reklama
 
 

Vraťte se k vinylu, hudba z compu je jako sex po netu

19. 4. 2013 7:30
Record Store Day i v Čechách připomíná výhody kamenných obchodů s hudbou

Praha - Vinylové desky už dávno nejsou považované za přežitý a mrtvý formát. Podle nejnovějších statistik ve světě jejich prodeje v loňském roce vyletěly zhruba o polovinu oproti předchozímu roku a hudebnímu průmyslu vydělaly 171 milionů dolarů. Takto vysoká čísla naposledy statistici zaznamenali v roce 1997. Zájem o fyzické nosiče s hudbou přitom viditelně uvadá, na největším trhu v USA se tento segment loni propadl o dvanáct procent, jenže vinyly jsou světlá výjimka,  které se to netýká.

Určitě není náhoda, že zájem o vinyly stoupá souběžně s tím, jak se čím dál silněji prosazují streamovací služby, které definitivně odhmotnily hudbu. Pro spoustu posluchačů je návrat k fyzickým nosičům gestem vzdoru proti pojetí hudby jako spotřebního zboží. Vinyly v sobě mají cosi romantického i staromilského a samozřejmě nabízí lepší poslech než komprimované soubory distribuované po internetu.

Přes všechna pozitivní čísla zůstává „vinylová vlna" menšinovou záležitostí. Stačí srovnání: v USA se jich vloni prodalo 4,6 milionu oproti 316 milionům kompaktů. I proto je to pořád v podstatě luxusní zboží, za které si posluchači musí připlatit i trojnásobek ceny běžného digitálního downloadu. Dalším staromileckým elementem spojeným s vinyly je to, že místo rychlého stažení z internetu si pro fyzický nosič musíte zajít do kamenného obchodu.

Bývaly tradičně místem setkávání hudebních fanoušků i prostředím, v němž probíhala iniciace nových hudebních nadšenců, digitální revoluce v hudbě ale způsobila jejich postupné vymírání. Že ještě několik kamenných hudebních obchodů stojí a že stojí za to se do nich občas podívat, připomíná pravidelná akce Record Store Day - Den hudebních obchodů, která se koná každoročně třetí sobotu v dubnu.

Vycházejí rarity od Pink Floyd i Davida Bowieho

Už tuto sobotu (20. dubna) se po celém světě otevřou dveře nezávislých hudebních obchodů, kde na fanoušky čekají limitované edice vinylů, které u příležitosti oslavy připravili vydavatelé a hudebníci.

Na šťastlivce čeká třeba reedice druhého singlu Pink Floyd Seem Emily Play, sedmipalec The Stars (Are Out Tonight) od Davida Bowieho, společný singl Briana Ena, Nicolase Jaara a Grizzly Bear nebo výroční edice alba Elephant od The White Stripes vyvedená v ikonické červeno-bílé kombinaci.

Ostatně Jack White, sám vinylový nadšenec a majitel obchodu i vydavatelství, přijal nad sedmým ročníkem Record Store Day záštitu.

V seznamu více než sedmi stovek obchodů na celém světě, které se akce účastní, jsou i některé krámy v Praze, které prodávají nové vinylové desky. Jejich majitelů jsme se zeptali, jak se daří kamenným obchodům s hudbou v digitální éře.

Aktuálně.cz: Jste optimisty ohledně budoucnosti fyzických nosičů? Je podle vás zájem o fyzické nosiče stabilizovaný, nebo klesá či stoupá?

Martin Mikuláš (Record shop Phono.cz, Opatovická 24): I když se kamenné obchody po celém světě stále spíše zavírají, než aby vznikaly nové, tato forma prodeje hudebních nosičů nikdy nezmizí.

Magdaléna Zemanová (Happy Feet, pasáž Lucerna): Zájem o fyzické nosiče stoupá. Vzrůstá počet nově vydaných vinylů, stejně jako poptávka po původních, dnes již secondhandových gramodeskách.

Jakub Sedláček (Musictown, Ondříčkova 321/22): Zájem o nosiče se dle mého názoru pomalu začíná stabilizovat. Ani neklesá, ale ani rapidně neroste. Záchranu v prodeji fyzických nosičů spatřuji ve vinylových deskách, o které je čím dál tím větší zájem. Za osm let existence obchodu jsem si již vybudoval svoji klientelu, která má zatím stále chuť utrácet za hudební a filmová média. 

