Smutná pravda. Přes dobře odehraný koncert Metallica ztrácí relevanci

Štěpán Šanda Štěpán Šanda
23. 6. 2022 17:37
Po pandemické pauze Praha zažívá návrat velkých koncertů na letňanském letišti. Po kapelách Rammstein, Imagine Dragons a Guns N’Roses tu ve středu vystoupila americká Metallica. Hrála sebejistě, přesto vzbudila otázku, jestli může ještě něčím překvapit.
James Hetfield a Kirk Hammett z Metallicy. Ilustrační snímek pochází z minulého týdne z koncertu v Dánsku.
James Hetfield a Kirk Hammett z Metallicy. Ilustrační snímek pochází z minulého týdne z koncertu v Dánsku. | Foto: ČTK/AP

Nad letňanskou plání pomalu zapadá slunce. Kdyby před pár dny nepršelo, byla by vyprahlá podobně jako prérie z dob dobývání amerického Západu. Do toho se ozývají první tóny majestátní Ecstasy of Gold z neméně slavného westernu Hodný, zlý a ošklivý. Když tradiční nástupní skladba Metallicy dozní a velkoplošné obrazovky s výsekem filmu zhasnou, na pódium přiběhne čtveřice postarších mužů, kteří stáli u zrodu žánru thrash metal i za jeho průnikem do hlavního proudu a rádií.

Koneckonců názvem westernového opusu by se dala shrnout i kariéra kapely - ani na svých nejtvrdších deskách jako Ride the Lightning nebo Master of Puppets se nebála v některých skladbách pracovat s pomalým tempem a silnými melodiemi (Hodný), v repertoáru mají neotřesitelnou pozici i klasické hity z 80. let (Zlý) a od poloviny 90. let budí její studiové nahrávky i jiná rozhodnutí spíše rozpačité pocity než nadšení (Ošklivý). Podobně jako v tomto filmu ale spojení všech prvků dohromady přináší zúčastněným bohatství.

Naposledy v Česku hrála Metallica před třemi lety na stejném místě. Mezitím se svět změnil pandemií a jako na mnohých jiných hudebnících, i na amerických metalistech bylo znát, že si pobyt na pódiu užívají.

První tři skladby - Whiplash, slavnou Creeping Death a zřejmě největší hit Enter Sandman - zahráli na molu, které se omotávalo okolo typického snake pitu, kotle pro nejvěrnější fanoušky. Poslední jmenovaná publikum nepřekvapivě dostala do varu, podlážky tribun se náporem podupávajících nohou a jinak se hýbajících těl houpaly do rytmu metalového hitu. To se opakovalo i při jiných písních, kapela pro ně sahala do téměř celé diskografie.

Proslulost některých riffů - z těch, co zazněly na koncertě, namátkou For Whom the Bell Tolls, Sad but True nebo Seek & Destroy - nejen pro metalového fanouška dokazuje, jak významná je kapela pro svůj žánr. Nejde jí uniknout, ani když se člověk o tvrdou hudbu nezajímá. Pokud ano, musí na ni v rámci svého objevování chtě nechtě narazit.

Logu Metallicy je na přebalech většiny desek poskytnut velkorysý prostor, jako by naznačovalo šíři, kam až - jako skupina i značka - vyrostla. Skladba Master of Puppets ze stejnojmenného alba, jež koncert uzavírala, bývá právem řazena k nejlepším v žánru.

Skladba Enter Sandman, jak ji Metallica zahrála včera v pražských Letňanech. | Video: Petr Těšina

Závislost, o které pojednává, pro Metallicu představuje zásadní téma. Pro zpěváka a kytaristu Jamese Hetfielda jsou současná vystoupení na letních festivalech návratem na pódia poté, co musel nastoupit na několikátou odvykací kúru ze závislosti na alkoholu. Před měsícem v brazilském městě Belo Horizonte zároveň přiznal, že před nástupem na scénu trpěl nejistotou, jestli dokáže ještě hrát. Dle jeho slov mu tyto pocity pomohli překonat spoluhráči, kteří ho před vystoupením objali, což nakonec zopakovali i na konci Hetfieldova proslovu.

