reklama
 
 

Jeden svět vyhrál "gangsterský" Způsob zabíjení

13. 3. 2013 13:14
Jeden svět dnes promítá všechny vítězné filmy

Praha - Cenu za nejlepší film festivalu Jeden svět 2013 získal Způsob zabíjení režiséra Joshuy Oppenheimera, který prostřednictvím aktérů tehdejších událostí rekonstruuje tragické události v Indonésii 60. let. Čtyři festivalové poroty udělily celkem sedm cen.

Vítězné filmy budou vyhlášeny ve středu 13. března na slavnostním zakončení festivalu v kině Lucerna. Všechny vítězné dokumenty lze vidět tentýž den ve festivalových kinech.

Film Joshuy Oppenheimera Způsob zabíjení líčí masové vyvražďování komunistů, které v letech 1965-1966 proběhlo v Indonésii při tamním převratu. Nástrojem genocidy se staly paramilitaristické organizace a gangsteři. Byly zabity statisíce lidí a nešlo o nic jiného než o genocidu. Za komunisty byl označen kde kdo a místo soudu úřadovaly mačety.

"Způsob zabíjení, který patří bezesporu k tomu nejsilnějšímu, co letos Jeden svět nabízí, stírá hranici mezi skutečností a fikcí tím nejděsivějším způsobem. Samozřejmost, s jakou gangsteři, podle ženevských konvencí nepochybně váleční zločinci, předvádějí a líčí, jak se chovali, je mrazivá. Muži, kteří se přiznávají k lásce ke gangsterkám a mafiánským filmům popisují hromadné vyvražďování jako příběh z akčního filmu, s chutí se připodobňují ke krutým filmovým hrdinům, dokonce se předhánějí, kdo z nich byl krutější.," napsal v recenzi filmu Způsob zabíjení pro Aktuálně.cz Tomáš Stejskal.

Čtěte recenzi filmu
Způsob zabíjení ukazuje genocidu jako gangsterku

„Na vítězném filmu oceňujeme především neobvyklý přístup režiséra ve zpracování daného tématu. Režisérova cesta do myšlení hrdinů, u nichž dochází k transformaci jejich osobnosti přímo před očima diváků, je jakousi psychoterapií v přímém přenosu. Rádi bychom vyzdvihli silnou vizuální a formální stránku, kde režisér propojil prostředky grotesky amerických gangsterských filmů a dokumentu," řekla k rozhodnutí poroty její členka Isabel Fernandezová. Porota také vyzdvihla silnou vizuální stránku, kde režisér propojil prostředky gangsterských filmů a dokumentu.

Ze 14 filmů v hlavní soutěži porota udělila cenu za nejlepší režii filmu Zapletení polské režisérky Lidie Dudy. Ocenila na něm citlivý přístup ve zpracování tématu pedofilie viděného z obou stran problému, aniž by ukázala tváře svých hrdinů.

Čtěte recenzi filmu
Zapletení. Z nenávisti se mění viníci v oběti a naopak

„Cenu za režii uděluje porota za citlivý přístup ve zpracování tématu pedofilie viděného z obou stran problému, aniž by ukázala tváře svých hrdinů. Rádi bychom zmínili velmi zdařilé zacházení s hudební složkou, která podporuje vizuální stránku filmu a pomáhá lépe divákovi strávit těžké téma," uvedl člen poroty, skotský režisér Sean McAllister.

Zvláštní uznání náleží filmu Svět, který není pro nás režiséra Mahdího Flífela. Snímek proniká do prostředí palestinských uprchlíků žijících v Libanonu a ukazuje různý přístup několika generací k situaci, v níž se nacházejí.

Kdy vidět vítězné filmy?

Středa 13. března 2013

Atlas, Velký sál
17:30    Bahrajn - vstup zakázán
19:30    Mezi nebem a peklem
21:30    Vesnice na konci světa

Lucerna
22:00    Způsob zabíjení

Světozor, Velký sál
16:00    Na sever od slunce, projekce přidaná pro velký divácký zájem
17:15    Vítěz Divácké ceny Bageterie Boulevard
19:30    Svět, který není pro nás
21:45    Zapletení

"Mahdího režisérský přístup nám ukazuje zdejší obyvatele s jistou dávkou humoru, ale smyslem pro jejich těžkou situaci, vhodně kombinuje archivy se současným materiálem a nabízí divákovi během filmu celou škálu emocí," říká k rozhodnutí poroty její členka Martina Šantavá z České televize.

