Technošamani The Knife znovu objevují mystiku strojů

Karel Veselý
8. 4. 2013 15:11
Recenze nového alba The Knife, kteří jedou na Colours of Ostrava

Recenze - Málokterý interpret posledních dvou dekád dokázal obalit svoji hudbu do tak osobité a zároveň rafinované mytologie jako švédská dvojice The Knife. Z jejich podvratných taktik by se zatočila hlava i Lady Gaga - sourozenecké duo Karin a Olaf Drejerovi komunikuje s médii v zakódovaných vzkazech, přebírá hudební ceny v maskách mimozemšťanů a jejich desky ohlašují surreálné klipy a politicko-umělecké manifesty.

Ani fakt, že jméno jejich třetí dlouhohrající desce Shaking The Habitual propůjčil citát francouzského filosofa Michela Foucaulta, ale nemůže posluchače dostatečně připravit na výzvu, kterou před něj staví sto minut temného existenciálního elektra.

The Knife si svoji pozici hrdinů alternativní scény vybudovali postupně a velmi rafinovaně. Ještě v polovině nulté dekády produkovali singly pro popovou zpěvačku Robyn, Karin zpívala v klubovém hitu skupiny Röyksopp What Else Is There? a jejich skladba Heartbeats v akustické coververzi José Gonzáleze se díky reklamě s balónky poletujícími městem stala globálním trhákem.

Jenže Drejerovi pak navlékli makabrózní masky morových doktorů a vydali svůj dark-synthpopový monolit Silent Shout - dost možná nejvlivnější album na nezávislé scéně za posledních deset let. Následná sólovka Karin pod hlavičkou projektu Fever Ray v roce 2009 fantasticky propojila severskou přírodní mystiku s chladnými zvuky syntezátorů a připsala další kapitolu do mytologie The Knife. Na jejich novou studiovou desku jsme ale museli čekat další čtyři roky.

Skoro to vypadá, jako kdyby se The Knife sami zalekli své slávy a s Shaking The Habitual schválně natočili ještě temnější, experimentálnější a celkově divnější album, které má oddělit zrno skutečných fanoušků od plev přelétavých hipsterů vyznávajících kult sourozenecké dvojice ze zištných důvodů. Název nového alba rozhodně nelže - Shaking The Habitual skutečně dost drsně otřásá navyklými způsoby jak poslouchat pop.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

A nejsou to jen podezřelí na první pohled - dvacetiminutový drone-ambientní epos Old Dreams Waiting to Be Realized umístěný provokativně uprostřed kolekce (pokud posloucháte digitální verzi, samozřejmě) či desetiminutová skladba Fracking Fluid Injection, která zní, jako když někdo mučí žiletkami dechovou sekci orchestru. Už úvodní skladba A Tooth For An Eye je zmutovaná world music, v níž industriální šrumy hrají komplexní rytmy afro-karibského žánru calypso. V pilotním singlu Full of Fire pak The Knife na ploše devíti minut nabízí svoji verzi šamanské hudby pro 21. století postavené na agresivních techno beatech a hororových pazvucích.

Prozření skrze bolest

Na začátku devadesátých let hltali fanoušci taneční scény knihy psychedelických filosofů Terence McKenny či Timothy Learyho a spolu s nimi věřili, že drogy a moderní technologie nám pomohou povznést lidskou duši na nový stupeň existence, který nás definitivně osvobodí.

The Knife byli vždycky fascinováni počátečními stádii klubové kultury, ať už to byl house (album Deep Cuts), nebo techno (sólové počiny Olafa Drejera) a tribální rytmy nové desky k této techno-spiritualitě silně odkazují. Nikdy se ale nespokojí s romantickým okouzlením psychedelického zážitku a jdou hlouběji.

I tradičněji vystavěné skladby Wrap Your Arms Around Me či Without You My Life Would Be Boring, které by při troše fantazie zapadly na Silent Shout či Fever Ray, v sobě mají něco velmi znepokojivého, jakousi latentní agresi, neklid a bolestnou intenzitu.

The Knife tentokrát nenabízí útěšné cukrátko popu, spíše jako kdyby své posluchače chtěli přinutit k prozření skrze bolest. Delší atmosférické skladby jako Cherry On Top vlákají posluchače nenápadně do svých osidel a pak ho nechají bez milosti ztratit v labyrintech divných zvuků. Stejně jako u obdobného loňského dvojalba amerických rockerů Swans (The Seer) připomíná poslech celého alba jakousi dobrodružnou výpravu, do jejíhož konce dorazí jen ti nejodvážnější posluchači.

Shaking The Habitual je zvukově mimořádně originální album, které se vzpírá snadnému zkonzumování. A to je na něm to nejlepší. „Tohle je tak obří a hutné album, že ho nelze pochopit za dva dny," konstatuje na konci své „předčasné" recenze portál Stereogum.com a s autorem nelze než souhlasit. Možná, že k jejímu definitivnímu vstřebání ale nebude stačit ani měsíc. Či rok.

Možná v létě pomůže živá premiéra The Knife na Colours of Ostrava.

The Knife - Shaking the Habitual. 2xCD, 3xLP. 98 minut. Rabid/Brille/Mute, 2013.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

před 45 minutami

Tři čtvrtiny lidí chtějí místo stravenek dostávat peníze, ukázal průzkum. Ministerstvo navrhuje stravenkový paušál.

Až tři čtvrtiny zaměstnanců, kteří dnes dostávají stravenky, by raději přešly na peněžní stravenkový paušál. Většina z nich by přitom své stravovací návyky nezměnila.

Čtyři pětiny restaurací by zase přivítaly, kdyby u nich méně lidí platilo stravenkami. Vyplývá to z průzkumu, který pro ministerstvo financí uskutečnila agentura Median mezi 1212 respondenty.

"Dnešní režim zachováváme a nijak jej neomezujeme. Pouze ke stravenkám a firemním jídelnám přidáme třetí možnost, díky které mohou zaměstnanci dostat nezdaněný příspěvek na stravování rovnou v penězích. Kdo chce, pojede stále ve stejném režimu a nic se pro něho nezmění," uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Návrh je součástí připravovaného daňového balíčku na rok 2021. Návrh v tuto chvíli projednávají ministerstva. Jeho účinnost je navržena od 1. ledna 2021.

před 46 minutami

V severní Itálii ve městě Padova zemřel osmasedmdesátiletý muž pozitivně testovaný na koronavirus. Jde o prvního Evropana, který nákaze podlehl.

Úmrtí v pátek pozdě večer oznámil italský ministr zdravotnictví Roberto Speranza.

Muž byl jedním ze dvou starších pacientů v oblasti Veneto, u kterých bylo podezření na nemoc COVID-19, kterou nový typ koronaviru způsobuje. V nemocnici ležel podle italských médií 14 dní a přijat byl s jiným druhem onemocnění.

před 53 minutami

V palivových nádržích tří desítek letadel značky Boeing 737 MAX objevil výrobce zbytky materiálu, mohly ohrozit bezpečnost strojů.

Během kontroly zatím nepředaných strojů výrobce objevil podobný problém u 35 z nich, potvrdil mluvčí firmy. Podle informací agentury Reuters se jednalo o víc než polovinu zkontrolovaných letounů.

Firma uvedla, že v nádržích se našly zbytky cizích předmětů, což je termín, který se používá pro nejrůznější materiál, jako jsou hadry, nástroje, kovové třísky a další. Většinou zůstává po zaměstnancích, kteří se podílejí na výrobním procesu. Podobný problém už měla firma také u jiných letadel, například u tankovacích letounů KC-46, upozornila agentura Reuters. Tyto předměty zvyšují riziko elektrického zkratu a požáru.

Letadla 737 MAX jsou už téměř rok odstavena z provozu, nová čekají zaparkovaná na své dodání aerolinkám. Zákaz přišel loni v březnu po dvou smrtelných nehodách.

Zdroj: Reuters , ČTK

Nákaza koronavirem v Číně polevuje, její nárůst hlásí Jižní Korea. Nakažených je celkem přes 76 tisíc.

Nemoci způsobené novým typem koronaviru v pevninské Číně podlehlo již celkem 2345 lidí. Během pátku jich zemřelo 109, o devět méně než ve čtvrtek. Nakažených je přes 76 tisíc. Počet nově onemocnělých se v pátek výrazně snížil na 397 ze čtvrtečních 889. Informovala o tom v sobotu odvoláním na čínské zdravotnické úřady agentura Reuters. Výrazný nárůst nových případů hlásí Jižní Korea.

Epicentrum epidemie, provincie Chu-pej, hlásí za pátek výrazně nižší počet nových případů onemocnění i mírně nižší počet nových úmrtí. Počet nových nemocných klesl na 366 ze čtvrtečních 631. Počet mrtvých v této nejvíce zasažené čínské provincii činil v pátek 106, zatímco ve čtvrtek to ještě bylo 115. Celkem v Chu-pej již zemřelo 2250 lidí a celkový počet nakažených tam byl k pátku 63 tisíc.