S Nohavicou zpíval předek i zadek

David Bernardy
25. 1. 2006 13:45
Reportáž - Nadšený Velký sál pražské Lucerny si od Jaromíra Nohavici vyžádal čtyři přídavky. FOTOGALERIE
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Úterní koncert byl předposlední zastávkou na zpěvákově šňůře v hlavním městě. Ostatní pražské koncerty však odehrál v mnohem menších prostorách.

Na pódiu Nohavicu čekala jen kytara, heligonka, mikrofón a barová stolička. Ve tři čtvrti na osm vyšel ze zákulisí, chopil se prvně jmenovaného nástroje, usedl a uvedl se jednou ze svých nejdojemnějších písní, Kometou.

Následovalo víc než 130 minut hudby a ačkoliv po první písni prohlásil, že v Lucerně se má hrát, a ne mluvit, také povídaní. Tedy zejména vtipného hraní a povídání.

Hrál, co srdce žádalo

Mnozí diváci si s písničkářem zapěli, nebo aspoň zabroukali - i když je k tomu po druhé písni musel pobídnout. Pak už ale zpíval "předek se zadkem společně v Lucerně", kvitoval to Nohavica po sborové verzi Cukrářské bossanovy.

"Hraju co chci, co se mi chce, co mé srdce žádá," tvrdí bard v písni Nic moc z posledního vydaného alba Babylon. A posluchači, dodejme.

Právě na kritiky vlažně přijatém Babylonu je nejvíc z písniček, které s úspěchem odzpíval - šest. Samozřejmě včetně geniálního příběhu o Frantovi Šiškovi v Milionáři (v obdivuhodně rychle zazpívané "heligonko-hiphopové" verzi). Naopak z velebeného Mého smutného srdce zahrál jen jednu, nejkřehčí a možná nejkrásnější píseň - Košilku.

Pražská pálená

Během šnůry průběžně vzniká "Pražská pálená" deska, která je ke stažení na webových stránkách písničkáře. Na úterním koncertě nazpíval na album předposlední dvojici písní.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Větší radost jeho příznivcům asi udělali legendární Andělé na kůru - "zahalelůjovali" si snad všichni přítomní. Druhou píseň určenou na desku, Cyklistiku, zpěvák trochu pokazil a podle vyjádření na webu ji hodlá na zvukové zkoušce před posledním pražským koncertem přetočit.

To je možná škoda: na podobně koncipovaném albu Koncert z roku 1998, které ale nahrál s kapelou, právě chybný (a vtipně okomentovaný) začátek písně Když mě brali za vojáka zdůrazňuje autenticitu nahrávky. Koncertu se Pražská pálená deska podobá i co se nálady týče.

Na další studiové album si počkáme

Nohavica nezapomněl na svůj vzor, Karla Kryla. Kromě jemu věnované Mařenky se v přídavcích dostalo i na Krylovy Jeřabiny zahrané na heligonku.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Co se dá odhadovat o jeho dalším směřování? Už těžko můžeme čekat, že se naučí na kytaru jako Karel Plíhal nebo začne tesat tolik štěpných rýmů jako Karel Kryl. Ale zůstane svůj. O publikum nemusí mít strach, do stařičké Lucerny jej přišli vyslechnout z poloviny pamětníci jeho začátků a zpola lidé, kteří si totalitu pamatují velice matně nebo vůbec. Ty si paradoxně získává i písněmi z let osmdesátých, čímž stvrzuje nadčasovost své tvorby.

Na další studiové album s novými písněmi si posluchači asi počkají; zcela nových věcí představil písničkář v Praze poskromnu. Ale nebavme se o svatbě, když teprve "zásnuby sú plánované na středu", jak se zpívá v písni Pavla Dobeše, kterou si Nohavica pro koncert v Lucerně vypůjčil.

#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy