It is with profound sadness that we confirm the passing of our dear friend Jóhann. We have lost one of the most talented and brilliant people who we had the privilege of knowing and working with. May his music continue to inspire us. – Redbird Music Management
Zveřejnil(a) Jóhann Jóhannsson dne 10. Únor 2018
V nedávném rozhovoru pro časopis Respekt rodák z Reykjavíku řekl, že jeho nejoblíbenější hudbou je ticho. Za soundtrack k filmu o Stephenu Hawkingovi Teorie všeho z roku 2014 získal Zlatý glóbus i nominaci na Oscara, stejnou nominaci měl také za hudbu ke tři roky starému dramatu Sicario.
Jóhann Jóhannsson byl známý svým minimalistickým přístupem, v Respektu ho popsal slovy: "Vždycky se snažím vytvořit hudbu, která bude mít skutečný efekt. Jde o to najít způsob, jak vyjádřit něco silného co nejjednodušším způsobem."
Skladatel, jehož vnímání tónů ovlinil otec - programátor a později také Philip Glass, Michael Nyman nebo Kraftwerk, měl letos s kvartetem přijet na festival Colours of Ostrava. Loni byl Jóhannsson hostem jihlavského festivalu dokumentárních filmů, pro nějž složil znělku.
"Chtěl jsem vytvořit film pomocí těch nejobyčejnějších prostředků, jen s projektorem bez vizuálního vstupu a světlem lomeným a deformovaným různými reflektivními materiály a filtry," citoval Tomáš Stejskal v Hospodářských novinách autorův koncept organického, tepající spotu.
Jóhannsson studoval jazyky a literaturu, koncem 90. let minulého století hrával na Islandu v indierockových kapelách. Vydával také svoje alba, první, pojmenované Englabörn, se objevilo v roce 2002. O čtyři roky hudebník později připravil konceptuální desku zvanou IBM 1401, A User's Manual, na které je pět skladeb a žádná není kratší než sedm minut.
Právě na této nahrávce Jóhannsson zpracoval "stesk" po starých technologiích, jak je znal od svého otce, jenž se jakožto inženýr staral o raný počítač. Na desce se mísí minimalistické digitální zvuky s orchestrálními kompozicemi, což je přístup, který Jóhannsson aplikoval i při skládání hudby pro filmy.
O Jóhannssonovi se v poslední době mluvilo také v souvislosti s hudbou pro film Blade Runner 2049, který natočil Denis Villeneuve. O islandském skladateli mluvil jako o svém dvorním autorovi: pracovali spolu na ceněném snímku Sicario, ale také na filmech Příchozí nebo Zmizení. O hudbu k novému Blade Runnerovi se však místo Jóhannssona nakonec postarali Hans Zimmer a Benjamin Wallfisch.
"Natáčení je něco jako práce v laboratoři, je to proces, který se úplně nedá plánovat. Jóhann je jeden z mých nejoblíbenějších skladatelů, ale Blade Runner 2049 potřebuje něco trochu jiného, něco, co by bylo podobné Vangelisovi (skládal hudbu k prvnímu dílu, pozn. red.). A tak jsme se dohodli, že oslovím jiného autora," citoval magazín Indiewire.com režisérův důvod, proč nakonec z očekávané spolupráce sešlo.
Posladní prací Jóhannssona byla hudba k britskému dramatu The Mercy s Colinem Firthem a Rachel Weiszovou v hlavní roli. Film režíroval autor Teorie všeho James Marsh.
The original soundtrack for James Marsh’s new film “The Mercy” with music by @JohannJohannss is out now. The music is a combination of newly written orchestral scores and existing pieces from Jóhann's catalogue. Discover the album: https://t.co/ZB3jtQvkMV pic.twitter.com/cYbOcxVloD
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) February 7, 2018