Max Diesing (Maximum Underground, Jilská 452/22): Netuším, jestli se to zlepší, nebo zhorší. Čítával jsem před lety, že kupování desek je na vzestupu, ale nevím, velkou změnu jsem nezaznamenal. Říkalo se, že děti nakonec stahování hudby začne nudit a objeví jiné formáty jako třeba vinyl. Možná že někteří k tomu dospěli a možná jich bude ještě víc, protože vinyl má ze všech formátů nejlepší zvuk. Bohužel ekonomická situace v Evropě nebyla vloni moc růžová a není ani teď a vzhledem i k výši nezaměstnanosti chápu, že nakupování hudby není pro lidi prioritou, zvláště když můžeš většinu z ní najít na webu zadarmo. Takže možná se prodeje zlepší, až se zase zlepší ekonomická situace.

A.cz: Čím můžou kamenné hudební obchody s deskami konkurovat těm na internetu?

Magdaléna Zemanová: V kamenném hudebním obchodě máte vždy jistotu, co si kupujete. Desku i obal si prohlédnete, vidíte, v jakém je stavu. V Happyfeetu si můžete desku poslechnout na profesionálním gramofonu, takže i slyšíte, jak je zvuk desky kvalitní a v jakém je stavu. Pokud si koupíte gramodesku, která se vám nelíbí, nebo ji už máte doma, nebo se na ní ukáže závada, můžete ji do týdne, nebo po telefonické domluvě, vrátit.

Jakub Sedláček: Konkurencí je hlavně atmosféra, požitek zajít si do obchodu s hudbou, poslechnout si titul, podívat se na booklet, přečíst si texty. Popovídat si o titulu, o hudbě samotné, nebo si třeba nechat poradit od člověka, který se v tom vyzná, vyslechnout si doporučení na jiné tituly. Samozřejmě si desku "osahat". A pokud kamenný obchod nabízí i posezení, občerstvení, anebo se dějí v obchodě různá vystoupení, podpisovky oblíbených interpretů při vydání nové desky, večerní prodeje, vánoční, ale i slevové akce jednoho dne, může svou atmosférou a „něčím navíc" jen zpříjemnit prodej fyzických nosičů a udělat z toho jakýsi rituál. Tímto směrem se obchod Musictown ubírá. Takové zážitky samozřejmě internetové prodejny s hudbou nenabízejí a ani nemohou. Mimo to konkurenci spatřuji v nabídce sortimentu, kulturou prodeje (aby byl obchod přehledný, čistý a něčím zajímavý) a ochotou sehnat tituly, které nejsou běžně k mání.

Martin Mikuláš: Internetové obchody mohou nabídnout zákazníkům větší výběr a lepší cenu, ale nikdo tam neuvaří kafe, nepouští desky, nepotkáte tam známého, ani nikoho nového. Neporadí vám s výběrem dárku, přenosky nebo gramofonu. Phono.cz je jediný record shop v Čechách zaměřený také na servis a prodej audiotechniky a příslušenství, poradenství a profesionální čištění desek. Proč koukat do monitoru, když můžete vyrazit do města podívat se na nové přírůstky, objevit neznámou jazzovou desku a dozvědět se, co je nového. Nebo si snad někdo opravdu myslí, že je vše na YouTube a na Facebooku?

Josef Jindrák (Rekomando, Trojanova 9): Těžko můžou konkurovat cenami. Ale na druhou stranu, v tom je ten vtip - drtivá většina internetových obchodů nemá ty věci fyzicky skladem, jinak by musely platit sklady a nebyly by zase levné. Takže se stává, že člověk něco objedná a nic nedorazí... To se v kamenné prodejně stát nemůže, to, co mají skladem, rovnou vidíš, můžeš se tím pohrabat, rovnou poslechnout, nechat si něco doporučit. A hlavně internetové obchody jsou v drtivé většině jen kšeftmani, je jim jedno, jestli prodávají hřebíky, nebo knihy, pokud někomu jde opravdu o hudbu, tak si musí najít svůj kamenný krám, který je nutno hýčkat a podpořit jej taky nějakou koupí. Kamenný krám je bezkonkurenční v lidském přístupu. To stroj nenahradí. A navíc - dovede si někdo představit, že už by normální prodejny neexistovaly? Že by se kupovalo jen přes webové rozhraní nebo v obřích nákupních centrech? Pro koho je to zlý sen, rád zavítá i do vzdálenějších končin, aby zachránil poslední mohykány a tím se přímo podílel na normálnosti světa.

A.cz: Jaký je typický člověk, který si u vás pravidelně kupuje desky?

Magdaléna Zemanová: Vždycky opětovně přichází s úsměvem na tváři. Ženy, muži, maminky, tatínkové, babičky, dědečkové, synové, dcery.... Těší se z nových přírůstků, přátelsky si popovídají a odchází s pocitem, že si koupili poklad.

Jakub Sedláček: Řekl bych, že je to většinou člověk starší dvaceti pěti let a je finančně zajištěný. Poslední rok ale začali kupovat vinyly i mladší lidé pod pětadvacet let, kteří si alespoň jednou za čas chtějí udělat muzikou radost. Dřív jsem si myslel, že je to jen módní záležitost. Když se ale do obchodu vracejí a o hudbě diskutují, věřím, že hudbu poslouchají a berou ji jako součást svého života. Jako svůj velký koníček. Zajímavé je, že většina stálých zákazníků jsou muži.

Josef Jindrák: To se ani moc popsat nedá. Ti lidé jsou fakt různí, věkově, vzděláním, majetkem - ale vždy jsou to nadšenci, hudbou žijí, není to pro ně módní věc. Hudbu milují a rozumí jí.

Max Diesing: Ti, kteří chtějí nejlepší zvuk a vědí, že z vinylu ho dostanou. Sběratelé. Ti, kteří chtějí fyzický nosič a nezajímá je osm milionů skladeb na jejich mobilu, ale místo toho chtějí tisíc kompaktů nebo vinylů, které považují za nejlepší, anebo prostě jen historii svého vkusu a vývoje jako posluchače, něco, čím se můžou prohrabovat. Je to jako se sexem na internetu - proč radši nemít skutečný fyzický zážitek?

A.cz: Co speciálního připravujete na Record Store Day?

Josef Jindrák: Bohužel nic extra mít nebudeme, protože speciální americké edice jsou prodané dřív, než to vůbec vyjde, a béčkové věci brát nechceme. Budeme ale vyhlašovat slevu na tituly z vydavatelství Polí5 dvacet procent (při nákupu tří a více titulů 30 %) a  na ostatní věci sleva deset procent. A u příležitosti Record Store Day zlevnil Phil Shoenfelt svůj poslední sedmipalcový singl s kapelou Dim Locator na standardních na 149 korun. Jednu úchylnou věc jsme připravili sami - CD Skrytý půvab byrokracie s padesátiminutovou skladbou "Seznam názvů vybraných hudebních seskupení působících v Čechách a na Moravě na přelomu druhého a třetího tisíciletí našeho letopočtu".

Martin Mikuláš: Phono.cz bude mít výjimečně otevřeno, bohužel limitované edice vydávané speciálně na Record Store Day jsou často limitované také lokálně (Anglie, Benelux, USA) a není možné se k nim dostat. Z globální nabídky budeme mít pouze omezené množství desek na objednávku.

Magdaléna Zemanová: Happyfeet bude otevřen od 11:00 do 18:00. Pro zákazníky připravujeme nové limitované edice od Supraphonu - nedávno vydaná Želva od Olympiců nebo Kuře v hodinkách od Flamenga.

Jakub Sedláček: Bude otevřeno celý den až do 22 hodin a během dne vystoupí přímo v obchodě Musictown čtyři interpreti - Bonus, Palindromes, The Dogsbodies a Jakub Jirásek, který si říká "J". Dále chystám soutěž (slosování účtenek z toho dne) o nové 2LP Depeche Mode Delta Machine. A pokud distributor dodá to, co jsem si naobjednal, měl bych mít speciální 7", 12", LP, 2LP určené pro Record Store Day například Atoms For Peace, Pink Floyd, The Strokes, The xx, David Bowie, British Sea Power, Sigur Rós, Pulp a další.

autor: Karel Veselý | 19. 4. 2013 7:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama