Brendel slaví devadesátiny. Dopady viru na koncertní život jsou děsivé, říká

ČTK Kultura ČTK, DPA, Kultura
4. 1. 2021 12:48
Světoznámý britsko-rakouský klavírista Alfred Brendel má starost o hudební branži. "Dopady viru na koncertní život, operní domy, orchestry, sbory a sdružení komorní hudby a na jednotlivé hudebníky jsou děsivé," popisuje pro agenturu DPA rodák z moravské Loučné nad Desnou před svými úterními 90. narozeninami.
Alfred Brendel naposledy koncertoval roku 2008 ve vídeňském Musikvereinu.
Alfred Brendel naposledy koncertoval roku 2008 ve vídeňském Musikvereinu. | Foto: ČTK/AP

Proslul zejména interpretacemi děl Wolfganga Amadea Mozarta, Ludwiga van Beethovena nebo Franze Schuberta.

Klavírista žijící v Londýně se z pódií stáhl v roce 2008, kdy naposledy vystoupil ve vídeňském Musikvereinu, o hudbu se ale stále intenzivně zajímá. Přednáší, vede mistrovské kurzy nebo píše. Před pandemií ve svém domě rád přijímal muzikanty. "Když jsem chodil na koncerty, tak pro potěšení z poslechu nové hudby," vysvětluje Brendel, který je podle DPA považován za jednoho z nejvýznamnějších umělců 20. a 21. století.

Po vyhlášení nouzového stavu se musel spokojit se záznamy hudby. "Během dobrovolné izolace jsem s velkou vděčností v televizi sledoval operní představení Metropolitní opery, berlínské Komické opery, ze Salcburku, z Glyndebourne a z Covent Garden," vypočítává.

"Vždyť jsem sám nahrál mnoho desek. Zůstávám tak prostřednictvím nahrávek ve spojení s velkými starými hudebníky," pokračuje Brendel, kterému prý ale stejně něco chybí. "Samozřejmě všichni toužíme po tělesnosti koncertu, po tom, být u toho, být uvnitř, dýchat stejný vzduch, spoluprožívat riziko i úspěch," popisuje klavírista a také autor mnoha esejů či odborných textů, který se však věnuje i poezii nebo výtvarnému umění.

Jeden konkrétní vrchol své dlouhé kariéry vyzdvihnout nechce. "Jsem vděčný za to, že jsem se dokázal 60 let bez podpory rozvíjet," říká Brendel. "Nebyl jsem žádné zázračné dítě, ani jsem nemusel vytrpět příliš ranou senzační kariéru."

"Moji rodiče nebyli muzikální," vzpomíná hudebník, "v domě ale bylo křídlo a dostával jsem hodiny klavíru, jak se patří pro měšťáckou rodinu."

Rodina, která nějaký čas žila na ostrově Krku a v Záhřebu, se krátce po 2. světové válce přestěhovala do Štýrského Hradce. Tam Brendelova umělecká dráha začala naplno, stal se od obskurního recitalisty přes studiového hráče nízkorozpočtových vydavatelství až po interpreta uznávaného malým, ale náročným publikem.

Alfred Brendel u příležitosti vydání svých nahrávek pro značku Philips hovoří o Beethovenovi a Schubertovi. | Video: Decca Classics

Komplet jeho nahrávek obsahuje 114 CD, je držitelem čestných doktorátů z univerzit v Oxfordu a Yale nebo významných ocenění za celoživotní přínos. "Od svých 17 až do 77 let jsem koncertoval," shrnuje umělec, který světové renomé získal v 50. letech minulého století.

V 70. letech se přestěhoval z Vídně do Londýna, neboť rakouská metropole podle něj byla tehdy provinční a on toužil po "velkém živoucím městě", jak říká. "A vkládal jsem velké naděje do Velké Británie, která už nebyla tak velká, uvnitř evropského společenství. Politický vývoj posledních let mě však zbavil iluzí," lituje klavírista s poukazem na brexit.

S Alfredem Brendelem se opakovaně mohli setkávat také Češi. Naposledy předloni se na jeho počest v pražském Rudolfinu konal třídenní festival Hommage à Alfred Brendel, kde pokřtil české vydání své knihy Abeceda klavíristy.

"Ve stručných a výstižných textech si lze přečíst, co pro Brendela znamenají Beethoven, Mozart a Liszt, jak vnímá cvičení, pravidla a virtuozitu, nebo jakou důležitost přikládá humoru, rozmanitosti a tanci," napsalo o knize Aktuálně.cz, podle nějž pro čtení Abecedy klavíristy není potřeba umět hrát na klavír, rozumět hudbě, ani chodit na koncerty.  "Je to inteligentní a vstřícná kniha, ze které si lze občas kousek přečíst a zase ji odložit," shrnul kritik Boris Klepal.

Kromě Abecedy klavíristy již před několika lety v českém překladu vyšly eseje Hudba, smysl a nesmysl. Obě knihy publikoval Volvox Globator.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 8 minutami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
Další zprávy