Jihlava ocenila film z Podněsteří. Jako vzkaz Čechům

Jan Gregor Jan Gregor
28. 10. 2012 7:38
Šestnáctý ročník MFDF v Jihlavě rozděloval ceny.
Nejlepším českým dokumentem se stala Pevnost Lukáše Kokeše a Kláry Tasovské
Nejlepším českým dokumentem se stala Pevnost Lukáše Kokeše a Kláry Tasovské | Foto: Aktuálně.cz

Jihlava - V nejsledovanější soutěži MFDF v Jihlavě Česká radost, zahrnující nejlepší tuzemské dokumenty loňského roku, vyhrál film mladých režisérů Lukáše Kokeše a Kláry Tasovské Pevnost. S velkým citem pro výtvarnou kompozici záběrů podává zprávu o životě v Podněsterské moldavské republice, ruském mnohonárodním satelitu neuznaném mezinárodním společenstvím.

Porota zdůvodnila svůj verdikt s tím, že film „ač nepochází z českého prostředí, vnímáme jako velmi důležité poselství Čechům". Těžko říci v čem, ale tvůrci v době voleb s vtipem a pozorovacím talentem vystihli zvláštní polototalitní bezčasí bizarního státního útvaru v rozkladu. „Nečekali jsme, že se ten film dostane tak daleko," zhodnotil při přebírání ceny Lukáš Kokeš podařený projekt vyprodukovaný pražskou FAMU.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Zvláštní cena poroty potom putovala ke dvěma snímkům. Film Dva nula Pavla Abraháma a Tomáše Bojara už byl k vidění v Karlových Varech a na LFŠ a právě vstupuje do české distribuce. Analýza jednoho pražského fotbalového derby snímaná více než dvacítkou kamer namířených na různé druhy fotbalových fanoušků je výbornou dokumentární komedií. Tvůrci prohlásili, že si ceny z „houbařského festivalu" cení. Naráželi tak na letošní stylizaci festivalu, jejíž znělka se nesla ve znamení hub a tradičně skvěli moderátoři Jiří Havelka a Ondřej Cihlář stylizovali zahajovací i závěrečný večer jako svéráznou oslavu myslivosti.

Druhé uznání si odnesl debutující filmař a novinář Jan Gebert. Ve snímku Hra o kámen ukázal na příkladu sporů o památník Němcům zabitým po konci druhé světové války v Novém Boru na kořeny nacionalismu a na populismus českých politiků, kteří se na odpor skupiny komunálních exotů chytají jako mouchy na flus.

Magma a spád

Kuichisan
Kuichisan | Foto: mfdf

V kategorii Opus Bonum nejzajímavějších autorských dokumentů z celého světa vybíral vítěze jediný porotce. Letos náročná role připadla belgickému filmaři Xavieru Christiaensovi.

Ve zdůvodnění výběru vítěze uvedl: „Mé srdce si nejvíc získal film Kuichisan režisérky Maiko Endo. Rád bych udělením ceny tomuto filmu oslavil jeho mnohlasnost, magma a intuitivní spád, který s nesmírnou citlivostí spojuje široké pojetí času a různé způsoby práce s obrazem. O velmi originálním a hypnotickém snímku na pomezí fikce, dokumentu a videoartu si více můžete přečist na blogu z MFDF.

Blokáda
Blokáda | Foto: mfdf

V soutěži nejlepších dokumentů ze střední a východní Evropy Mezi moři se porotě nejvíce líbily dva filmy - srbská Fata Morgana a chorvatský film Blokáda, jenž získal zvláštní uznání „za dosažení mimořádných kvalit v rámci klasického observačního dokumentu". Film Igora Bezinoviče mapuje pětatřicetidenní stávku na filozofické fakultě záhřebské univerzity a je neokázalou oslavou občanské angažovanosti v době rozpadu sociálního státu. Požadavek studentů se může zdát utopický, ale jak na pódiu zdůraznil producent snímku Oliver Sertić: „Peněz je vždycky dost, záleží jen na tom, jak se rozdělují." I o tomto snímku podrobněji referuje jihlavský blog.

Porota složená z průkopníka českého videoartu Petra Skaly a jeho rodinných příslušníků udělila v sekci experimentálních dokumentů Fascinace cenu snímku amerického režiséra Roberta Todda podROST.

Foto: MFDF

Cenu diváků si za velkého potlesku převzal slovenský režisér Adam Ol´ha, který ve snímku Nový život analyzoval důsledky rozpadu partnerství svých rodičů. Sošku za celoživotní přínos světové kinematografii získal za ještě většího aplausu český klasik Vojtěch Jasný. Zjevně dojatý filmař se vyznal z toho, že tu chce být do sta let už jen pro to, že tu stále jsou věci, kvůli kterým stojí za to žít jako například slivovice a půvaby žen. Člověk, který poctivě chodil na filmy z programu, které - slovy ředitele marka Hovorky - znejišťovaly, odbourávaly zažité představy a stavěly události do nových kontextů, by do výčtu Jasného priorit mohl zařadit i dokumentární film.


 

Právě se děje

Další zprávy