Yann Tiersen: Nerad se točím v kruhu. A Amélii jsem nesložil

Pavel Zelinka
Aktualizováno 23. 2. 2015 13:43
Rozhovor s francouzským hudebníkem Yannem Tiersenem, kterého proslavil soundtrack k filmu Amélie z Montmartru. On ale tvrdí, že hudbu pro film speciálně nepsal. Do Prahy přiveze své nové album.
Yann Tiersen.
Yann Tiersen. | Foto: Yann Tiersen

Rozhovor - Nesnáší, když mu novináři neustále předhazují soundtrack k Amélii z Montmartru, díky kterému se o přičinlivého skladatele a hudebníka Yanna Tiersena začal zajímat celý svět. Každým autorským albem jako by chtěl demonstrovat, že jeho rukopis je mnohem bohatší. To je také případ novinky Infinity, které francouzské filmové šansony připomene opravdu velmi vzdáleně.

Ležatá osmička v názvu nové desky symbolizuje nekonečný proces, kterým se nezvyklé nahrávání nového alba hrdého Bretoňana mohlo stát. Melancholická deska Infinity znovu ukazuje, že od multiinstrumentalisty a zpěváka můžeme čekat cokoliv. Žádný šanson ani rockové vypalovačky předchozích desek, nejnovějšími písničkami provívá severský duch, který připomene spíše islandské či skandinávské nezávislé muzikanty.

"Je to mé osmé album. Název jsem si vlastně nevybral. Ta osmička si vybrala mne," komentoval muzikant, který se představí po třech letech znovu v Praze, 26. února v Roxy.

Yann Tiersen.
Yann Tiersen. | Foto: Yann Tiersen

Aktuálně.cz: Když se řekne Yann Tiersen, pro neznalé se dodá, to je ten, co udělal hudbu k Amélii! Jak se vám žije po tolika letech se stigmatem autora hudby k tomuto filmu?
Yann Tiersen: Navíc je legrační, že já žádnou hudbu pro Amélii nenapsal. To jen režisér Jean-Pierre Jeunet vybral nějaké skladby z mého prvního, druhého a třetího alba, které se mu náladou hodily do filmu. Některé z nich byly skoro deset let staré. Takže ještě jednou pro všechny čtenáře: Nejsem žádný filmový skladatel. Důkazem budiž fakt, že veškerá muzika, která byla v Amélii použita, vyšla už předtím na mých řadovkách.

A.cz: Po úspěchu Amélie vám vyšly další dvě řadovky. Obě byly plné přímočaré rockové hudby. Byla to reakce na poptávku veřejnosti po dalších báječných šansonech?
Ne. Nikdy jsem netvořil hudbu jako reakci na tlaky okolí nebo poptávku po konkrétních stylech. Takže rockové vyznění rozhodně nebylo reakcí na úspěch Amélie, ale postupný proces „elektrizace“, který prostupoval mojí tvorbou už v dobách, kdy o mně mainstream vůbec neměl tušení. Předchozí akustické období zase bylo reakcí na moje hlučné garážové dospívání. Postupně jsem rockové elementy znovu nabíral do svého rukopisu, takže před deseti roky, chvíli po Amélii, jsem opravdu musel pro neznalého posluchače působit jako oportunista, který se a priori vymezuje vůči svému opus magnum. Přitom já se pouze nerad točím v kruhu, snažím se spíš nacházet nová teritoria, nové výzvy, které mě ženou kupředu.

Nikdy jsem netvořil hudbu jako reakci na tlaky okolí nebo poptávku po konkrétních stylech. Postupně jsem nabíral rockové elementy, takže před deseti roky, chvíli po Amélii, jsem opravdu musel pro neznalého posluchače působit jako oportunista, který se a priori vymezuje vůči svému opus magnum. Přitom já se pouze nerad točím v kruhu, snažím se spíš nacházet nová teritoria, nové výzvy, které mě ženou kupředu.

Yann Tiersen

Z toho důvodu i nová deska zní tak, jak zní. Znovu jsem vsadil na akustické instrumenty, ale manipuluji s nimi v počítači, takže na konci můžu prohlásit, že se jedná asi o nejvíce elektronickou desku Yanna Tiersena. A to přesto, že je v základu postavena právě na akustických základech.

