Londýn - Za pár měsíců to bude pět let od založení hudební platformy Boiler Room (v překladu kotelna) Londýňanem Blaises Bellvillem. Tento internetový fenomén a online domov undergroundu spočívá v tom, že je DJ na party natáčen na kameru a každý jeho pohyb za mixážními pulty je živě streamován stovkám tisíc fanoušků u počítačových obrazovek, píše deník The Guardian.
Živé vysílání hudby na internetu není nic nového, až Boiler Room jako první dokázal plně využít jeho potenciál. Za posledních pět let bylo živě streamováno více než tři a půl miliardy minut, které si průměrně pustilo 400 tisíc lidí. Rekord ve sledovanosti drží DJ Carl Cox z Ibizy. Jeho set si na Youtube živě pustilo přes 10 milionů lidí.
Před pěti lety se Blaise Bellville, zakladatel Boiler Room, pohyboval někde mezi vedením internetového magazínu Platform a přesvědčováním investorů. Chtěl, aby mu dali prostředky na předělání opuštěného skladu ve východním Londýně na umělecké studio.
Natěšení hipsteři
„Jednu noc jsem se tady poflakoval a našel tuhle kotelnu. Přišla mi skvělá,“ vysvětluje nadšeně deníku Guardian. „Napadlo mě, že můžeme obraz z levné kamery dostat do celého světa, když budeme koncerty živě vysílat na internetu. Přestěhoval jsem do kotelny svoje gramofony, koupil si levný mixážní pult a každý týden začal nahrávat sety,“ dodává. Všichni, včetně investorů, byli z jeho nápadu nadšení.
Netrvalo dlouho a Boiler Room získal na popularitě. Lidé byli otrávení mainstreamovou hudbou z komerčních televizních stanic a rádií. „My jsme měli nápad a prostředky, jak dostat ke správným lidem správnou muziku.“
„Výsledkem bylo, že věčně znudění hipsteři se zde začali víkend co víkend mačkat jako děti, které se chtějí dostat na dospěláckou party,“ vzpomíná třicátník, kterého časopis Rolling Stone zařadil mezi padesát nejvlivnějších osobností současné elektronické taneční muziky.
Štěstí v neštěstí
Začátkem roku 2011 už živá vystoupení přitahovala desítky tisíc diváků na internetu. Bellville se tedy rozhodl se svým týmem nasadit první DJskou superstar a zkusit dál expandovat. Koncert interpreta Dipla skončil fiaskem. „Zahrál snad nejhorší set vůbec. Vůbec to neodhadl, jeho hudba zněla jako špatný dubstep. On je jinak skvělý DJ, ale myslel si, že je ve Vegas,“ líčí první neúspěch.
Propadák s Diplem ale i tak přitáhl vytouženou pozornost a pomohl Boiler Room se zviditelnit. V podstatě tento debakl nastartoval semknutí fanoušků. Podle Bellvillových slov šlo o zásadní zlom, díky kterému zjistili, že komerce není to pravé. Všichni měli rádi underground, jak fanoušci, tak organizátoři.
Tento impulz obrátil pozornost na menší interprety. Lokální DJové byli schopni naplnit průměrně velký klub. I méně známí interpreti si začali uvědomovat potenciál Boiler Room. „Pochopili, že dokážou ztrojnásobit svoji fanouškovskou základnu během hodinového setu,“ vzpomíná Bellville.
Zakladatel Boiler Room svůj formát hodnotí jako pečlivě vybraný playlist na Spotify s tím rozdílem, že tento playlist je vytvářen naživo. Všechny nástrahy živého vysílání a možnost, že s každým momentem uslyšíte něco neočekávaného, je podle Bellvilla jedinečně lákavá a dělá z Boiler Room celosvětově oblíbenou záležitost.
Dnešní podoba Boiler Room je oproti té, která vznikla před pěti lety, velmi odlišná. Sety se nahrávají staticky z několika úhlů a několika kamerami. Myšlenka zůstává pořád stejná. „Nezáleží na tom, co vysíláte a jak je to specifické. Vše si může najít své publikum. V některých případech publikum větší, než by si kdokoli předpokládal,“ uzavírá Bellville.