Smashing Pumpkins utopili návrat v politické naivitě

Michal Pavec
5. 8. 2007 10:00
Nové album slavné kapely zklamalo i fanoušky

Chicago - Není snadné být Billym Corganem. Kdekomu by ucházející deska Zeitgeist prošla, možná i utržila nějaké to recenzentské pohlazení. To byste ovšem nesměli být Smashing Pumpkins - jedna z nejúspěšnějších kapel 90. let.

Právě tuhle legendu se pokusil svérázný neurotik Corgan po dlouhých sedmi letech oživit. Přemluvil bubeníka Jimmyho Chamberlaina a společně jako dva poustevníci dali ve studiu dohromady Zeitgeist. Desku rockovou, tvrdou a překvapivě i navýsost politickou.

Jenže namísto radosti z návratu mezi elitu se dočkali drsných mediálních kopanců. A co je pro ně jistě ještě bolestnější, také ne úplně nadšeného přijetí od fanoušků, včetně těch nejvěrnějších.

"Totální zklamání," píše příznivec s nickem Stickie P na serveru metacritic.com. "Postrádá to hloubku a emoce dřívějších alb." Někteří se Billyho zastávají, ale jiní jsou ještě striktnější. "Billy Corgan zničil Smashing Pumpkins. Smutné, ale pravdivé."

Cover desky Zeitgeist se nese v trochu laciném protiamerickém duchu. A to jste ještě neotevřeli booklet
Cover desky Zeitgeist se nese v trochu laciném protiamerickém duchu. A to jste ještě neotevřeli booklet | Foto: Oficiální stránky kapely

Přitom většina z rozmrzelých příznivců - jak píší - na Corganově partě vyrostla; zásadní pro ně bylo zejména megalomanské dvojalbum Mellon Collie & the Infinite Sadness z roku 1995, které vymetlo hitparády a stalo se jedním z komerčně nejúspěšnějších počinů uplynulé dekády.

Byl to trochu paradox, protože Smashing Pumpkins byli odborníky oceňováni jako vysoce kvalitní zdroj alternativní tvrdé muziky. Přesto se kapela svezla na okouzlení grungem a vůbec "odlišným" rockovým pojetím; na vlně, kterou na začátku 90. let spustila Nirvana nebo Pearl Jam.

Ale Smashing Pumpkins měli specifický zvuk. Nikoho nekopírovali, i když o tom Corgan s nadsázkou mluvil v  MTV v roce 1993, kdy kapela vešla ve známost díky desce Siamese Dreams. "Vyvinuli jsme se z ´další Jane´s Addiction´ k ´další Nirvaně´. No a teď jsme ´další Pearl Jam´."

Jenže o frontmanovi a téměř výhradním skladateli Corganovi se mluvilo také jako o tyranovi, který spoluhráče div nebičuje. V době, kdy se topili v sukcesu, však jeho uzurpátorské sklony tolik nevadily. Smashing Pumpkins se dokonce objevili v seriálu Simpsonovi - a to už je nějaká pocta.

Tehdy byli ještě kamarádi. James Iha, D´arcy Wretzky a Billy Corgan
Tehdy byli ještě kamarádi. James Iha, D´arcy Wretzky a Billy Corgan | Foto: Aktuálně.cz

Ale když v druhé polovině 90. let prodejnost jejich alb rapidně klesla, vyplavala na povrch veškerá špína a ambiciózní kapelu pohřbila. Postupně odešla drogami zmožená basistka D´arcy Wretzky a po ní kytarista James Iha, jehož vztahy s Corganem byly na bodě mrazu; velké problémy s drogami měl i bubeník Chamberlain. V roce 2000 kapela oficiálně oznámila rozchod.

Hyperaktivní Corgan se prakticky ihned pustil do sólových aktivit, vyrazil dokonce na turné s New Order a pomohl jim s deskou Get Ready. Po syrových, emocemi nabitých Smashing Pumpkins se mu ale stýskalo - bylo to přece jen jeho nejmilejší dítko, které si vypiplal nekonečnými hodinami strávenými ve studiu.

Cestu k bývalým spoluhráčům si zavřel invektivami vypálenými přes média. Kytaristu Jamese Ihu obvinil, že byl hlavní příčinou rozpadu kapely a D´arcy označil za "podlou feťačku". I proto ho loni do studia doprovodil jen Chamberlain.

Enormní očekávání natěšených fanoušků, které ještě muzikanti rozhicovali sebechválou na blozích, bylo ale nadlidsky těžké naplnit. A brzy po vydání desky s ambiciózním názvem Zeitgeist (Duch doby) velká bublina - tedy spíš dýně - splaskla.

Corganovým stísněným, až hysterickým projevem už emoce nezmítají zdaleka tolik jako v první polovině 90. let, kdy si prostřednictvím hudby ulevoval od těžkých depresí.

Řada vystoupení z aktuálního turné už je beznadějně vyprodaná
Řada vystoupení z aktuálního turné už je beznadějně vyprodaná | Foto: Oficiální stránky kapely

Oproti nejslavnější kolekci Mellon Collie & the Infinite Sadness, kde se metalový řev střídá s popovou melancholií, je Zeitgeist stylově vyrovnanější a udržuje si tvrděrockovou frekvenci.Ani solidní zvuk ale fanouškům nenahradí hity typu Zero nebo Bullet With Butterfly Wings.

"Svět je vampýr," zpíval v něm Corgan. Stalo se, jeho písně jsou prázdné a znavené. Navíc se trochu neuváženě zapletl do sítí naivních politických postojů, které vložil třeba do písně United States, v níž deset minut volá po revoluci. V písni Doomsday Clock zase nechává tikat hodiny odpočítávající zánik zkaženého světa.

Byl by to slušně přijatý debut, ale na vyleštění glorioly kdysi zásadní kapely to nestačí. Právě probíhající šňůra sice s návštěvnosti bojovat nemusí, ale na koncertech se bude spíš vzpomínat než hledět do hudební budoucnosti.    

 

Právě se děje

před 39 minutami

Richmond odstraní památníky konfederační armády, podle města jsou připomínkou rasismu

Město Richmond, někdejší hlavní město Konfederovaných států amerických, odstraní památníky připomínající konfederační armádu. Podle radnice města ve státě Virginie jsou tyto pomníky mnohými pokládány za symboly oslavování rasistického dědictví Spojených států.

Radnice v prohlášení oznámila, že starosta Levar Stoney "nařídil okamžité odstranění četných soch ve městě", včetně těch připomínajících konfederační historii. 

Odstraňování symbolů otrokářství navazuje na vlnu protestů proti rasové nerovnosti v USA. Manifestace proti rasismu a policejní brutalitě reagovaly na počínání bělošského strážníka, který neozbrojenému černochovi Floydovi při zatýkání v Minneapolisu několik minut klečel na krku a usmrtil jej.

Zdroj: ČTK
Další zprávy