Svatební pochod? Lidé často netuší, že je to Shakespeare a jak má správně znít, říká dramaturg FOK

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
2. 5. 2016 15:30
Svatební pochod zná asi každý, kdo se někdy účastnil svatby. Lidé tuší, že ho napsal Felix Mendelssohn-Bartholdy a znají ho jako příjemný sňatkový šlágr na varhany. Málokdo již ví, že se jedná o hudbu ke Snu noci svatojánské, že je ten kus delší, hudebně mnohem zajímavější a rozepsaný pro celý symfonický orchestr. I tuto mezeru chce vyplnit Symfonický orchestr Hlavního města Prahy FOK na počest 400. výročí úmrtí Williama Shakespeara. 4. a 5. května zahrají pásmo "Shakespeare v hudbě". "Autoři si na skladbách dávali záležet, aby se svou hudbou dotáhli aspoň k Shakespearovým kotníkům. A také si možná řekli: Je to Shakespeare, tady končí veškerá legrace," říká dramaturg FOK Martin Rudovský.
William Shakespeare
William Shakespeare | Foto: Profimedia.cz

Symfonický orchestr Hlavního města Prahy FOK na Shakespearovu počest zahraje i výběr ze Snu noci svatojánské od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Dojde i na slavný Svatební pochod? Jak jste se rozhodovali?

Hodně jsme byli limitováni délkou pořadu, takže dojde i na slavný Svatební pochod, protože je příjemně krátký. A ze Snu noci svatojánské zahrajeme i Nocturno.

Co by tomu podle vás Mendelssohn říkal, že se z této pasáže Snu noci svatojánské stal svatební šlágr, který se hraje na každé druhé svatbě? Lidé patrně ani netuší, že je to vlastně Shakespeare.

Ano, to je možné. Jaký ta skladba vzala vývoj, za to Mendelssohn nemůže. Ale že se hraje na svatbách, to by mohl být spokojen, protože je to pro svatební scénu určeno.

Některé interpretace Svatebního pochodu jsou značně svérázné, mnohdy falešné. Nestala se už z této skladby tak trochu odrhovačka?

Třeba Mozartovo Requiem se také hraje velmi často a stále je to krásná hudba. Navíc Svatební pochod se na svatbách nehraje celý, ale jen zhruba první minuta. Přitom skladba má skoro čtyři minuty a jedná se o nádhernou prokomponovanou hudbu.

Takže žádná odrhovačka, nýbrž hudební klenot…

Na svatbách trochu zaniká, jak je skladba vymyšlená a výborně instrumentovaná. Protože na obřadech se to hraje jen na varhany, ale Mendelssohnovo kouzlo spočívá v instrumentaci a hudebních nápadech.  V původní podobě je to naprosto fantastická hudba i s jinými tématy, než je ten známý nástupní fanfárovitý motiv.

Pro jaké nástroje je tedy Svatební pochod původně rozepsán? Lidé znají ze svateb jen v lepším případě varhany, v horším případě keyboard…

Původně je to rozepsáno pro celý symfonický orchestr, ale úpravami pro svatební účely se to hodně zploštělo a nevyzní původní Mendelssohnův záměr. Takže je určitě zdravé zahrát to v původní délce a v původním obsazení.

Pro širokou veřejnost je zřejmě nejslavnější Shakespeare v klasické hudbě onen Svatební pochod. Ale co pro hudebníky, co je to „nej“ ze Shakespeara? Romeo a Julie od Čajkovského? 

Koncert pro hoboj, klarinet a školku. Tak vypadá hudební workshop pro malé děti, který pořádá Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK.
3:24
Koncert pro hoboj, klarinet a školku. Tak vypadá hudební workshop pro malé děti, který pořádá Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. | Video: Pražští symfonikové FOK

Myslím, že úplně "nej" je Prokofjevova hudba k baletu Romeo a Julie. Jsou to tři suity, které jsou velmi často hrané a velmi oblíbené. Čajkovskij je vynikající, ale dramaturgové se mnohdy rozhodují i z hlediska délky skladby. A Čajkovskij není bohužel ani dlouhý, ani krátký. Oproti tomu ze suit se krásně vybírá. Ale jelikož jsme Prokofjeva hráli nedávno, tak uvedeme právě Čajkovského.

