapsodie pro housle a orchestr Cikán od Maurice Ravela, kterou zahraje Jiří Vodička.
Dirigent Alain Altinoglu posledních šest let vede bruselské divadlo Théâtre Royal de la Monnaie.
Dirigent Alain Altinoglu posledních šest let vede bruselské divadlo Théâtre Royal de la Monnaie. | Foto: Marco Borggreve

Ve druhé polovině programu první český orchestr zahraje Třetí symfonii Camilla Saint-Saënse řečenou Varhanní, v níž se sólového partu debutově ujme šestapadesátiletý Francouz Thierry Escaich.

"Ačkoli je Saint-Saëns považován za konzervativního skladatele, jeho Třetí symfonie přináší řadu inovací," říká dirigent. Saint-Saëns, který žil v letech 1835 až 1921, dílo věnoval památce Franze Liszta, průkopníka cyklické práce s tématy v průběhu celé skladby. "Tato myšlenka ovlivnila Saint-Saënsovu práci na Třetí symfonii, jež díky tomu působí mimořádně jednotným dojmem," dodává dirigent. Symfonie pochází z roku 1886.

Na koncertech jí bude předcházet mladší Cikán, kterého Maurice Ravel dokončil roku 1924. "V této slavné rapsodii pro housle a orchestr, v níž Ravel čerpá z maďarsko-romské hudby, se předvede houslista v úplně jiném světle než u klasického romantického repertoáru," avizuje interpret sólového partu Vodička.

Čtyřiatřicetiletý Jiří Vodička patří k nejvýznamnějším českým sólovým houslistům. Pravidelně vystupuje s orchestry v Česku i zahraničí, je zván na nejznámější festivaly klasické hudby. Kromě sólového hraní se věnuje komorní hudbě. Předloni založil Klavírní trio České filharmonie, ve kterém působí s klavíristou Martinem Kasíkem a violoncellistou Václavem Petrem. Od roku 2015 zastává post koncertního mistra České filharmonie.

Dirigent Altinoglu, narozený roku 1975, je posledních šest let hudebním ředitelem bruselského divadla Théâtre Royal de la Monnaie. Nastudoval tam mimo jiné operu Macbeth Underworld současného francouzského skladatele Pascala Dusapina, ve které Magdalena Kožená zpívala lady Macbeth.

Bruselské scéně se pod Altinogluovým vedením dostalo značného uznání. Dirigent vytvořil i jednovětou symfonickou suitu z Debussyho opery Palléas a Mélisanda, kterou poprvé uvedl v září 2017 při svém debutu u Berlínských filharmoniků. Na ploše 20 minut v ní zachycuje náladu bezmála tříhodinové opery původně z roku 1902. Právě v tomto aranžmá Palléas a Mélisanda tento týden zazní na koncertech České filharmonie.

Od této sezony Altinoglu paralelně působí jako šéf Frankfurtského rozhlasového orchestru.

Alain Altinoglu diriguje suitu z Debussyho opery Palléas a Mélisanda ve vlastním aranžmá, hraje WDR Sinfonieorchester. | Video: WDR Klassik

Sólistou v Saint-Saënsově symfonii bude skladatel, varhaník a improvizátor Thierry Escaich. Tyto tři umělecké role jsou v jeho případě provázané, a tak se publiku průběžně představuje jako sólový interpret, spoluúčinkující i tvůrce.

Přesvědčit se o tom budou moci posluchači ještě v sobotu 5. února na dopoledním koncertu Českého spolku pro komorní hudbu v Sále Martinů pražské Hudební akademie múzických umění. Escaich tam vedle svých skladeb zahraje díla Césara Francka, Oliviera Messiaena, Maurice Duruflého a dalších francouzských komponistů. Spolu se třemi filharmonickými koncerty tak varhaník tento týden v Praze vystoupí čtyřikrát.

 

Právě se děje

Další zprávy