Josef Koudelka slaví osmdesátiny dvěma výstavami. Domov vyměnil za blízkost k dobré fotografii

Foto: Ludvík Hradilek
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
9. 1. 2018 11:25
Osmdesátiny mezinárodně proslulého fotografa Josefa Koudelky, dosud jediného Čecha, jenž se stal členem prestižní agentury Magnum Photos, připadají na 10. ledna. Slavit se však budou téměř celý rok. V den narozenin Česká televize odvysílá fotografův filmový portrét od režiséra Aleše Kisila, koncem března pak začne velká retrospektiva v pražském Uměleckoprůmyslovém museu, do jehož sbírky Koudelka před pěti lety daroval část svých prací. Na konci léta pak Národní galerie vystaví Koudelkovu slavnou reportáž ze srpnových dní roku 1968 coby připomínku 50. výročí vojenské invaze do Prahy.

Josef Koudelka se o politiku nikdy nezajímal, přesto začátek jeho mezinárodní kariéry vypadal jako ze špionážního románu. Negativy snímků z pouličních střetů mezi Pražany a vojskem "spřátelených armád" z oněch srpnových dní svěřil historičce fotografie Anně Fárové. Ta využila svých bohatých kontaktů a zásilku nechala propašovat na Západ.

Dramatické záběry, pro něž fotograf riskoval - pletl se před hlavněmi tanků a zblízka fotografoval zmatené vojáky i bouřící se civilisty -, na první výročí invaze otiskly desítky novin a časopisů v celém západním světě.

Distribuci zajišťovala agentura Magnum Photos, která tehdy byla jedinou nadnárodní organizací, jež zastřešovala fotoreportéry vyznávající humanistický kodex. Lidé z Magna znali Koudelkovu totožnost, ale místo jména autora všude konspiračně uváděli jen iniciály P. P. - Prague Photographer.

Ani když Koudelka v roce 1970 emigroval, fotografie veřejně nepřiznal za své, aby se režim nemstil jeho příbuzným. Deset let měl azyl v Anglii, pak jej přijala Francie, jež mu v roce 1987 udělila občanství.

Cyklus Invaze zůstal jediným politickým souborem, ke kterému se Koudelka nechal strhnout. Rodák z moravských Boskovic nikdy nefotografoval nic, co by ho vnitřně nefascinovalo.

Původním povoláním letecký inženýr Koudelka od své profese na začátku šedesátých let zběhl k málo výnosné, avšak vizuálně bohaté divadelní fotografii. Když vznikalo legendární pražské Divadlo za branou, jeho zakladatel a charismatický režisér Otomar Krejča si Koudelku vybral. Dokonce mu trpěl, že se během zkoušení motal mezi herci a snímal je z půlmetrové vzdálenosti.

Extrémní světelné podmínky v divadle daly Koudelkovi dobrou průpravu i k tématu, jež si nakonec odvezl do emigrace. Jako jeden z prvních objevil romantickou krásu romského etnika. "Přivedla mě k nim hudba," říká fotograf, který sám kdysi hrával na dudy.

Teď začal jezdit do romských osad na východním Slovensku, kde v nuzných srubech s malými okny fotografoval celé rodiny, děti i stařešiny - všechny, kdo se na něj, jak vzpomíná, bez ustání zvědavě mačkali.

Po emigraci měl na co navázat. Soubor, jejž postaru nazval Cikáni, rozšiřoval v nejrůznějších koutech Evropy.

Od roku 1970 začal Koudelka souběžně pracovat ještě na dalším cyklu zvaném Exily. Je pro něj typická osamělost, melancholie a také člověka přesahující krása, či alespoň velkolepost metaforických obrazů z venkovské i městské krajiny.

Kniha Exily z roku 1988 je jednou z nejdůležitějších fotografických svědectví o 20. století. Úvodní text pro ni napsal laureát Nobelovy ceny za literaturu Czesław Miłosz a objevuje se v mnoha vydáních.

