Spectaculare objeví nové hudební světy v hluku i obrazu

Ben
14. 1. 2014 9:28
Na festival Spectaculare míří do Prahy Jon Hopkins, Fennesz či Nils Frahm.
Jon Hopkins.
Jon Hopkins. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Festivalů, které cílí na publikum, jež chce spíše objevovat novou hudbu než opakovaně konzumovat tu dlouhodobě zavedenou, nikdy není dost. Z tohoto důvodu si pozornost určitě zaslouží například nově vzniklý festival Spectaculare.Nejedná se o výlučně hudební akci. Spíše přehlídku, která se snaží hledat jistou symbiózu mezi zvukem, rytmem a obrazem.

Spectaculare se tak pokusí spojit aktuální experimentální hudbu, pohybové divadlo, multimédia a vizuální umění. Akce, na které bude možné navštívit koncerty, tak jako zajít na filmové projekce, začne 20. ledna a skončí posledním dnem stejného měsíce.

Festival Spectaculare sestává z šesti večerů a bude probíhat v prostorách Nové scény Národního divadla, v Paláci Akropolis, galerii DOX a ve Studiu Hrdinů.

K nejzajímavějším jménům hudebního programu by měl patřit elektronik Jon Hopkins, jedna z hvězd výročních žebříčků loňské sezóny. Zaujmout by měli dále respektovaní experimentátoři jako rakouský Fennesz nebo Nils Frahm.

Zastoupení bude mít i tuzemská tvorba: nové dvojalbum totiž pokřtí formace Clarinet Factory. Příznivce moderního tance by mělo zajímat vystoupení belgických Cie Massoux-Bonté nebo domácích Tantehorse.

Filmová nabídka festivalu se zaměří na koncertní filmy interpretů, kterým není lhostejná jejich vizuální prezentace. Záznamy show, které mají strhnout kombinací zvuku, budou probíhat v Bio Oko. Do snového světa vás vezmou třeba Sigur Rós.

Současnost i vizionářství

Festival Spectaculare je akcí s jasnou jednotící vizí, kterou objasňuje jeho dramaturg Josef Sedloň. "Název přehlídky odkazuje k tomu, že všechna vystoupení bude doprovázet výrazná vizuální složka - projekce, VJing nebo videomapping." Stejný člověk stojí také za projektem Music Infinity. „Festival Spectaculare je vlastně přirozeným vyústěním této koncertní série."

Ambicí Spectaculare není pouze jakýsi portrét současného okamžiku hudební scény. Přehlídka by měla ráda také vizionářský rozměr. „Kromě aktuálního hudebního vývoje ve světě se pokusíme přijít zároveň s přesahy do budoucnosti," říká Sedloň.

Samozřejmě návštěvníkům nelze zaručit, že se na festivalu seznámí s těmi, kteří budou hrát se svou invencí významnou roli v budoucnosti, ale podobná dramaturgická tužba je vždy přínosná a zaslouží respekt a ocenění.

Pokud chtěla dramaturgie, aby festival nabídl nejatraktivnější koncert až ve svém závěru, tak jí plány vyšly bezchybně. Za obsazení Jona Hopkinse ve svém lineupu by se totiž po jeho posledním albu Immunity rozhodně nestyděla žádná z nejprestižnějších světových elektronických přehlídek. Kombinace dráždivého techna s psychedelickými účinky a ambientního písničkářství v loňském roce zabrala na velkou část světové hudební kritiky. Kromě jiného byla nominována na Mercury Prize.

Pokud festival akcentuje, že jeho úkolem je představit právě teď a nyní tepající hudební současnost, tak Hopkins může být vnímaný jako symbolická volba. Přestože nejde o nastupujícího hudebníka, tak jde o interpreta, který je aktuálně na svém vrcholu. Přestože je loňské Immunity jeho už čtvrtým albem, tak je také nejlepším.

Jon Hopkins nemusí být atraktivním jménem pouze svou vlastní tvorbou. Již několikrát v minulosti svojí studiovou invencí pomohl jiným interpretům k zajímavému, možná dokonce netradičnímu zvukovému designu. Nejvýraznějším příkladem tohoto působení byla účast na natáčení jedné z desek globálních Coldplay. Uklidněním může být, že šlo o zvukově nejzajímavější album této kapely - Viva la Vida z roku 2008 -, na kterém spolupracoval i Brian Eno.

Dobrý hluk i obraz

Dalším interpretem, na kterého bude posluchač experimentální hudby slyšet, bude Christian Fennesz; Rakušan vydávající alba pouze jako Fennesz. Pražské vystoupení nabídne konstrukci abstraktních pocitů a nálad skrze nepropustné kytarové stěny. Fennesz vystoupí za doprovodu VJe Jona Wozencrofta, grafika a zakladatele vlivného labelu Touch, na kterém Rakušan vydal několik svých alb.

HISTOIRE DE L'IMPOSTURE - Cie Mossoux - Bonté
HISTOIRE DE L'IMPOSTURE - Cie Mossoux - Bonté

Fennesz nepřijíždí do Prahy představit žádnou novinku - naopak bude vycházet z tvorby, kterou jeho fanoušci již znají. Velmi pravděpodobně to budou také alba Black Sea a Endless Summer z let 2008 a 2001.

Další z hudebníků, se kterými se doporučuje strávit čas, je Nils Frahm, v Berlíně usazený skladatel, jehož tvorba se snaží hledat originální průsečíky mezi folkovým a ambientním písničkářstvím. Deska Spaces patří k oceňovaným nahrávkám loňského roku.

Koho bude zajímat forma domácí alternativy, bude mít možnost si ji ověřit při vystoupení Clarinet Factory, kteří zahrají s americkým průkopníkem elektro-akustické hudby Christopherem Willitsem.

Doprovodné akce, na kterých budou pouštěny hudební filmy známých hudebníků - například Sigur Rós -, by nebylo moudré přehlédnout jako banální projekci DVD. Dramaturgie totiž velmi důmyslně vybírala díla, která mají divákovi s vyšším prahem citlivosti vnímání a fantazie přiblížit možnost vizuálního rozměru hudby, uměleckého oboru, který je založen výlučně na zvuku.

Ke konzumaci nabízených filmů však není nutné přistupovat podobně sofistikovaným způsobem. Naopak se před návštěvníky otevírá možnost, aby si projekce užili čistě emočním způsobem a nechali se pohltit kombinací zvukového a obrazového oparu.Kromě filmu Sigur Rós bude promítnuto například dílo Steva Roche, Dead Can Dance nebo norské kapely Supersilent, která bude hledat krásu v hluku.

 

Právě se děje

Další zprávy