A.cz: Rozhovor vedeme především kvůli nové desce Infinity, která vás zastihla znovu v jiné poloze. Co vás vedlo k tomu, že deska není další hlučnou rockovou kolekcí? Je to dáno skutečností, že částečně vznikla na Islandu?
Takhle se to nedá zobecnit. Je pravdou, že jsem zde strávil nějaký čas, ale pouze abych zde nabral samply, se kterými jsem pak pracoval v domácím studiu. Já sám mám domov na ostrově Ouessant (nedaleko Bretaně – pozn. red.), kde žije pár set obyvatel a tenhle způsob života mi maximálně vyhovuje. Přesto jsem cítil, že kvůli novému albu bude třeba vyjet někam jinam. Island se pak ukázal jako ideální destinace, protože je také ostrovem, i když výrazně větším, a jedná se vlastně o větší verzi území, kde žiji.

Strávil jsem tam dva týdny. Základnu jsem rozbil ve studiu uprostřed Reykjavíku, nechodil jsem moc ven, většinu času jsem strávil v místnosti ne větší než dvakrát dva metry. Pro leckoho možná klaustrofobní představa, ale já to mám takhle rád.

Yann Tiersen: Meteorites. Podívejte se na video. | Video:

A.cz: Nové album vzniklo velmi neobvyklou cestou nekonečných manipulací s předtočeným materiálem. Tenhle proces mohl být opravdu nekonečný. Jak těžké bylo rozhodnout, kdy je která skladba hotová?

Nejsem perfekcionista, který by se nekonečně vrtal v rozdělané práci. Mám rád, když písničky jsou hotové. Legrační je, že krátce po dokončení Infinity jsem byl požádán, abych vytvořil hudbu k nějakému dokumentu. Vzal jsem tedy upravený základní materiál pro nové album a začal s ním znovu manipulovat. Takže ano, ten proces může být nekonečný.

Yann Tiersen.
Yann Tiersen. | Foto: Yann Tiersen

A.cz: Takže máte teď banku zvuků, se kterými si vystačíte delší dobu?
Ne. Takhle rozhodně nepřemýšlím. I když je pravdou, že z celého procesu nahrávání desky mě nejvíce bavil právě ten proces manipulace s jednotlivými hudebními linkami v laptopu. Mám už nápad, že další desku pojmu jinak. Základem budou nějaké mé melodické linky, pak vyrazím do světa, kde se budu snažit nahrávat zvuky místního prostředí a s nimi pak dále pracovat jako s výchozí materií, na které postavím hudební doprovod. Proces vzniku desky bude tedy podobný jako u Infinity s tím rozdílem, že vynechám z procesu tradiční hudební instrumenty. Ty použiji pouze jako koření na dochucení skladeb na samotném konci nahrávání.

A.cz: Jak těžké bylo převést skladby postavené na složité elektronické manipulaci do živé podoby?
Nebylo to tak těžké. Vyhodili jsme z aranží většinu samplů a naopak aranže doplnili o další akustické instrumenty. Až mě překvapilo, jak to šlo lehce.

Podívejte se na živé provedení desky Infinity, kterou Yann Tiersen přiveze 26. února do pražského klubu Roxy.
Podívejte se na živé provedení desky Infinity, kterou Yann Tiersen přiveze 26. února do pražského klubu Roxy. | Video:

A.cz: Na každé vaší desce se objevují zajímaví hosté. Dříve například Neil Hannon z Divine Comedy, Stuart A. Staples z Tindersticks, Shannon Wright, Jane Birkin nebo zpěvačka Cocteau Twins Elizabeth Fraser. Podle jakého klíče zvete hosty k nahrávání?
Protože většinou nahrávám své desky sám, rád zvu do studia hosty, kteří dodají na desku nové impulzy. Jiné pohledy na věc. Většinou se jedná o zpěváky. I když například na nové desce mám jako hosty smyčcové těleso Amiina z Islandu. Napsal jsem do řady skladeb smyčcové aranže a potřeboval jsem někoho, kdo mi je zhmotní. Využil jsem jejich služeb, když jsem s kapelou hrál v Reykjavíku.

A.cz: A co další host na Infinity, Aidan Moffat z Arab Strap? Proč právě on s vámi tentokrát spolupracoval?
Jsem dlouholetý fanoušek Arab Strap, takže aktivita vyšla ode mne. Domluvili jsme se na spolupráci a nakonec z toho vzešel text a zpěv do poslední instrumentálky, kterou jsem pro novinku připravil. Moc se mi líbí, jak se do práce na mém materiálu položil.

