Taylor Swift otřásá gigantem. Biden prošetří firmy Live Nation a Ticketmaster

Reuters Kultura Reuters, Kultura
19. 11. 2022 15:23
Pro popovou zpěvačku Taylor Swift bylo „utrpením“ sledovat, jak se miliony Američanů tento týden marně snažily koupit lístky na její koncerty. Společnost Ticketmaster vlastněná korporací Live Nation se za problémy omluvila. Jejím postupem už se však zabývá ministerstvo spravedlnosti USA. Kauza může vyvrcholit pokusem firmu nuceně rozdělit u soudu.
Taylor Swift oznámila první turné po pětileté pauze. Zájem byl enormní.
Taylor Swift oznámila první turné po pětileté pauze. Zájem byl enormní. | Foto: Shutterstock

Podle deníku New York Times vláda prezidenta Joea Bidena přezkoumává, zda Live Nation s Ticketmasterem nezneužívají monopolního postavení na trhu, kde se točí miliardy dolarů. Totéž tento týden začala na lokální úrovni zkoumat státní zastupitelství v Severní Karolíně a Tennessee.

Live Nation, která pořádá turné největších hvězd jako Beyoncé nebo U2 a působí také na českém trhu, v pátek pozdě večer uvedla, že respektuje zákony na ochranu hospodářské soutěže. Nepodniká "žádné kroky, kvůli nimž by bylo nutné zahájit řízení". Podle ní konkurence na trhu vzkvétá.

Ministerstvo spravedlnosti USA se o firmu začalo zajímat už před nezvládnutým prodejem lístků na Taylor Swift, ten ho jenom povzbudil, píší Timesy. Šetření je rozsáhlé, úředníci zpovídají provozovatele sportovních hal i konkurenčních prodejců lístků. Ptají se na celkové chování Live Nation a mapují trh, který Ticketmaster v USA ovládá ze 70 až 80 procent, potvrdily deníku dva zdroje z úřadu. Ten se oficiálně nevyjádřil.

Příznivci jedné z nejžádanějších popových hvězd současnosti Taylor Swift se tento týden snažili koupit lístky na její první turné po pěti letech. Zpěvačka během pandemie vydala alba Folklore a Evermore, to třetí z minulého měsíce nazvané Midnights přepsalo rekordy streamovacích služeb. Zájem o vstupenky tak byl enormní. V úterním předprodeji však fanoušci čekali v internetových frontách serverů Ticketmaster, někteří až osm hodin, a na mnohé se nedostalo. V pátek firma oznámila, že ruší prodej pro širokou veřejnost, protože jí nezbylo dost lístků. Co udělá s těmi, které ještě má, neupřesnila. Společnost zveřejnila několik čísel, například že zájem projevily 3,5 milionu lidí, později je ale z webu smazala. Dle nejnovějších údajů si vstupenky v předprodeji obstaraly 2,4 milionu Američanů.

Různá čísla

"Bylo pro mě utrpení sledovat, jak se vrší jedna chyba se druhou, aniž bych měla možnost do toho jakkoliv zasáhnout," píše teď Taylor Swift na Instagramu. Blahopřeje všem, kdo vstupenky zakoupili. "Strašně mě ale štve, že většina si z toho odnesla zážitek, jako kdyby vás několikrát napadl medvěd," dodala a zdůraznila, že ji Ticketmaster opakovaně ujišťoval, že nápor zvládne.

Tato firma nabízela vstupenky na většinu z 52 koncertů, které zpěvačka od března do srpna příštího roku absolvuje ve 20 amerických městech.

Ticketmaster se v pátek večer omluvil "Taylor a všem jejím fanouškům, zejména těm, kteří trpěli při pokusu koupit lístky". Společnost bude upgradovat své technologické zázemí tak, aby "vyhovovalo nové laťce, kterou tento zájem nastavil". Dvaatřicetiletá hvězda situaci také vyhodnocuje a hledá cestu, jak do budoucna "vytvořit víc příležitostí k tomu, abychom se potkali a všichni si ty písničky zazpívali společně".

Menší část lístků na vystoupení ve městech Texas a Arizona prodával web Seatgeek. I jeho uživatelé museli čekat ve frontách a provozovatelé žádali strpení. Seatgeek se ke kauze nevyjádřil.

Ticketmaster tvrdí, že zájem byl historicky bezprecedentní. V průběhu úterý servery vyřizovaly několik miliard požadavků, jak miliony lidí neustále obnovovaly padající stránky. "Byli jsme připraveni na 1,5 milionu uživatelů, přišlo jich ale 14 milionů včetně počítačových botů," řekl televizi CNBC Greg Maffei, šéf mediálního koncernu Liberty Media, který je většinovým majitelem Live Nation a skrze něj ovládá i Ticketmaster.

Jiné číslo investorům sdělil Michael Rapino, výkonný ředitel Live Nation. "Prostě se 12 milionů dětí naráz pokusilo vejít do dveří, za kterými čekaly dva miliony lístků. Neexistuje pěkný způsob, jak říct 10 milionům fanoušků Taylor Swift, že mají smůlu," cituje ho deník Wall Street Journal.

Podle něj šéf Live Nation setkání s investory zahájil vtipem. "Lístek na Taylor Swift najdete každý na své židli," zasmál se Rapino.

Taylor Swift při oslavách nového roku na newyorském Times Square, 2014.
Taylor Swift při oslavách nového roku na newyorském Times Square, 2014. | Foto: Shutterstock

První byli Pearl Jam

Firma Ticketmaster už dřív čelila kritice ze strany umělců. V polovině 90. let minulého století ji kapela Pearl Jam obvinila, že zneužívá monopolní postavení na trhu a účtuje příliš vysoké poplatky. Stalo se tak krátce poté, co Ticketmaster roku 1991 koupil svého největšího konkurenta, firmu Ticketron.

Hudebníci v čele s Eddiem Vedderem si tehdy najali právníky, stěžovali si americkému ministrovi spravedlnosti a svědčili u kongresového podvýboru. Ministerstvo ale nakonec rozhodlo, že Ticketmaster žalovat nebude.

Pearl Jam se 14 měsíců snažili obejít bez služeb Ticketmasteru a koncertovali na parkovištích, v parcích a na dalších místech, protože velké haly měly výhradní smlouvu s Ticketmasterem. Po mnoha technických obtížích a stížnostech fanoušků se nakonec Pearl Jam k Ticketmasteru vrátili a spolupracují s ním dodnes.

Firma pak ještě upevnila postavení na trhu, když se roku 2010 formou výměny akcií spojila s nadnárodní pořadatelskou agenturou Live Nation. Proti této fúzi protestovali někteří politici a hudebníci, kteří varovali, že vznikne gigant odporující zákonům na ochranu hospodářské soutěže.

Nynější chaos okolo vstupenek na koncerty Taylor Swift přiměl kongresmany z vládnoucí Demokratické strany, aby začali volat po opětovném rozbití Live Nation a Ticketmasteru. Je mezi nimi také David Cicilline, jenž vede právní podvýbor Sněmovny reprezentantů pro antimonopolní záležitosti a který už vloni vyzval ministerstvo, aby praktiky Live Nation a Ticketmasteru přešetřilo.

"Ticketmaster je monopol, nikdy mu nemělo být povoleno, aby se spojil s Live Nation, a potřebuje dohled," uvedla newyorská demokratická politička Alexandria Ocasio-Cortez, jež vyzvala k rozdělení společností.

V pátek se přidala demokratická senátorka Amy Klobucharová. "Dalo se tušit, že to skončí debaklem, ale copak si můžete vybrat a prodávat vstupenky přes někoho jiného, když další firma na trhu není?" zeptala se v televizi Klobucharová. Oznámila, že v Senátu na toto téma uspořádá slyšení.

Promotérská společnost AEG Presents, která zastupuje Taylor Swift, řekla, že neměla na výběr. "Ticketmaster má exkluzivní smlouvy s většinou hal, které svými rozměry jako jediné připadaly v úvahu pro pořádání turné," uvedl mluvčí AEG.

Trvalo by to roky

Vláda prezidenta Joea Bidena nedávno žalobou zamezila fúzi obřích knižních vydavatelství Penguin Random House a Simon & Schuster. V roce 2020 také zahájila největší antimonopolní šetření za více než dvacet let, když zažalovala Google. I ten viní ze zneužívání dominantního postavení na trhu.

Dotaz, zda z téhož obviní Live Nation a Ticketmaster, v pátek dostala mluvčí Bílého domu. "Prezident Biden je silným zastáncem toho, abychom v naší ekonomice posilovali konkurenci," řekla Karine Jean-Pierreová a připomněla prezidentův loňský citát, že "kapitalismus bez konkurence není kapitalismus, ale jen zneužívání postavení".

Podle agentury Reuters by případný soud ministerstva spravedlnosti proti Live Nation a Ticketmasteru byl dlouhý, v úřadě však panuje o dost jiná nálada než před 12 lety, kdy spojení těchto dvou firem odsouhlasil. "Už tehdy to bylo kontroverzní, protože Ticketmaster byl gigant a Live Nation coby obří pořadatelská firma nově vstupovala na trh s prodejem vstupenek. Měla peníze na to, aby se tam pokusila uplatnit sama, místo toho si pozici na trhu koupila," říká Andre Barlow z advokátní kanceláře Doyle, Barlow & Mazard, která se specializuje na antimonopolní případy.

Pokud by ministerstvo spravedlnosti došlo k názoru, že je třeba Live Nation a Ticketmaster nuceně rozdělit, případ by patrně skončil až u Nejvyššího soudu. "Kdybychom měli to štěstí, že budeme žít opravdu dlouho, tak se verdiktu snad ještě dožijeme," podotýká William Kovacic, který na právnické fakultě Univerzity George Washingtona vyučuje zákony týkající se ochrany hospodářské soutěže.

Kovacic připomíná, jak roku 1974 antimonopolní úřady usoudily, že telekomunikační koncern AT&T zneužívá dominantní pozici na trhu. Vláda nakonec soud vyhrála, trval však osm let. V roce 1982 společnost souhlasila s vyčleněním sedmi svých regionálních odnoží.

Rozdělení Ticketmasteru a Live Nation už minulý měsíc začala žádat nezisková organizace American Economic Liberties Project, která se zasazuje o zpřísnění antimonopolních zákonů. Její petici za rozbití Ticketmasteru na webu podepsalo téměř 40 tisíc lidí.

Ticketmaster při sloučení s Live Nation slíbil soudu, že v dalších deseti letech nebude znevýhodňovat provozovatele hal či sálů, kteří se rozhodnou spolupracovat také s dalšími prodejci vstupenek. Dohoda platila do roku 2020, ministerstvo spravedlnosti však prokázalo, že Ticketmaster výnos opakovaně porušuje. Firma se nakonec se státem dohodla, že předpis prodlouží do roku 2025, a uhradila soudní výlohy.

Také na dodržování tohoto závazku se nyní přeptávají zástupci ministerstva spravedlnosti, dodávají New York Times. Podle nich jsou úředníci opakovaným porušováním podobných dohod už unavení a raději by podmínky na trhu narovnali prostřednictvím permanentních změn firemní struktury, tedy nuceným rozdělením Live Nation a Ticketmasteru.

Joe Biden vloni podepsal zákon na podporu větší konkurenceschopnosti, jenž zavazuje americkou vládu, aby důrazně vymáhala antimonopolní zákony. "Už žádná tolerance ke zneužívání monopolů. Žádné fúze, které vedou k masivnímu propouštění, vyšším cenám a menším možnostem pro pracující stejně jako pro spotřebitele," uvedl tehdy.

Firma Live Nation v posledním předpandemickém roce 2019 uspořádala přes 40 tisíc koncertů po celém světě, prodala 485 milionů vstupenek prostřednictvím Ticketmasteru a jejích více než 100 agentů při vyjednáváních zastupovalo zájmy více než 450 hudebníků.

Letošek je pro ni zatím naprosto mimořádný. Začátkem listopadu Live Nation oznámila, že jen ve třetím čtvrtletí utržila rekordních 6,2 miliardy dolarů, v přepočtu přes 146 miliardy korun, což oproti roku 2019 představuje nárůst o 66,8 procenta. Dle deníku New York Times má firma v oboru živé kultury moc a dosah jako žádná jiná.

Singl Anti-Hero z nové desky zpěvačky Taylor Swift. | Video: Republic Records
 

Právě se děje

Další zprávy