Z filharmonie zní: Dost bylo šedin!

27. 11. 2006 9:00
Praha - Na pódium Rudolfina stoupá mladý dirigent. Pokyne stovce zasloužilých filharmoniků, pak se otáčí do publika. Pátrá, ale nenachází.
Dirigent Marko Ivanović uvede studenty do Nového světa
Dirigent Marko Ivanović uvede studenty do Nového světa | Foto: www.mivanovic.com

Jeho vrstevníci opět nedorazili. Šediny v sále jasně vedou. - Takový obrázek byl v České filharmonii dlouho tradicí. Teď by se měl změnit.

Dnes spouští filharmonie cyklus koncertů, který má mladé lidi přitáhnout. Jmenuje se Čtyři kroky do Nového světa.

V jeho rámci uspořádá orchestr čtyři dopolední koncerty pro studenty gymnázií z Prahy a Středních Čech. Uslyší na nich Janáčkovu Sinfoniettu, Beethovenovu Osudovou, v dubnu Šostakoviče a na závěr pak Novosvětskou. Pro mladé publikum budou hrát mladí muzikanti - Český studentský orchestr pod vedením třicetiletého Marka Ivanoviće.

Němečtí studenti se učí komponovat
Němečtí studenti se učí komponovat | Foto: Aktuálně.cz

Čeho chce filharmonie dosáhnout, shrnuje ředitel Václav Riedlbauch: "Chceme, aby v Rudolfinu bylo kromě šedých hlav také čím dál více hlav černých a hnědých. Zkrátka mladých. Když se projekt osvědčí, budeme pokračovat dalšími."

"Nebudou to klasické výchovné koncerty, chceme studenty do hudby zatáhnout," dodává Petr Kadlec, který projekt inicioval a má ho na starosti.

"V první části spolu s dirigentem budeme přehrávat důležité části skladby a studentům je vysvětlovat. A samozřejmě se jich ptát, jak hudbě rozumí. Pak zahrajeme skladbu vcelku," vysvětluje. Po koncertě studenti dostanou brožuru a CD se skladbou, kterou slyšeli.

O projekt je velký zájem. Na pondělní koncert je vyprodáno, přijde 1000 studentů.

Inspiraci čerpá Kadlec hlavně ze zahraničí, ze Skotska i Berlína. "Skotsko má program pro úplně malé děti. Přivedou je do sálu a hrají jim kratičké ukázky. Třeba skladby, kde je houkání lokomotivy anebo nápodoba zvuků zvířat," popisuje."Efekt je jasný: děti si zvyknou, že vážná hudba je normální a taky že filharmonie je prostředí, kde se můžou bavit." 

Jiný projekt připravuje skotská BBC. Dává do škol vysílací studia, kde se děti skrze speciální programy učí komponovat. Z toho, co vytvoří, je pak jednou za rok koncert, který se vysílá.

Simon Rattle, šéf berlínských filharmoniků
Simon Rattle, šéf berlínských filharmoniků | Foto: Berlínská filharmonie

V Berlíně zase Simon Rattle zapojuje do koncertů děti imigrantů a sociálně slabých. Ty pod vedením lektorů nacvičují taneční vystoupení, při kterém je pak doprovázejí Berlínští filharmonici. Ti také běžně chodí do škol, kde pořádají workshopy.

"Podobné aktivity bychom potřebovali také u nás. Máme sice jedinečnou síť základních uměleckých škol, ale dnes finančně skomírají. Fotbalový klub každý sponzoruje radši," říká Kadlec.

Jeho slova potvrzuje také učitel hudby a zpěvák Bamberských symfoniků Čeněk Svoboda. "Hlavní problém ZUŠ je, že jsou dnes spíše menšinově navštěvované. K muzikálnosti by přitom měli být vedeni všichni." Příliv hudby do života podle něj znamená zvýšení jeho kvality. A také kultivaci.

Ideální věk pro uvedení do světa hudby je podle něj pátá až šestá třída. Kadlec se přidává, že kvalitní hudební výchova na školách je základem. "Co by ale dnes Česko potřebovalo především, je nějaká dlouhodobá strategie, jak děti k hudbě vést. V zahraničí to mají, u nás bohužel není nic," uzavírá. 

 

Právě se děje

Další zprávy