Jednu z hlavních cen na mezinárodním festivalu Anifilm v Liberci získal snímek Život k sežrání české režisérky Kristiny Dufkové. Vyhrál v kategorii celovečerních filmů pro děti a mládež, jednu z postav namluvil i Jiří Bartoška, který zemřel ve čtvrtek. Vítěze 24. ročníku šestidenního festivalu animovaných filmů vyhlásili organizátoři Anifilmu dnes večer. Ředitel festivalu Tomáš Rychecký na závěr slavnostního večera zmínil, že návštěvnost letošního ročníku bude asi znovu rekordní. Příští rok se festival uskuteční od 5. do 10. května.
Loutkový svérázně stylizovaný snímek Život k sežrání je adaptací stejnojmenné francouzské knihy Mikäela Olliviera. "Film nás od prvního záběru zaujal svým jedinečným kouzlem, vizuální imaginací a emocionální hloubkou. Příběh zpracovaný okouzlující stop-motion animací sleduje osudy bystrého, talentovaného teenagera, který se potýká s první láskou, šikanou a pochybnostmi o sobě samém. Jeho okolí mu neustále říká, že by se měl změnit, ale film nám jemně, ale důrazně připomíná, že skutečná proměna začíná v nás samých," napsali porotci, čím je tento snímek zaujal.
Dufková byla z ocenění viditelně překvapená a dojatá. Poděkovala svému týmu a řekla pouze: "Mě to zaskočilo, mám strašnou radost, víc nemám slov." Autorka na festival už v úterý obdržela za Život k sežrání cenu za nejlepší české animované dílo roku 2024 v národní přehlídce Český obzor. Loni byl tento snímek oceněný na Mezinárodním festivalu animace ve francouzském Annecy cenou poroty v kategorii Contrechamp (Zpětný záběr). Byl také nominovaný na Evropské filmové ceny, které jsou považovány za jedny z nejprestižnějších ocenění ve filmové branži, kritici je přirovnávají k americkým Oscarům.
V kategorii celovečerních filmů pro dospělé získali hlavní cenu na Anifilmu bratři Stephen a Timothy Quayovi za film Sanatorium na věčnosti. "Tajuplný, mistrovsky odvyprávěný film je divácky intenzivní meditací o smutku, paměti a plynutí času. Příběh se odvíjí na pomezí mezi realitou a sněním a střetávají se v něm dva světy - svět skutečné, pusté horské krajiny, a dystopický svět, v němž nám čas uniká a realita se rozmlžuje," uvedla ve zdůvodnění porota.