Svět dál sní se Susan Boyle o vítězství opravdovosti

Pavel Kroulík, krk
17. 12. 2009 14:20
TV hvězda pořád zůstává na vrcholu světových žebříčku
Foto: Reuters

Los Angeles, Londýn - Vykupitelem se o letošních Vánocích zřejmě stane příběh Susan Boyle. Finalistka britské talentové soutěže je už třetí týden na vrcholu britského i amerického žebříčku se svým debutovým albem I Dreamed A Dream.

Deska, která vyšla před koncem listopadu, se záhy stala nejprodávanějším britským debutem všech dob, když porazila Arctic Monkeys. Za první týden se jí na ostrovech prodalo 410 tisíc kopií, za dva týdny má na kontě přes 700 tisíc kusů a v pondělí to už bylo celkem přes milion.

Foto: Aktuálně.cz

Ještě lépe si osmačtyřicetiletá Skotka, která zpívá v kostele, vede na druhé straně Atlantiku. I tady debutovala na špici se skro tři čtvrtě milionem prodaných desek. Za druhý týden přidala 527 tisíc kusů a za třetí týden přidala dalších 582 tisíc desek, což znamená součet 1,8 milionu.

Její album je teprve druhou deskou letoška, která v USA vydržela tři týdny na vrcholu. Rekordmanem je CD Fearless od country popové zpěvačky Taylor Swift, která zastupuje opačný (ale stejně úspěšný) model než Susan Boyle.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Srdceryvný příběh Susan Boyle začal vydělávat

Publiku se prezentuje autorskými písněmi a kariérou, která je ztělesněním poctivě vyšlapaného amerického snu. Její deska drží v zámořském žebříčku už rok s celkovým počtem 2,7 milionu prodaných kopií; aktuálně je čtvrtá.

Druhý je už popáté za sebou Andrea Bocelli s albem My Christmas, na třetí pozici pak odstartoval cestu nejvýš postavený debut týdne, nový soundtrak k populárnímu seriálu Glee.

Ušlechtilý boj paní Susan

Susan Boyle je podle neoficiálních statistik třetím nejprodávanějším interpretem roku, za Michaelem Jacksonem a reedicí Beatles. Už před desky vydáním bylo jasné, že půjde o závratná čísla: I Dreamed A Dream je nejpředobjednávanějším titulem ve čtrnáctileté historii internetového supermarketu Amazon. Deska přitom zaujala především starší posluchače: většinu prodejů tvoří klasická CD, nikoli downloady.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Susan Boyle podpořila svůj příběh, který si lidé s deskou kupují, i osobně. V uplynulých dnech a týdnech se objevila v několika zámořských televizních talk show i v americké verzi talentové soutěže, která jí vynesla slávu. Přijela zazpívat i do německé televize.

Ještě větší roli než televize ale hrál při jejím úspěchu internet. Vystoupení, při kterém jako nevzhledná paní rozesměje a záhy ohromí porotu soutěže Britain's Got Talent, je nejklikanějším videem roku na YouTube a doteď ho shlédlo přes 300 milionů lidí.

Dostala, co chtěla (?)

Byl to právě tento server, který umožnil lidem do nekonečna opakovat a šířit okamžik, kdy díky paní Susan zvítězila „opravdovost nad povrchností světa celebrit".

A nejen to: video začalo žít vlastním životem a lidé se nedojímali pouze nad Susan Boyle, ale i sami nad sebou. Nad tím, jak jsou citliví, jak se radují z toho, že popularita nemusí patřit jen krásným lidem, a jak se prožíváním onoho příběhu napravují.

Foto: Reuters

Simon Cowell, otec televizních talentových soutěží, s jehož labelem Susan Boyle podepsala smlouvu, si může gratulovat. Princip, podle kterého si diváci a posluchači vyberou své hrdiny, byl tady dotažen do dokonalosti.

"Hvězdy z lidu" mají přízeň primetimeového publika, aniž ještě vydaly jakoukoli skladbu, takže jejich alba bývají sázkou na jistotu. A tentokrát mají fanoušci Susan Boyle ještě jeden motivační bonus: že její podporou a nákupem desky bojují proti elitářskému showbyznysu, který samozřejmě jinak rádi šmírují.

Emoce publika zatím spolehlivě přebíjí i recenze desky, které nejsou nijak slavné. Nejčastěji se v nich konstatuje, že album bude vyhovovat pouze milovníkům divadelních muzikálů a že Susan Boyle „umí" jen jednu hudební polohu. Což je trochu nespravedlivé, protože to bylo právě absolutně jednostrunné dojetí, které ji vyneslo ke slávě.

Za to jak rozdává emoce, jí Ježíšek splnil přání už v předstihu. Stala se zpěvačkou, dokonce jednou z komerčně nejúspěšnějších poslední doby. Teď jen, co si s tím dárkem počne. "Na desce se sráží patos s otázkou, co dostala a jestli dostala skutečně to, co chtěla," píše v hodnocení desky britský deník Guardian.

 

Právě se děje

Další zprávy