Yann Tiersen.
Yann Tiersen. | Foto: Yann Tiersen

A.cz: Četl jsem v jednom rozhovoru, že hlavním tématem Infinity jsou „kameny a minerály“. Znamená to, že geologie je váš koníček?
Ne, není. Na druhou stranu žiji na ostrově, kde nejsou žádné stromy. Takže jsem neustále obklopen kameny a minerály. Není divu, že jejich neustálá přítomnost se po letech promítla do mé hudby.

A.cz: Na desce se to hemží texty v různorodých jazycích. Jak k tomuto jazykovému babylonu došlo?
Přítelkyně mluví bretonštinou, takže své dva texty napsala ve svém rodném jazyce. Jeden z nich jsme navíc přeložili do islandštiny. Aidan si napsal text v angličtině a taky jsem poprosil Ólavura Jákupssona, aby napsal nějaký text o kamenech v jeho rodné perštině. Na francouzštinu nějak nezbylo místo.

Podívejte se na video k písni Yanna Tiersena A Midsummer Evening. | Video:

A.cz: Kdo přišel s nápadem natočit k singlu A Midsummer Evening tak katastrofické video?
Deska se částečně zaobírá koncem světa, takže to má své opodstatnění. Já jsem jinak zpracování nechal na režiséru Marcusi Herringovi, který do tématu dodal řadu humoru. Jsem s videem spokojen.

Yann Tiersen.
Yann Tiersen. | Foto: Yann Tiersen

A.cz: Četl jsem, že máte rád elektronickou muziku a rád si hrajete se starými elektronickými nástroji. Kdy konečně natočíte sólovou elektronickou desku?
Mám vedlejší projekt nazvaný ESB nebo Elektronische Staubband a zrovna jsem ve stadiu, kdy natočený materiál z loňského roku prochází závěrečným masteringem. Už se těším, až deska konečně vyjde.

A.cz: K podpoře novinky Infinity jste spáchal nezvyklou cyklistickou tour. Co vás k tomu vedlo?
Hned po vydání desky začalo obsáhlé tour po Spojených státech. Přišlo mi líto, že jsem neměl šanci desku pořádně propagovat v rodné Bretani. Vymyslel jsem si tedy cyklistickou tour, během které jsem navštívil většinu hlavních bretaňských měst. Většinou jsem v nezávislých gramoprodejnách měl naplánovanou nějakou podpisovou akci a setkání s fanoušky. Musím říct, že jsem z celé akce, kterou jsme také nahrávali a umísťovali na YouTube, nadšený. Možná někdy v budoucnu spáchám něco podobného ještě ve větším měřítku.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Seriál běžců v Ruce vyhráli Klaebo a Johaugová, Razýmová byla 22.

Třídílné zahájení Světového poháru v běhu na lyžích ve finské Ruce vyhráli norští favorité Therese Johaugová a Johannes Hösflot Klaebo. Nejlepší z českých reprezentantek Kateřina Razýmová se v dnešní závěrečné stíhačce na 10 km volně posunula na celkové 22. místo, Michal Novák v patnáctikilometrovém závodu klesl na 38. pozici.

Celková vítězka seriálu z minulé sezony Johaugová startovala po sobotním triumfu na klasické desítce jako první a podle očekávání svůj náskok ještě zvýšila. Druhá dojela s odstupem 47 sekund ve skupině pronásledovatelek Ruska Taťjana Sorinová, jež dosáhla na stupně vítězů poprvé v kariéře. Třetí místo obsadila Švédka Ebba Anderssonová.

Razýmová vyjela na trať s číslem 30 a v průběhu závodu se propracovala až na konečnou 22. pozici ve spurtu v chumlu závodnic. Deset kilometrů zvládla ve čtrnáctém nejlepším čase. Třicátý čas zaběhla ve stíhačce Kateřina Janatová, jež díky tomu získala první bod v sezoně. Celkově byla klasifikována v páté a Petra Nováková s Petrou Hynčicovou v šesté desítce.

"Spravila jsem si náladu po sobotě," připomněla Razýmová svou 27. pozici z klasické desítky. "I když je bruslení moje slabší disciplína a startovala jsem až ze 30. místa, tak se mi dařilo postupně sjíždět soupeřky. Celý závod jsem si sice odtáhla sama, ale když člověk sjíždí, tak je to pro něho povzbuzení a dodává mu to síly. Takže 14. nejrychlejší čas považuji s ohledem na to, že jsem nejela ve skupině, za dobrý výkon. Cítila jsem, že mám hodně sil," uvedla Razýmová v tiskové zprávě svazu.

V mužské stíhačce se na rozdíl od závodu žen rozhodovalo až v závěru. Vítěz sobotní klasické patnáctky Klaebo sice startoval s půlminutovým náskokem před Rusem Alexandrem Bolšunovem a krajanem Emilem Iversenem, ale zvolil rozvážnější tempo a v polovině závodu už jela tříčlenná skupina pohromadě. Sázka na závěr Klaebovi vyšla ideálně - ve stoupání těsně před cílem podle očekávání nastoupil a soupeře setřásl. Druhý dojel vítěz SP z minulé sezony Bolšunov, třetí byl Iversen.

Klaebo díky 39. vítězství v kariéře předstihl v historickém pořadí běžců Pettera Northuga a stíhá další norskou legendu Björna Dählieho, jenž má na kontě 46 výher.

Nejlepší z Čechů Novák startoval stejně jako Razýmová s třicítkou. Na trati spolupracoval se slavným Švýcarem Dariem Colognou a ještě na 10. kilometru bodované místo držel. Pak mu ale došly síly, navíc měl pád způsobený vypnutou lyží, a klesl na 38. pozici. Adam Fellner obsadil 64. místo.

"S Colognou jsme začali docela rychle. Ve stíhačce není na co čekat, takže jsme od začátku riskovali a jeli podlahu. Cologna pak ale odpadl a já zůstal sám. Před sebou jsem přitom měl jednu skupinu, ale nepodařilo se mi ji dostihnout. Ten risk nevyšel a došly mi síly. V pátém okruhu mi navíc někdo ze soupeřů vypnul vázání, spadl jsem a musel se pro lyži vracet, takže jsem ztratil hodně času. V tu chvíli jsem si říkal, jestli má vůbec smysl pokračovat, ale to samozřejmě mělo. I když to nebyl šťastný den, tak jsem to dobojoval," řekl Novák, jenž měl ve stíhačce 43. čas.

Po zrušení závodů v Lillehammeru kvůli pandemii koronaviru plánovaných na příští víkend pokračuje SP běžců na lyžích za dva týdny v Davosu.

SP v běhu na lyžích v Ruce (Finsko):

Muži - stíhací závod 15 km volně: 1. Klaebo (Nor.) 35:09,8, 2. Bolšunov (Rus.) -0,7, 3. Iversen -3,0, 4. Holund (oba Nor.) -19,5, 5. Niskanen (Fin.) -27,3, 6. Musgrave (Brit.) -27,7, 7. Červotkin -32,9, 8. Bělov -33,4, 9. Melničenko (všichni Rus.) -35,9, 10. Hakola (Fin.) -37,1, …38. Novák -2:41,7, 64. Fellner (oba ČR) -5:33,9.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Klaebo 296, 2. Bolšunov 257, 3. Iversen 219, 4. Holund 176, 5. Musgrave 148, 6. Niskanen 147, …42. Šeller (ČR) 9, 49. Novák 2.

Ženy - stíhací závod 10 km volně: 1. Johaugová (Nor.) 25:06,2, 2. Sorinová (Rus.) -47,0, 3. Anderssonová -48,6, 4. Karlssonová (obě Švéd.) -50,8, 5. Brennanová (USA) -52,5, 6. Fossesholmová (Nor.) -54,8, 7. Svahnová -1:06,9, 8. Dahlqvistová (obě Švéd.) -1:08,8, 9. Niskanenová (Fin.) -1:14,5, 10. Něprjajevová (Rus.) -1:15,6, …22. Razýmová -2:27,0, 48. Janatová -4:21,6, 56. Nováková -5:49,6, 59. Hynčicová (všechny ČR) -6:25,4.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Johaugová 301, 2. Sorinová 252, 3. Anderssonová 203, 4. Karlssonová 188, 5. Brennanová 177, 6. Svahnová 166, …25. Razýmová 40, 46. Janatová 1.

Zdroj: ČTK
Další zprávy