Josef Koudelka / Návraty

Nepoužívat !!! / Jednorázové užití / Josef Koudelka: Czechoslovakia. Prague. August 1968. Warsaw Pact troops invasion.
  • Výstava připravovaná k osmdesátinám Josefa Koudelky v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze potrvá od 21. března do 23. září a představí průřez jeho celoživotní tvorbou.

  • Základ expozice tvoří rozsáhlý soubor zhruba 400 děl, která fotograf museu věnoval. Doplní je další fotografie zapůjčené agenturou Magnum Photos. Ty Koudelka vybral s kurátorkou Irenou Šorfovou. Na výstavě budou k vidění snímky ze srpna 1968 včetně dokumentu popisujícího toto složité období.

  • U příležitosti přehlídky rovněž vyjdou dvě česko-anglické knihy. První představí vybrané cykly z expozice spolu s esejemi a kompletním biografickým přehledem Koudelkova uměleckého života, druhá zmapuje všechna díla, jež jsou součástí jeho daru Uměleckoprůmyslovému museu.

  • Knihy, které spoluvydává nakladatelství Kant, graficky zpracuje Aleš Najbrt.

  • Výstava je zařazena do státního programu k výročí roku 1968.

"Být v exilu znamená opustit svoji zemi a nemoci se vrátit. Každý exil je jiný, osobní zážitek. Já jsem chtěl vidět svět a fotit ho. Pětačtyřicet let jsem na cestách," řekl Koudelka před třemi lety francouzskému deníku Le Monde.

Jako muže, který je stále na cestách, jej představil i loňský dokument Aleše Kisila nazvaný Zajímá mě, kam až dojdu. Josef Koudelka v něm vypráví, jak řadu let až do narození své dcery nikde neplatil nájem. Stále cestoval, přespával ve spacáku vždy co nejblíž tomu, co potřeboval vyfotit.

Na zimu se vracel do Paříže, nocoval v kanceláři Magnum Photos nebo u přátel. Několik měsíců vyvolával filmy a zvětšoval fotografie, až s příchodem teplých měsíců opět mizel na cesty. Své osobní potřeby zredukoval na minimum, cítil se tak svobodný a mohl se soustředit jen na fotografování.

Od devadesátých let přijíždí rovněž do Česka. Vybaven širokoúhlým objektivem navazuje na svá témata krajin, vedle francouzského území mokřadů Camargue, zaniklé civilizace v Řecku a v Jordánsku nebo průmyslem poznamenané krajiny ve Francii fotografuje také v severních Čechách.

Před pěti lety pořizoval snímky v Izraeli, kde se překvapivě setkal s traumatickou vzpomínkou z mládí. Fascinovaně dokumentoval krajinu přeťatou zdí, jež obklopuje palestinská území a omezuje teroristické útoky. Fotografovi ale připomněla železnou oponu.

Josef Koudelka i ve svých osmdesáti letech stále hodně cestuje. Cesty za fotografováním ale pomalu vytlačují turné po galeriích, které pořádají výstavy jeho prací.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Mönchengladbach podlehl Schalke a může přijít o druhé místo

Na úvod jarní části německé fotbalové ligy zvítězilo Schalke 04 nad Mönchengladbachem 2:0. Poražená Borussia promarnila šanci na posun do čela tabulky a může přijít o druhé místo, pokud Bayern Mnichov porazí v neděli v Berlíně Herthu.

Schalke vyhrálo díky brankám z úvodu druhého poločasu. V 48. minutě se posedmé v sezoně trefil německý reprezentant Suat Serdar, který je nejlepším střelcem týmu. O deset minut později zvýšil Michael Gregoritsch, který přišel v zimě na hostování z Augsburgu. Svěřenci trenéra Davida Wagnera se dostali na čtvrté místo před rivaly z Dortmundu.

Fotbalisté Getafe po dvou porážkách za sebou ve španělské lize zabrali a díky vítězství 3:0 na hřišti předposledního Leganés se posunuli na páté místo. Před šestým San Sebastianem i sedmou Valencií, které však odehrály o zápas méně, mají náskok dvou bodů.

