Tamilská tygřice M.I.A. provokuje brutálním klipem

Pavel Kroulík
30. 4. 2010 11:40
Video ke skladbě Born Free ohlašuje novou desku
Foto: blogs.citypages.com

New York - Zpěvačku a rapperku M.I.A. katapultoval v roce 2008 k popularitě hit Paper Planes, který si Ameriku otočil kolem prstu i díky traileru k filmu Pineapple Express.

Fanoušci zhulenecké komedie se Sethem Rogenem v hlavní roli možná nikdy nezjistili, že zvuky, které v původní nahrávce srílansko-britská zpěvačka a aktivistka použila místo bicích, nejsou rachejtle a hrací automaty v lunaparku, ale střelba ze samopalu a pinkloydovské „cinkání kasy".

Foto: blogs.citypages.com

M.I.A. sice dělá hudbu jako z fosforeskující globální pouti a nabízí ji v barevných legínách se žvýkačkou v puse. Ovšem ve stáncích jsou tu místo bonbonů k dostání ne zrovna politicky korektní komentáře k současným světovým problémům a k antagonismu Východ-Západ, které jí vynesly i obvinění z podpory terorismu.

Po flirtu s showbyznysem, který dokonala účastí na soundtracku k Milionáři z chatrče, a po Grammy za účast v hiphopovém remixu Paper Planes nazvaném Swagga Like Us, kterou převzala v den plánovaného porodu, se zpěvačka rozhodla, že tento svůj politický status znovu důrazně připomene.

Vyvrátit spekulace, že obsah jen zvyšuje atraktivitu obalu, má nový klip ke skladbě Born Free. Před  pár dny se objevil na internetu a záhy vyvolal velké kontroverze.

Song, ve kterém sampluje skladbu Ghost Rider od kapely Suicide, ohlašuje po albech Arular a Kala její třetí desku. Devítiminutové video natočil Romain Gavras, mimo jiné autor podobně provokativního klipu Stress od kapely Justice a jejich koncertního filmu A Cross The Universe; Romain je synem režiséra Costy Gavrase (Doznání).

Jeho klip k Born Free zachycuje brutální zacházení vojáků nebo ozbrojenců s americkou vlajkou na oblečení se skupinou zrzavých chlapců, které vyvezou za město. Tady mají na výběr - buď je komando zastřelí, nebo proběhnou minovým polem. Brutální záběry pak zachycují popravu i tělo roztrhané granátem, nechybějí explicitní sexuální scény.

Někomu kvůli barvě vlasů připomíná video konflikt v severním Irsku, jiní poukazují na podobnost s filmem Punishment Park z roku 1971. Peter Watkins tehdy v mystifikačním dokumentu natočil skupinu vojáků, která podobně nahání studenty. Snímek vznikl jako reakce na válku ve Vietnamu a na snahu prezidenta Nixona potlačit studentské protiválečné a politické hnutí a "internovat" nevhodné osoby.

Zpěvačka M.I.A. v den Grammy i plánovaného porodu
Zpěvačka M.I.A. v den Grammy i plánovaného porodu | Foto: Reuters

Zpěvaččiny fanoušky ale video rozdělilo. Část ho považuje za zbytečnou a nechutnou provokaci, která přichází pozdě a má jen přitáhnout pozornost k nové desce.

Na opačné straně stojí názory, že jde o radikální a stále potřebný politický komentář ke Guantánamu a  Iráku, ale i k bezpečnostním opatřením, kdy je každý člověk s určitými „typickými rysy" automaticky považován za podezřelého teroristu.

Jiní novináři klip dešifrovali jako její kritiku konkrétních anti-imigračních zákonů, které zavedl stát Arizona. Ať tak či onak, příznivci klipu navíc oceňují, že tento komentář pohází od umělkyně, za níž stojí velký label.

Ve středu některá média přinesla zprávy, že server YouTube odstranil klip ze svých stránek. Jeho představitelé to ale odmítli s tím, že ho jen „utopili", aby nebyl lehce nalezení mezi nejsledovanějšími nebo populárními příspěvky, a jeho shlédnutí navíc podmínili i věkem. Tuto politiku prý uplatňují na všechny příspěvky, které vzbudí mezi návštěvníky serveru velkou nevoli a jsou jimi označeny za nevhodné.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Kromě nového klipu M.I.A. nedávno rozvířila vody kritickými větami na adresu své kolegyně Lady Gaga. Rázně odmítla srovnání s touto válcovačkou hitparád, její hudbu popsala v časopise NME jako „disco z Ibizy" a její klipy odsoudila za nadměrné používání product placementu. „Ona snad chce vydělávat prachy i na klipech? V jejím videu je patnáct produktů. Dokonce i jeden hamburger!" řekla M.I.A. hudebnímu časopisu.

Její nová deska, která prý bude „hudebnější" než předchozí tituly, ještě nemá jméno, rapperka proto vyzvala své fanoušky aby jí s pojmenováním pomohli. Zatím je známý tracklist; skladby ponesou názvy The Message, Born Free, Meds And Feds, Lovealot, Tequilla, It Is What It Is, XXXO, Tel Me Why, Story Told, Space. Opět na nich spolupracovali producenti Diplo a Switch.

Foto: Aktuálně.cz

"Nemám žádnou identitu. Snažím se z toho, že ji nemám, nějakou stvořit," charakterizuje svůj princip tvorby M.I.A. Její "vykořeněná hudba" si proto beze strachu a bez předsudků vyhrává s historií i současností pop music. S americkým, africkým, australským i jihoamerickým hip-hopem, britským grimem, elektrem, diskem i londýnským punkem.

Pořád je to sice jízda po současné world music, ale "hudba světa" v jejím podání vypadá docela jinak, než by si asi přál Paul Simon nebo pořadatelé festivalu Womadu. Je to spíš globální randál a nepojmenovatelný galimatyáš než lokální etno pokorně křížené s angloamerickým popem a rockem.

Což odpovídá životnímu příběhu na Srí Lance vychované dívky s původním jménem Mathangi "Maya" Arulpragasam. Její otec, tamilský aktivista, už nehodlal na konci 70. let snášet latentní rasismus v Británii a vrátil se s půlroční dcerou do vlasti. Kvůli postoji a členství v organizaci Tamilských tygrů byl však nucen se skrývat a s Mayou se prakticky nevídal.

Zbytek rodiny čelil finančním problémům; až po deseti letech a mnoha neúspěšných pokusech se matce se třemi dětmi podařilo prchnout zpět do Británie. Až tady se začala M.I.A. v jedenácti učit anglicky.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
M.I.A. vede guerillu ve fosforeskujících maskáčích
 

Právě se děje

Další zprávy