Zemřel skladatel Jóhann Jóhannsson. Autor hudby k Teorii všeho měl letos přijet do Ostravy

Kultura Kultura
10. 2. 2018 20:26
Ve věku osmačtyřiceti let ve svém berlínském bytě zemřel islandský hudební skladatel a autor hudby k několika desítkám filmů Jóhann Jóhannsson. Informoval o tom jeho manažer. Příčina smrti zatím není známá.
Posladní prací Jóhannssona byla hudba k britskému dramatu The Mercy. | Video: YouTube/ KEXP

V nedávném rozhovoru pro časopis Respekt rodák z Reykjavíku řekl, že jeho nejoblíbenější hudbou je ticho. Za soundtrack k filmu o Stephenu Hawkingovi Teorie všeho z roku 2014 získal Zlatý glóbus i nominaci na Oscara, stejnou nominaci měl také za hudbu ke tři roky starému dramatu Sicario. 

Jóhann Jóhannsson byl známý svým minimalistickým přístupem, v Respektu ho popsal slovy: "Vždycky se snažím vytvořit hudbu, která bude mít skutečný efekt. Jde o to najít způsob, jak vyjádřit něco silného co nejjednodušším způsobem."

Skladatel, jehož vnímání tónů ovlinil otec - programátor a později také Philip Glass, Michael Nyman nebo Kraftwerk, měl letos s kvartetem přijet na festival Colours of Ostrava. Loni byl Jóhannsson hostem jihlavského festivalu dokumentárních filmů, pro nějž složil znělku. 

"Chtěl jsem vytvořit film pomocí těch nejobyčejnějších prostředků, jen s projektorem bez vizuálního vstupu a světlem lomeným a deformovaným různými reflektivními materiály a filtry," citoval Tomáš Stejskal v Hospodářských novinách autorův koncept organického, tepající spotu. 

Jóhannsson studoval jazyky a literaturu, koncem 90. let minulého století hrával na Islandu v indierockových kapelách. Vydával také svoje alba, první, pojmenované Englabörn, se objevilo v roce 2002. O čtyři roky hudebník později připravil konceptuální desku zvanou IBM 1401, A User's Manual, na které je pět skladeb a žádná není kratší než sedm minut.

Právě na této nahrávce Jóhannsson zpracoval "stesk" po starých technologiích, jak je znal od svého otce, jenž se jakožto inženýr staral o raný počítač. Na desce se mísí minimalistické digitální zvuky s orchestrálními kompozicemi, což je přístup, který Jóhannsson aplikoval i při skládání hudby pro filmy. 

O Jóhannssonovi se v poslední době mluvilo také v souvislosti s hudbou pro film Blade Runner 2049, který natočil Denis Villeneuve. O islandském skladateli mluvil jako o svém dvorním autorovi: pracovali spolu na ceněném snímku Sicario, ale také na filmech Příchozí nebo Zmizení. O hudbu k novému Blade Runnerovi se však místo Jóhannssona nakonec postarali Hans Zimmer a Benjamin Wallfisch. 

"Natáčení je něco jako práce v laboratoři, je to proces, který se úplně nedá plánovat. Jóhann je jeden z mých nejoblíbenějších skladatelů, ale Blade Runner 2049 potřebuje něco trochu jiného, něco, co by bylo podobné Vangelisovi (skládal hudbu k prvnímu dílu, pozn. red.). A tak jsme se dohodli, že oslovím jiného autora," citoval magazín Indiewire.com režisérův důvod, proč nakonec z očekávané spolupráce sešlo.

Posladní prací Jóhannssona byla hudba k britskému dramatu The Mercy s Colinem Firthem a Rachel Weiszovou v hlavní roli. Film režíroval autor Teorie všeho James Marsh. 

 

Právě se děje

Další zprávy