U2 ze střechy odstartovali záchranu byznysu i světa

Kultura Kultura, Red Kul
28. 2. 2009 9:00
Videa: Nejoblíbenější skladbou je podle ankety One

Londýn - Až se v pondělí objeví na pultech novinka No Line On The Horizon od irských U2, budou na ni po pěti letech strádání čekat nejen jejich oddaní fanoušci, ale také se ukáže, jestli poslední globální rocková kapela dokáže odolat poklesům v prodejích.

Nikdo asi nevěří, že U2 dokáží zachránit byznys, stejně jako nikdo nevěří, že Bonovo snažení zbaví svět chudoby. Ale i tak by na Vivendi's Universal Music Group byli více než nadšeni, kdyby se novinky prodalo stejně jako předchozí How To Dismantle An Atomic Bomb. Tedy 9 milionů.

Foto: Aktuálně.cz

V tomto závodu budou asi nejvíc srovnáváni s metou, jíž loni dosáhli jejich nezměrní obdivovatelé Coldplay: alba Viva La Vida se v roce 2008 prodalo 6,8 milionu, což značí komerčně nejúspěšnější desku roku a v mnohém se dá pokládat za strop trhu, který ochromily ilegální downloady.

Australská malá domů

Únik na internet se nevyhnul ani U2, přestože jejich novinka měla být i testem, jak se dokáže průmysl proti pirátům bránit. Kapela raději ani nerozesílala recenzní kopie, ale podle všeho to způsobila australská odnož firmy Universal, která dala desku omylem dřív do prodeje v digitální formě.

Management kapely i vydavatel se musel smířit i s tím, že v době okamžitého a nekontrolovatelného šíření informací dá těžko koordinovat a načasovat globální reklamní kampaň. Skupina tak jen odehrála na několika výročních ceremoniálech singl Get On Your Boots, ke kterému zveřejnila i klip.

Foto: Reuters

Až v pátek, kdy deska s předstihem vyšla v jejich rodném Irsku, U2 napodobili Beatles a odehráli tři písně na střeše budovy BBC v Londýně. Oficiálně neohlášený, ale přes web naznačený koncert v podvečer sledovalo asi pět až sedm tisíc diváků; fanoušci se mísili s těmi, kteří vybíhali z kanceláří.

Už v pátek ráno hrála kapela živě ve vysílání BBC a v následním interview Bono na léto ohlásil „speciální" komornější turné. Termíny ani místa ale nespecifikoval. Kapela se prý bude snažit, aby lístky byly dostupnějí vzhledem k ekonomické krizi. Ale budou nabízet i velmi drahé lístky, aby zkásli boháče.

V anketě  o nejlepší song vedou 80. léta

Jinak se starali spíš distributoři a prodejci. V rámci zahřívací kampaně komunitní server Get Closer odstartoval hlasování o vůbec nejoblíbenější skladbu U2. Zatím ho vyhrává pomalá One z berlínského Achtung Baby. Ostatně je to píseň, kterou už v roce 2003 časopis Q označil za nejlepší skladbu, jaká kdy byla nahrána.

U2 se znovu obuli do propagace nového alba a zahráli na brit Awards singl Get On Your Boots
U2 se znovu obuli do propagace nového alba a zahráli na brit Awards singl Get On Your Boots | Foto: Reuters

Z hlediska U2 to byla skladba, která silně zarezonovala ve Spojených státech mezi gay komunitou a stala se jakousi tryznou za zemřelé na AIDS. Už z toho důvodu způsobilo jistou kontroverzi, když k ní Anton Corbijn natočil klip, v němž kapela vystupuje v ženských šatech. Proto vznikly ještě dvě další verze videa.

Na druhém místě ankety je nyní With Or Without You, třetí je I Still Haven't Found What I'm Looking For a čtvrtý Beautiful Day - jediná skladba z 21. století, která se dostala do top 10. První pětku uzavírá Where The Streets Have No Name, daĺší píseň z Joshua Tree.

"One je pravděpodobně největší hymnou kapely," doznává obsahový manager serveru Get Closer Matt Potter.

Je vidět, že publikum stále nejvíc ctí pompézní skladby z osmdesátých let - a otázkou je, jestli vůbec má zájem oblíbit si nové Get On Your Boots.

Bono uprostřed, The Edge zleva, Adam Clayton zprava.
Bono uprostřed, The Edge zleva, Adam Clayton zprava. | Foto: Reuters
Čtěte také:
U2 na prvním klipu nové desky povolali generálky
Bono se stal sloupkařem v New York Times
Nové album U2 už je na horizontu. Vyjde v březnu
U2 3D je účinné placebo při čekání na nové písně

Novinka jim v tom asi jinak vyjde vstříc: přijetí No Line On The Horizon je zatím poměrně vřelé, ale přece jen ji výše hodnotí konzervativnější média, která desku vítají jako „nové U2 se starým obsahem" - tedy kapelu plného zvuku a stadionových chorálů.

Bez zajímavých obchodních souvislostí není ani to, že server Get Closer je komunitní projekt zřízený mezinárodním řetězcem HMV, což je největší prodejce hudby, knih, DVD a časopisů v Británii a Kanadě. Tudíž je zde zjevná propagační návaznost a spoléhání se na U2 jako na spasitele.

Protože obchodům tohoto typu se v důsledku krize přestává dařit a jen Británii se nedávno zhroutil přímý konkurent HMV - Zavvi.

Nejoblíběnější písně U2 podle serveru Get Closer (průběžné pořadí):

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy