Berlín - Po čtyřiceti letech práce pod hlavičkou Kraftwerk se tvůrčí tandem Ralf Hütter a Florian Schneider rozpadá. Druhý jmenovaný se rozhodl bez jakkoli upřesněných důvodů kapelu opustit.
Není to úplně překvapení, protože Schneider se už neúčastnil loňského turné. Kraftwerk ovšem budou i nadále v koncertech pokračovat, v nejbližší době je čeká společná březnová šňůra s Radiohead po Střední a Jižní Americe. Což je navýsost důstojné spojení pro kapelu, jež jednou provždy definovala různé podoby nejen elektronické hudby.
Syntezátorový kvartet Kraftwerk, jeden z hlavních představitelů krautrocku, oproti hédonistickému rockovému trendu 70. Let od počátku vyznával chladnou robotickou estetiku a strohost. Hütter a Schneider coby hlavní autoři nechtěli vkládat do své hudby „lidské" city a emoce, jejich cílem bylo zachytit jiný druh napětí.
„Jejich mechanická hudba s nadhledem i mírným varováním odrážela moderní svět, v němž technika prorostla do života i duše člověka," napsal Pavel Klusák v knize 101 největších alb pop-music o desce Die Mensch-Maschine (The Man -Machine) z roku 1978.
I sami hudebníci se ostatně v klipech a na scéně prezentovali jako naprogramovaní hudební roboti a často pracovali se symboly totalitních ideologií - nacismu i komunismu. „Odlidštěnost" ale nacházeli i v životě modelek, viz slavná a mnohokrát převzatá skladba Das Modell.
Karftwerk bezesporu patří mezi nejinspirativnější soubory. Dokázali nejen vyprovokovat v Bowiem chuť stvořit berlínskou trilogii (Low, Heroes, Lodger), ale formálně jsou vystopovatelní v tvorbě umělců osmdesátých let jako Joy Division, Depeche Mode, Human League a Gary Numana. Jejich postuláty pronikly hlavně do elektropopu, ale o spolupráci s nimi stáli Elton John i Michael Jackson.
Nehledě samozřejmě na zbožštění taneční scénou devadesátých let i současné bůhví kolikáté vlny elektra, kdy se o poslední remixy jejich skladby postarali nesmělí Hot Chip. Do absolutního mainstreamu prosákli v okamžiku, kdy si motiv z Computer Love do svého singlu Talk vypůjčili Coldplay.
Kraftwerk - Das Modell
Florian Schneider, který se nyní bude nejspíš věnovat sólovým projektům, založil Kraftwerk spolu s Hütterem v roce 1970, kdy se oba symptomaticky potkali na konzervatoři v Düsseldorfu.
Pod vlivem minimalisty Karlheinze Stockhausena stejně jako repetitivní psychedelie Velvet Undergroud se dokázali během prvních let existence přerodit v kapelu spoléhající plně na syntezátory a charakteristické vokodéry.
V tomto ohledu se stalo průlomové album Autobahn s titulní dvaadvacetiminutovou skladbou, které jako konceptuální celek reflektovalo městský život v poválečné Evropě.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let Kraftwerk opustili Karl Bartos a Wolfgang Flür a ačkoli kapela v průběhu 90. let čas od času koncertovala a na přelomu milénia složila znělku pro EXPO 2000 v Hannoveru, nový studiový materiál vydala až v roce 2003 po sedmnáctileté pauze.
Fanoušky nadšeně přijaté album Tour de France Soundtracks si všímá slavného cyklistického závodu nikoli jako oslavy heroických výkonů a „nezdolné" lidské síly, ale coby ukázkového příkladu místa, kde o vítězství biomechanických těl rozhoduje životospráva a přísun látek, stejně jako využití moderních materiálů a technologií.
„Florian je výborný muzikant, stále hledající dokonalý zvuk prostřednictvím technologie. Redefinoval a vycizeloval zvuky a vokodéry k nedosažitelné úrovni dokonalosti," loučí se kapela se zakládajícím členem v publikovaném prohlášení.