Vedle hlavní poroty udělila dvě ceny také Porota Václava Havla, která vyzdvihuje film, jenž podle ní výjimečným způsobem přispívá k ochraně lidských práv. Dala ji filmu Bahrajn - vstup zakázán režisérky Stéphanie Lamorreové. Francouzský film vypráví o protestech v Bahrajnu před dvěma lety, kdy se lidé vzbouřili proti absolutistické vládě královské rodiny.

„Prohlášení jedné z účastnic bahrajnských protestů, že „bez svobody nemá smysl žít", vystihuje poselství celého filmu i důvod tamních demonstrací. Obzvláště nás zaujalo, že protesty podporují všechny věkové skupiny i sociální vrstvy obyvatel. Překvapující byla především účast žen v protestních akcích i ve vedení hnutí. Doufáme, že oceněním tohoto filmu rozšíříme povědomí o dění v Bahrajnu a posílíme mezinárodní podporu probíhajícímu boji za svobodu. Právě v tuto chvíli je Zainab al-Khawaja, jedna z vůdčích osobností protestů, znovu uvězněna, stejně jako mnoho dalších," vysvětlil člen poroty Emin Milli z Ázerbájdžánu.

Zvláštní uznání udělila Porota Václava Havla filmu Mezi nebem a peklem režisérky Sashy Friedlander. „Dojem na nás udělala nejen vizuální stránka snímku, ale také důstojnost a pozitivní postoje horníků navzdory otřesným podmínkám, v nichž pracují. Porota doufá, že udělením zvláštního uznání tomuto filmu pomůže upozornit na celosvětový problém, jímž jsou pracovní podmínky odporující základním lidským právům," uvedla členka poroty Karen Davies z UNRIC. 

Porotu Václava Havla tvořili: Emin Milli (bloger a aktivista z Ázerbájdžánu), Kasha Jacqueline Nabagesera (aktivistka a právnička z Ugandy), Karen Davies (UNRIC, Brusel) a Světlana Belova (sociální pracovnice a občanská aktivistka z Podněstří).

Diváckou cenu Bageterie Boulevard získal finský dokument Punkový syndrom.

Cenu Poroty Českého rozhlasu za inovativní využití hudby a zvuku ve filmu získal film Vesnice na konci světa režisérské dvojice Sarah Gavron a David Katznelson. Studentská porota vybrala jako nejlepší snímek Polibek od Putina režisérky Lise Birk Pedersen.

Jeden svět posilují diváci

Přehlídku, kterou pořádá Člověk v tísni, během prvních osmi dní navštívilo 30 744 diváků i divaček, o třetinu více než loni. Rekordní byl festivalový víkend, kdy do kina ve srovnání s minulým rokem přišlo o tři tisíce lidí více.

„Máme radost, že nám naše publikum neodlákala výměna prezidentů načasovaná do první půlky festivalu, ani projekce trháku Babovřesky. Potvrdilo se, že kvalitní dokument je plnohodnotným konkurentem komerčních snímků," uvedla ředitelka festivalu Jeden svět Hana Kulhánková.

Největší divácký zájem přitáhlo osm dokumentárních filmů, jejichž všechny projekce byly vyprodány: Rodina k pronájmu, Šmejdi, Pevnost, Rychlost - hledání ztraceného času, Tábor 14, High Tech, Low Life, Aj Wej-wej: Bez omluvy, Na titulní straně New York Times.

Úspěšná byla také novinka letošního ročníku - mobilní aplikace, která uživatelům doporučuje filmy z programu. Během prvního festivalového týdne si ji stáhlo 1785 majitelů chytrých mobilních telefonů.

autoři: Kultura, ČTK | 13. 3. 2013 13:14

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama