reklama
 
 

U2 honí po studiu při práci na novince nebezpečná myš

23. 10. 2010 8:00
ECHO: Desky, novinky, klipy, hudba na internetu

Doporučujeme

V našem dubnovém rozhovoru o nich mluvil Václav Havelka z Please The Trees jako o budoucím velkém objevu a teď se jeho slova vyplňují. Losangelské dívčí kvarteto Warpaint hraje chytrý psychedelický rock, který nesklouzává do indie bolestínství, spíše v něm uslyšíte ozvěny (post)punkové vervy i radosti z experimentů. K tomu si připočtěte kouzelné vokální harmonie v refrénech a zasněnou atmosféru - a máte jeden z nejlepších debutů roku. Po EPčku Exquisite Corpse jejich talent zazářil na albu The Fool, který vychází příští týden na proslavené britské značce Rough Trade.

 

Zpráva týdne

Britský týdeník New Musical Express se rád staví do role ředitele hudebního vkusu a svým kritikům vzkazuje: Někdo to dělat musí, tak proč ne my? Jejich právě zveřejněný výroční žebříček nejvíce cool muzikantů můžeme brát i jako recept, jak poslouchat tu správnou hudbu, a být tudíž in - aspoň v očích lidí, kteří čtou NME. Ostaním nabízí seznam nabízí průřez současným popem a prozrazuje, čím žije britský hudební tisk.

Na čísle jedna je kupodivu londýnská písničkářka Laura Marling, na které toho zase tak moc cool není. Má za sebou dvě desky, které byly nominované na Mercury Prize, ale na výraznější průlom zatím čeká. NME ji prohlašuje za největší osobnost vlny resuscitovaného britského folku, které zatím vévodí její kamarádi z Mumford & Sons. Že by tklivé táborákové vybrnkávačky byly „další velkou věcí"? Ať si zatím všichni trendaři pořídí maskáče a usárny -  nebo aspoň hit letošního podzimu, pletené svetry s jeleny.

Druhou nejvíc cool osobností je afro-americká funková zpěvačka Janelle Monae, která letos zazářila oficiálním debutem The ArchAndroid (Suites II and III). Třetí je rapper Kanye West, kterému neuškodilo ani to, že ho nazval Obama "debilem" po jeho hysterickém výlevu při předávání cen MTV.

V první pětce jsou ještě dvě další holky - Beth Cosentino z letos debutujícího projektu Best Coast a Romy Madley Croft z už zavedených the xx. Dvaapadesátiletý rockový dědoušek Paul Weller je na čísle šest. Do desítky se vešel také pohrobek oslavovaných rockerů The Libertines Carl Barat nebo frontmani letošních objevů The Drums a These New Puritans.

Když se probíráte seznamem těch pětasedmdesáti masérů, nejspíše vás napadne, jak se tajemná esence cool pozná. Není spojena s věkem (Paul Weller, Jay-Z), vzhlem (James Murphy) - ale nakonec ani zajímavou muzikou (Mumford & Sons, Weezer). Jediné, co se dá říct, je, že je to esence velmi nestabilní - jen se zeptejte Alice Glass z Crystal Castles nebo Beth Ditto z The Gossip, vítězek ankety z let 2006 a 2008.

 

Další zprávy

U2 vydají novou desku „dříve, než si by si kdo pomyslel", prohlásil jejich manažer Paul McGuinness. Přesněji to znamená na jaře příštího roku, dost možná ještě předtím, než vyrazí na americkou část světového turné. Irská kapela na albu právě teď pracuje a třináct let po „disco-desce" Pop znovu slibuje „klubový" sound.

Bono a spol. se po nepříliš úspěšném albu No Line on the Horizon (prodalo se ho asi jen pět milionů kusů) nejspíš rozhodli jít k aktuálnějším trendům a angažovali producenta Danger Mouse (Gnarls Barkley, Gorillaz). Natočili prý spolu dvanáct songů; jiné zdroje ovšem mluví o tom, že písně na chystanou desku jim zbyly ještě ze minulé nahrávací session, což by znamenalo, že Danger Mouse jen trochu utápí jejich rozmáchlé songy v elektronicko-eklektickém soundu.

Zároveň prý U2 chystají i desku remixů, na které se mají podílet RedOne (spolupracovník Lady GaGa), will.i.am z Black Eyed Peas nebo David Guetta. A do třetice by pod hlavičkou U2 měla vyjít hudba pro chystaný broadwayský muzikál Spider-Man: Turn Off the Dark, kterou napsali Bono a The Edge. Co na to říkají zbylí členové kapely Larry Mullen, Jr. a Adam Clayton? Moc nadšení prý nejsou, ale asi by nechali přesvědčit, kdyby měl muzikál velký úspěch.

Američtí blues-rockeři The Black Keys byli na nedávném ceremoniálu VMA oceněni v kategorii průlomové video (Tighten Up). Když jim po dvou týdnech přišla soška domů, zjistili, že na ní figurují Black Eyed Peas. „Není to poprvé, co si nás MTV spletla. Před sedmi lety otitulkovali naše video v Total Request Live jejich jménem. Ale jednou jim to oplatíme a vyhrajeme místo nich jejich Grammy!" vzkazuje bubeník Patrick Carney. Do té doby platí, že Black Eyed Peas vyhrávají i ceny, které nevyhrávají.

Proslavený festival Glastonbury si dá v roce 2012 nedobrovolnou pauzu. Můžou za to letní olympijské hry, které se za dva roky v létě konají v Londýně. Budou tam potřeba tisíce policistů, které si vláda stáhne z regionů. Dalším problémem jsou prý mobilní záchodky. Kvůli olympiádě stoupne cena jejich pronájmu a festival si je nebude moci dovolit. Festival bez záchodků, to si ještě lze představit, ale bez těch policistů... To by vážně nešlo.

Rapper Jay-Z vydává v polovině listopadu knižní autobiografii Decoded. Komu se nechce čekat, může se vydat pátrat po stránkách z knihy, které jsou už teď k nalezení v různých lokacích po celém světě (převážně ale v New Yorku). Vystopovat je můžete přes online hru v mapové službě Bing. Mezi třemi stovkami skrytých stránek prý budou i dvě, které nálezce dostanou na rapperův silvestrovský koncert v Las Vegas. Protože tam budou hrát i Coldplay, schválně jsem nenapsal „šťastné nálezce".

Coververze tiché skladby Johna Cage, kterou chtějí nadšenci z Facebooku dostat na číslo jedna britského žebříčku, bude mít charitativní rozměr a trochu kratší stopáž než původní tři a půl minuty. Pod názvem 2 Minute Silence vyjde už 11. listopadu na Den veteránů, kdy si Velká Británie připomíná vojáky padlé ve všech válkách. Natáčení skladby se zúčastní Thom Yorke z Radiohead, premiér David Cameron nebo tenista Andy Murray. Jakkoliv by bylo vzrušující slyšet jejich společné harmonie, ve studiu budou spolu dvě minuty krásně mlčet, případně obracet notové stránky.

 

Žebříčky

Americký singlový žebříček má nového vládce - asio-americký producentský tým Far-East Movement, jejichž hitovka Like a G6 odráží masovou popularitu křížence elektronické hudby s rapem. I na dvojce je zástupce asijské minority v USA, zpěvák Bruno Mars čerstvě z vrcholu sesazený. Možná je to jen náhoda, nicméně deník Daily News už ohlašuje novou vlnu asijsko-amerického popu. / V Británii vede singly už v druhém týdnu f**kovací hit Cee Lo Greena. Z alb si Britové nejvíce kupovali kolekci hitů Robbieho Williamse In And Out Of Consciousness, zatímco v USA vyskočil na jedničku Lil Wayne s I'm Not a Human Being. Rapperovo nové album vyšlo na začátku října jako digitální balíček, nyní se už prodává i jako kompakt. V Top 3 jsou ještě černošský country zpěvák Darius Rucker a nové dívčí idoly - boyband Big Time Rush. Písničkář Sufjan Stevens je sedmý. /V Británii se do první desítky podíval veterán Cliff Richard, dubstepový projekt Magnetic Man nebo skotský indie pop kolektiv Belle & Sebastian. / Britové mají Richarda, Češi stálici Hanu Hegerovou - její novinka Mlýnské kolo v srdci mém sesadilo z čela Chinaski.

 

Nové desky

Úspěšní američtí stadionoví rockeři Kings Of Leon se vrací s novinkou Come Around Sundown, která bude útočit na titul nejrychleji prodávané desky letošního roku v Británii. Ohlasy se různí. Magazín Phoenix konstatuje, že se Kings Of Leon se „zatraceně snaží, aby se zalíbili všem, a občas se jim to i daří". Chicago Tribune varuje: „Jestli se chtějí tak zatraceně moc stát U2, měli by si pořádně nastudovat, jak se dostali na vrchol oni" a Drowned In Sound rovnou konstatuje, že je to rock pro lidi, kteří nakupují v diskontech. / Na svůj letní hit Waka Waka navazuje španělsky zpívanou deskou Sale el Sol kolumbijská hvězda Shakira. Rolling Stone nahrávku popisuje jako mix mezi „latinskoamerickými rytmy, klubovou elektronikou a spoustou rockových kytar." / Po čtyřech letech se s novým albem vrací Elton John. Kolekci The Union nahrál s klavíristou Leonem Russellem a producentem T-Bone Burnetem. V roli hostů jsou dále Brian Wilson, Neil Young nebo Bono. BBC Music album hodnotí jako „důkaz vyzrálosti všech protagonistů s občasnými záblesky jejich dřívější slávy. "


 

Klip týdne

Roboti, roboti a další roboti. V povedeném klipu Flying Lotuse jsou roboti a lidi nejdřív kamarádi, pak je tam takový malý maskr, dost krve a vnitřností,  a pak jsou zase všichni kamarádi. Žádný strach, všechno násilí je animované a pěkně ujeté. Asi jako hudba amerického producenta a eklektika, který letos uchvátil albem Cosmogramma. Skladba pochází z jeho aktuálního EPčka Pattern + Grid World.

 

Odjinud

Společnost Converse zřídila nedávno mobilní studio, které má pomoci mladým kapelám získat profesionální nahrávku. Má to ale jeden háček, písničky se pak zkopírují na web a stanou se součástí chytré marketingové kampaně firmy prodávající trendy boty. Právě osud "nezávislého rocku" v éře korporací řeší hned několik článků z velkých angloamerických médií.

Village Voice se hned v názvu ptá, jestli je v roce 2010 ještě vůbec možné hovořit o „zaprodání se". „Studio a toto neobvyklé partnerství (...) nezmění chování muzikantů, protože ti už jsou nuceni čelit mnohem větším dilematům, než jsou oportunističtí producenti reklam," říká. Článek končí trochu pesimistickým zvoláním, podle něhož nejsou na vině kapely, ale my - konzumenti hudby, kteří nedostatečně podporujeme své oblíbence. Jak dospíváme nahrazujeme „opoziční kulturu konzervativním vkusem, který už nemá nic společného s našimi starými ideály". 

Mnoho z těchto debat navazuje na nedávné výroky producenta Steve Albiniho, který ze zaprodání se světu korporací obvinil své generační kolegy Sonic Youth. Pitchfork se ke kauze indierockových klasiků osmnáct let podepsaných na velkém labelu vrací velkým článkem. „Scéna nezávislého rocku už tehdy nebyla sítí oddaných fanoušků, prostě jen dalším druhem průmyslu, který lákal rostoucí segment trhu," cituje Pitchfork z klasické knihy Our Band Could Be Your Life Michaela Azerrada o americkém hudebním undergroundu osmdesátých let. A taky připomíná, že současné nezávislé labely oslavované často novináři automaticky jako ostrůvky svobody v totalitním systému hudebního průmyslu ve skutečnosti fungují na stejně nesmlouvavě kapitalistických základech jako velká vydavatelství.

I blog MVB souhlasí s tím, že debaty o „zaprodání se" jsou v současnosti trochu přitažené za vlasy,  a tvrdí, že „konflikt, o který nám jde, není mezi uměním a komercí, ale mezi umění a jeho obsahem."

 

Varujeme

Ubozí pozemšťané z masa a kostí, připravte se, že brzy ovládneme vaše města a z lidské rasy uděláme své poslušné otroky. Ze všeho nejdříve ale zaútočíme na vaše hudební žebříčky s naším revolučním prototypem HRP-4. Její hlavní zbraní jsou neodolatelné taneční pohyby, smrtelně nebezpečná roztomilost a umělohmotný pop. Sledovat záznam prvního veřejného koncertu prototypu HRP-4, který se odehrál na veletrhu v Japonsku, je děsivé - i když ne tak děsivé jako sledovat Backstreet Boys nebo Milli Vanilli. Tím nechci říct, že roboti nebudou mít jednou také svého Elvise. Jen doufám, že až přijde, bude už má mysl v robotickém těle, nebo aspoň budu hibernován.

autor: Karel Veselý | 23. 10. 2010 8:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama