Hudební šéf opery Jindra odchází. Neshodl se s Kofroněm

Aktualizováno 27. 6. 2014 17:43
Robert Jindra odstoupil z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla. Mezi důvody uvádí i avizovanou transformaci dvou operních scén.
Robert Jindra.
Robert Jindra. | Foto: ČTK

Praha - Robert Jindra odstoupil z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla. Důvodem jsou prý jeho neshody s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla Petrem Kofroněm.

Jindra se neztotožňuje s Kofroňovým výběrem inscenačních týmů, způsobem přípravy dramaturgického plánu a také s jeho celkovou vizí budoucího uměleckého směřování Opery Národního divadla a Státní opery.

"Dalším důvodem mého odstoupení z funkce hudebního ředitele je rozpor mezi přislíbenými a reálnými kompetencemi, které jsou pro adekvátní vykonávání této funkce nezbytné. Za zcela zásadní však považuji, že stále není transparentně veřejně pojmenována avizovaná transformace Opery Národního divadla a Státní opery. V takové atmosféře lze jen těžko kreativně pracovat na plánování a provozu, ale především vytvořit tvůrčí atmosféru, která je pro uměleckou práci zcela nezbytná," uvedl Jindra.

Ředitele Národního divadla Jana Buriana Jindrova kritika překvapila, sejde se s ním v pondělí.

"Považuji od něj za férové, že nepokračuje v projektu, kterému přestal věřit. (...) Petr Kofroň má moji absolutní důvěru a jsem přesvědčen, že spolu s ředitelkou Opery Silvií Hroncovou připravili jeden z nejzajímavějších dramaturgických plánů pro následující období," uvedl Burian.

Ve funkci hudebního ředitele Opery ND byl Jindra od 2. září loňského roku, kdy byl po nástupu nového ředitele ND Jana Buriana reorganizován dosavadní soubor opery.

Vznikly dvě samostatné umělecké správy: pro Národní divadlo a pro Státní operu. Operní centrála se koncepčně věnuje celkové umělecké strategii a systému řízení. Umělecké správy odpovídají za provoz a premiéry a vše, co k tomu patří. Ředitelkou spojené Opery Národního divadla a Státní opery byla jmenována divadelní manažerka Silvie Hroncová, uměleckým ředitelem obou operních souborů je Petr Kofroň, hudebním ředitelem souboru Státní opery se stal Martin Leginus.

Jindra říká, že důvody jeho odstoupení jsou dlouhodobější. V době, kdy ho Burian s nabídkou oslovil, vypadala prý příští struktura divadla a rozdělení kompetencí jinak. Angažmá Kofroně vítal.

Wagnerův Tannhäuser ve Státní opeře.
Wagnerův Tannhäuser ve Státní opeře. | Foto: Národní divadlo

"Časem se však ukázalo, že si s panem Kofroněm nerozumíme ani lidsky a máme zásadně jiné umělecké vidění. Jde i o provozní důvody, protože se za celou sezonu nepodařilo vysvětlit, jak budou operní soubory Národního divadla nadále fungovat. Orchestr a sbory jsou podle něj pod neustálým tlakem navzájem si odporujících informací a v této atmosféře se konstruktivně a kreativně pracovat nedá," řekl Jindra.

Vedení divadla nabídl, že by působil u souboru jako dirigent. Post hudebního ředitele Opery Národního divadla bude dočasně zastávat Kofroň.

Jindra podle svých slov cítí podporu od členů souboru. Například basbarytonista Adam Plachetka se vzhledem ke vzniklé situaci rozhodl odstoupit od svých přislíbených závazků plánovaných v Národním divadle na divadelní sezónu 2014/2015.

"Jeho odchodem z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla odchází i záruka umělecké a profesionální úrovně," sdělil Plachetka.

 

Právě se děje

Další zprávy