Prestižní londýnský deník Guardian označil jako nejlepší hudební kousek inspirovaný Shakespearem West Side Story. Ale to už jsme v trochu jiném žánru. Nebo dělá FOK i podobné hudební přesahy?

No vidíte, a my shodou okolností symfonickou suitu z West Side Story od Leonarda Bernsteina připravujeme na říjen v rámci pořadu „Objevení Ameriky“. West Side Story je taková latinskoamerická muzika a neuvěřitelně nádherná. Čili jde o přesah, ale občas se na ni v symfonických orchestrech dostane.

Jak vás napadlo zařadit do programu Trojanovu hudbu zkomponovanou pro Trnkův klasický loutkový film, mimochodem první širokoúhlý loutkový film na světě? Byla tato skladba již samostatně uvedena?

Jednou už uvedena byla, v roce 2006, kdy se také slavilo Shakespearovo výročí, i když ne tak kulaté. Na tom vystoupení byl dirigent našeho koncertu Petr Altrichter a tuto hudbu si zamiloval. Vybral z toho tři nejzajímavější části. Je to poměrně originální počin, protože mimo film se skladba bude hrát teprve podruhé.

Mají skladby inspirované Shakespearem něco společného?

Je to obrovské penzum hudby, tyto skladby totiž začaly vznikat už za jeho života, tedy od renesance až po dnešek. Díla inspirovaná Shakespearem patřila u většiny hudebních skladatelů k těm zásadním. Většinou jsou velmi kvalitní a autoři si na nich dávali záležet, aby se tou hudbou dotáhli aspoň k Shakespearovým kotníkům. A také si možná řekli: Je to Shakespeare, tady končí veškerá legrace!

Tak zkouší dirigent Petr Altrichter a pražští symfonikové FOK Čajkovského. | Video: Pražští symfonikové FOK
 

Právě se děje

před 1 hodinou

V 88 letech zemřela filozofka Eva Formánková. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77

Ve věku 88 let zemřela filozofka a redaktorka Eva Formánková. V 60. letech stála u vzniku edice Váhy, která se věnovala nemarxistické filozofii. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77. Formánková zemřela v neděli v Praze, poslední rozloučení se uskuteční v pátek od 14:30 na olšanském hřbitově. ČTK o tom dnes informoval její syn Jaroslav Formánek.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Příští rok bude pro ochranu klimatu rozhodující, prohlásil generální tajemník OSN

Příštích 12 měsíců bude pro světové společenství rozhodující v boji proti klimatické krizi. Prohlásil to ve středu podle agentury DPA generální tajemník OSN António Guterres na madridské konferenci OSN o změnách klimatu (COP25). Je podle něj třeba uskutečnit to, co vědci označují za nezbytné.

"V roce 2020 musíme splnit, co vědci stanovili jako nezbytnost, nebo my a všechny následující generace zaplatíme nesnesitelnou cenu," varoval Guterres. Svět se podle něj bude oteplovat a stávat nebezpečným rychleji, než se kdy pokládalo za možné. Emise oxidu uhličitého budou muset od příštího roku začít klesat, pokud mají zůstat cíle pařížské klimatické dohody na dosah. "Potřebujeme větší ctižádost, více solidarity a více naléhavosti," vyzval Portugalec.

COP25 ve španělské metropoli zasedá od 2. prosince a skončí tento pátek. Tématem je boj s klimatickými změnami a detaily týkající se realizace pařížské klimatické dohody z roku 2015. Ta má za cíl udržet vzestup průměrné globální teploty co nejvíce pod dvěma stupni Celsia, pokud možno na 1,5 stupni v porovnání s teplotou v předindustriálním období. Zachování současných podmínek by ovšem podle vědců mohlo znamenat oteplení do konce tohoto století až o tři stupně Celsia.

Zdroj: ČTK
Další zprávy