Pražský koncert měl podobně emocionální moment, když před zlomem a vypuknutím kytarové bouře ve skladbě Fade to Black zpěvák podotknul, že tato píseň vypráví o sebevraždě. Poté vyzval kohokoli, kdo má takové myšlenky, aby se rozhlédnul kolem a viděl, že není sám, že Metallica mu "kryje záda". Protože "věci se zase zlepší", ukončil krátkou řeč Hetfield.

Bylo to samozřejmě hezké a důležité gesto. "Překonání úzkosti, traumatu a nezdravě nízké sebeúcty mi trvalo roky, ale vděčím té mocné kapele za první skutečný záblesk inspirace," vzpomíná na první koncert Metallicy novinář Matt Mills v deníku Guardian. Nicméně v tomto kontextu působilo zvláštně jiné Hetfieldovo vyjádření, kdy připomněl, že je důležité na všechno okolo zapomenout a užít si večer jako jedna rodina.

Nakonec jako by z toho vycházela jednoduchá zkratka, že psychické problémy se prostě vyřeší, když je kolem vás hodně lidí a připomínka, že se někdy můžete cítit líp. Metallica v tu chvíli působila jako dítě své doby - 80. let, nástupu amerického prezidenta Ronalda Reagana a důrazu na individualismus. Proto by se Hetfield mohl ptát, proč se i nejúspěšnější hudebníci světa hroutí kvůli tlaku na výkon, když už dávno nemají zapotřebí nikomu nic dokazovat. Někdy však objetí nestačí. Je třeba si přiznat, že někde existuje problém. V případě metalových dinosaurů to může být i fakt, že nejlepší období mají za sebou (a je to tak v pořádku), že není nutné drtit únavná kytarová sóla mimo samotné skladby, jako se to dělo i na pražském koncertě.

Skladba One, jak ji včera zahrála Metallica v Letňanech. | Video: Martin Dybala

Kam až můžou vést gesta vyprázdněné metalové vzpoury, nejlépe dokázala kapela Five Finger Death Punch, která hrála před Metallicou v rámci tohoto jednodenního festivalu nazvaného Prague Rocks - navzdory tomu, že šlo o všední den, program začínal už brzy odpoledne.

Five Finger Death Punch pracují s podžánry groove i nu-metal, jen všechno dělají, zdá se, hůř a jednodušeji. Když mají takoví Korn jako svůj typický stojan na mikrofon plastiku od umělce H. R. Gigera v podobě futuristické ženské figury, Five Finger Death Punch si vystačí jen s obligátním vyobrazením lebky a kostí. A tak by se dala popsat i jejich tvorba. Působí jako kapela selského rozumu v pejorativním smyslu slova, se všemi obraty typu "oko za oko" nebo že "uvnitř je démon". Podobně jako Metallica i Five Finger Death Punch připomněli, že nejlepší bude na všechno zapomenout a užít si živou hudbu.

Svým způsobem tedy Metallica působila jako naivní kapela, které stačí zapomenout na okolní problémy. A pokud existují potíže, dají se vyřešit tou nejpřímočařejší cestou. Dojem party kluků, kteří se proslavili a zestárli, nakonec trochu potvrdily i závěrečné, v jádru milé pozdravy hudebníků do mikrofonu na konci večera. Baskytarista Robert Trujillo se omezil jen na skandování hej, hej, hej. Bubeník Lars Ulrich zase slíbil, že se do Prahy skupina brzy vrátí.

O tom asi nemusíme pochybovat. Otázkou je, jestli má kromě největších hitů a historického významu ještě co nabídnout.

Koncert

Prague Rocks
(Pořádala agentura Live Nation)
Účinkující: The Hardkiss, S8NT Elektric, Red Fang, Steel Panther, Five Finger Death Punch
Letiště Letňany, Praha, 22. června.

před 7 hodinami

Řecko bojuje s lesními požáry, během jediného dne jich vypuklo padesát

V Řecku za posledních 24 hodin vypuklo přes 50 lesních požárů. Informoval o tom v pondělí večer deník Kathimerini. Během dne se podařilo dostat pod kontrolu požár, který vypukl zhruba 50 kilometrů od Atén a vyžádal si evakuaci jedné menší obce. Mimo kontrolu hasičů je požár u města Delfi ve středním Řecku.

Hasiči za posledních 24 hodin zaznamenali vznik 52 lesních požárů, uvedl jejich mluvčí. Ve velké části země, a to včetně regionu kolem Atén, zůstává velmi vysoké riziko vzniku požárů kvůli vysokým teplotám a silnému větru. Do boje s ohněm dnes řečtí hasiči nasadili také letadla a helikoptéry.

S rozsáhlým požárem u města Dilesi v pondělí bojovalo na 100 hasičů a čtyři letadla. Část obyvatel byla kvůli tomu evakuovaná. Podle večerních informací se ale požár podařilo dostat pod kontrolu. Večer pak vypukl požár u města Delfi, který donutil k odchodu například obyvatele jednoho místního kláštera. Zasahuje tam na 50 hasičů.

Aktualizováno před 8 hodinami

Na západě Uzbekistánu vyšli lidé do ulic, během protestů zemřelo 18 lidí

Osmnáct lidí přišlo o život a nejméně 243 bylo zraněno při protestech, které se o víkendu odehrály v Karakalpatské autonomní republice v Uzbekistánu. Oznámila to dnes místní generální prokuratura. Úřady také zadržely více než 500 účastníků nepokojů. Agentura Reuters označila události posledních dnů za nejhorší násilnosti v této středoasijské zemi za posledních 17 let.

"Během masových nepokojů v Nukusu ve dnech 1. a 2. července zahynulo 18 lidí, různě závažná zranění utrpělo 243 občanů, včetně 38 příslušníků bezpečnostních složek," řekl uzbecké zpravodajské televizi mluvčí generální prokuratury Abror Mamatov. Nukus je správním střediskem autonomní republiky. Mezi mrtvými je 14 civilistů a čtyři členové bezpečnostních složek, uvedla s odvoláním na úřady agentura AP.

Dva exiloví opoziční politici, kteří jsou v kontaktu s lidmi na místě, se domnívají, že skutečný počet obětí je mnohem vyšší. Agentura Reuters poznamenala, že počet mrtvých nebylo možné nezávisle ověřit. Uzbecký server Daryo.uz citoval šéfa karakalpatského ministerstva zdravotnictví, podle kterého jsou nemocnice v Nukusu plné pacientů zraněných při střetech s policií. "Hospitalizovaných byly tisíce, podstupují léčbu," řekl.

Při nepovolených demonstracích a následných nepokojích v Nukusu úřady zadržely 516 lidí. Z nich některé po správním řízení propustily na svobodu, uvedl velitel národní gardy Uzbekistánu Davron Džumanijazov, kterého citovala agentura Interfax. Ta připomněla dřívější prohlášení úřadů, že zadržely skupinu organizátorů nepokojů a obvinily je z pokusu o převzetí moci.

před 9 hodinami

Čeští basketbalisté vyhráli v Litvě 83:72 a jsou v další fázi boje o MS

Čeští basketbalisté porazili v závěrečném kole základní skupiny F v Klajpedě domácí Litvu 83:72 a postoupili do další fáze kvalifikace o mistrovství světa 2023.

Soupeři, který dosud vyhrál všech pět duelů, připravili první porážku a mohou se spolu s ním těšit na další duely s Francií, Černou Horou a Maďarskem. Doplní je ještě Bosna a Hercegovina, která zdolala Bulharsko 76:73. Tomáš Satoranský přispěl k výhře jako nejlepší střelec utkání 21 body.

Češi dokázali proti Litevcům ukončit devítizápasovou šňůru neúspěchu a vyhráli nad nimi poprvé od 27. srpna 2006, kdy v přípravě v Opavě zvítězili 85:79. V soutěžním zápasem je porazili naposledy 21. června 1999 na mistrovství Evropy v Dijonu (78:62).

V kvalifikaci budou Češi pokračovat 24. a 27. srpna, předtím je čekají v Pardubicích a Hamburku přípravné turnaje na zářijový Eurobasket v Praze a případně v Berlíně.

Kvalifikace basketbalistů o postup na mistrovství světa 2023 - skupina F:

Litva - Česko 72:83 (13:23, 32:45, 52:61)