Getafe v posledních dvou zápasech vyšlo bodově i střelecky naprázdno, ale dnes proti outsiderovi obě série rázně ukončilo. Už po 33 minutách vedlo díky brankám Leandra Cabrery, Allana Nyoma a Jaimeho Maty. Nepovedený zápas San Sebastianu, který na příčky znamenající záchranu ztrácí bod, v závěru ještě završily dvě bleskové žluté karty pro Rúbena Peréze.

Německá fotbalová liga - 18. kolo:

Schalke - Mönchengladbach 2:0 (48. Serdar, 58. Gregoritsch).

Španělská fotbalová liga - 20. kolo:

Leganés - Getafe 0:3 (12. Cabrera, 21. Nyom, 33. Mata).

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Johnson & Johnson má vyplatit 6,8 milionu dolarů muži, jemuž po léku vyrostla prsa

Muži, který tvrdí, že nebyl varován, že používání antipsychotického léku Risperdal může způsobit růst prsou, zaplatí americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) 6,8 milionu dolarů (přes 154 milionů Kč), a ne osm miliard dolarů. O dnešním rozhodnutí odvolacího soudu ve Filadelfii informovala agentura Reuters. Důvod snížení náhrady škody soud ve zveřejněných dokumentech neuvádí.

O odškodnění ve výši osm miliard dolarů soud rozhodl loni 8. října. Agentura Reuters tehdy napsala, že výsledná suma bude po odvolání výrazně nižší a první soudní rozhodnutí je varovným signálem pro firmu.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Slovinští házenkáři na ME porazili i Island a mají čtvrtou výhru

Překvapivě úspěšné tažení slovinských házenkářů evropským šampionátem nepřerušil ani Island, který jim na úvod druhé čtvrtfinálové skupiny podlehl 27:30. Osmý tým předloňského mistrovství Evropy vyhrál i čtvrtý zápas na turnaji a míří za postupem do semifinále. V něm byli Slovinci na Euru zatím jen jednou, když v roce 2004 na domácí půdě vybojovali stříbrné medaile.

Stoprocentní bilanci si drží také jeden z favoritů Norsko. Vicemistři světa porazili Maďarsko 36:29 a vedou tabulky před Slovinskem. Norové vedli po 18 minutách už 15:5. Sedmi góly se podílela na jasné výhře jejich hvězda Sander Sagosen.

Kromě Slovinců překvapují dál také portugalští házenkáři, kteří hrají na mistrovství Evropy po 14 letech. Spolupořadatele turnaje Švédy deklasovali 35:25 a obhájci stříbrných medailí jsou na pokraji vyřazení. Portugalci jsou v tabulce třetí.

Slovinské reprezentanty vede od úspěchu k úspěchu švédský trenér Ljubomir Vranjes, který mužstvo převzal teprve před měsícem. Šestačtyřicetiletý rodák z Göteborgu jako hráč získal tři evropské tituly a jedno světové zlato. V minulosti už trénoval srbskou a maďarskou reprezentaci. Nyní vede souběžně se slovinským výběrem švédský IFK Kristianstad. V základní skupině se svými svěřenci vyzrál i na národní tým své rodné země.

Mistrovství Evropy házenkářů:

Čtvrtfinálová skupina II (Malmö):

Slovinsko - Island 30:27 (15:14), Norsko - Maďarsko 36:29 (20:12), Portugalsko - Švédsko 35:25 (15:12).

Tabulka:

1. Norsko 2 2 0 0 70:57 4
2. Slovinsko 2 2 0 0 51:46 4
3. Portugalsko 2 1 0 1 63:59 2
4. Maďarsko 2 1 0 1 53:54 2
5. Island 2 0 0 2 45:54 0
6. Švédsko 2 0 0 2 44:56 0
Zdroj: ČTK
Další zprávy