Brandt Brauer Frick: Pracujeme metodou pokus-omyl

Karel Veselý
4. 2. 2015 7:46
Rozhovor s berlínským triem, které vrací evropskou taneční hudbu k německým kořenům.
Brand Brauer Frick.
Brand Brauer Frick. | Foto: BBF

Rozhovor - Festival Spectaculare tento týden vyvrcholí čtvrtečním vystoupením norského ambientního mága Biosphere v pražském Planetáriu a v pátek koncertem tria Brandt Brauer Frick v Paláci Akropolis. Německý projekt míchající postupy elektronické hudby a živé nástroje bývá často popisován jako „techno hrané naživo“, nicméně žánrový rejstřík je mnohem širší.

Berlínské trio vlastně vrací evropskou taneční hudbu k německým kořenům – hypnotickým repeticím grooveů propadli v sedmdesátých letech už Kraftwerk nebo Neu!, praotcové moderní elektronické hudby. Pro trio Daniel Brandt, Jan Brauer a Paul Frick je to ale jen výchozí pozice k báječným zvukovým dobrodružstvím. Dali se dohromady v roce 2008 jako projekt málo známých klubových producentů, kteří chtěli zkusit něco úplně nového a svým debutem You Make Me Real (2010) rozcupovali všechny příručky o tom, jak se dělá taneční hudba. Natočili ho bez počítačů, jen s bicími, grooveboxy a starými klávesami.

Rozšířená verze debutu nazvaná Mr. Machine (2011) upgraduje původní trio dalšími akustickými instrumenty, až se zrodil na desetičlenný Ensemble, jehož styl se už blíží soudobé vážné hudbě. Sebevědomé rozkročení mezi hudebními světy je pro Brandt Brauer Frick absolutně přirozené a oni nemají problém koncentrovat na Glastonbury či Sonaru, v Berghainu a ani na Montreux Jazz či v pařížském Centre Pompidou.

Podívejte se na video k songu Pretend, který s Brandt Brauer Frick zpívá Emika.
Podívejte se na video k songu Pretend, který s Brandt Brauer Frick zpívá Emika. | Video:

Oproti preciznímu skladatelskému přístupu druhého alba je pokračování v podobě nahrávky Miami (2013) mnohem spontánnější a hlavně Brandt Brauer Frick poprvé využívají služeb vokalistů a jsou mnohem písničkovější. Současná koncertní podoba BBF se vrací k syrovému minimalismu jejich debutu. V záři vizuálů inspirovaných hnutím Fluxus stojí na pódiu znovu jen trio a svými repetitivními groovy hledá duši v strojovém rytmu techna.

Večer doplní české kvarteto Orlak, v němž se potkávají Tomáš Dvořák (Floex), Filip Míšek (Dikolson), Jirka Libánský a Carl Warwick. Jejich kosmické elektronicko-akustické kompozice vychází z improvizace a minimalismu.

Na naše otázky odpovídal hráč na klávesové nástroje Paul Frick.

Aktuálně.cz: Vaše cesta k taneční hudbě byla přinejmenším komplikovaná. Podle životopisu zveřejněného na webu Residen Advisor jste "hrál na kytaru v heavymetalové kapele, zkoušel být raper, hrál na klávesy v jazzových, r'n'b, hiphopových a salsa kapelách a produkoval dvě hiphopové desky." Má být vaše současná kapela určitým průnikem všech vašich hudebních zájmů?
Paul Frick: Tak nějak to je, alespoň v hrubých obrysech. Vždycky jsem hledal způsoby, jak propojit své vážnohudební či avantgardní kompozice s dalšími hudebními zájmy, a zkoušel jsem to za ty roky všemožnými způsoby. Některé byly docela propadák, jiné mi ukázaly dobrou cestu. Užíval jsem postupy z klubové hudby nebo hip hopu pro klasické nástroje anebo hrál nebo samploval avantgardní elementy a včleňoval je do kontextu tanečních beatů. Ale teprve až když jsem potkal Daniela a Jana, tak mi dělení hudby na různé světy přestalo dávat smysl.

Poslechněte si track Plastic Like Your Mother z aktuálního alba Miami, který s Brandt Brauer Frick nazpíval Om'Mas Keith. | Video:

A.cz: Dají se vůbec všechny vaše hudební lásky spojit dohromady?
Spojovat všechny zájmy do jednoho zní už moc absolutisticky. Otázka spíše stojí, jestli opravdu chceme integrovat všechno, co máme rádi. Určitě je tahle metoda jeden z motorů, který naší hudbě pomáhá se stále vyvíjet. Nicméně existuje i bod, ve kterém si prostě musíme říct: tohle už nejsme my. Je to něco jako pokus a omyl, přičemž ten pokus je velmi podstatný...

A.cz: Přijde mi, že německé kapely vždy přirozeně spojovaly pop a experimentální hudbu, ať už to byli v sedmdesátých letech muzikanti z tzv. kosmického rocku, či o dvě dekády později třeba The Notwist nebo kapely kolem Morr Music. Jsou Brandt Brauer Frick pokračováním této tradice německého nezávislého rocku?
Když jsme začali hrát s BBF, německá hudba nás inspirovala méně, než by se zdálo. Tedy kromě toho, že jsme byli během našeho kulturního dospívání konfrontováni se spoustou hudby, a mezi ní i elektronickou či vážnou, se silnou německou tradicí. Ale naši hrdinové byli častěji z jiných zemí, ti nejdůležitější z Ameriky, jako třeba Theo Parrish nebo Steve Reich, kteří kombinují klubovou a vážnou hudbu. Navíc na tom, překračovat škatulky, není nic bytostně německého... Když jsme ale fungovali nějaký čas, objevili jsme Can a celý vesmír kolem krautrocku byl pro nás najednou velmi podstatný. Když se mě dnes někdo zeptá, která je moje oblíbená kapela - jakkoliv je to pro hudebníka dost necitlivá otázka -, tak mě nejspíš napadnou Can. Když jsem nedávno četl jeden jejich rozhovor, došlo mi, že pracovali velmi podobně. Z osmdesátých let bych asi jmenoval Palais Schaumburg nebo DAF. Osobně se k německým kapelám z minulosti teprve propracovávám. Moc současných ale neposlouchám.

Brand Brauer Frick.
Brand Brauer Frick. | Foto: BBF

A.cz: Brandt Brauer Frick jsou z principu akustická kapela. Znamená to, že každý večer hrajete jiný koncert?
To je různé. Když jsme v triu, hodně improvizujeme. A samozřejmě taky když začínám psát nový materiál. Když jsme ale s naším ansámblem, tak si moc improvizaci dovolit nemůžeme. Naši spolupracovníci z řad muzikantů vážné hudby jen čtou notový záznam, ten jeden či dva jazzmani taky, ale občas mají tendence být trochu svobodnější, což platí i pro nás. Všeobecně samozřejmě platí, že improvizace v deseti lidech moc nefunguje. Přesto tak nějak náš ansámbl zní vždycky trochu jinak, za což může měnící se sestava a také zvuk místnosti. Anebo jestli publikum sedí, stojí nebo tančí. A taky někdy to, co jíte nebo pijete před koncertem.

A.cz: S BBF je úzce spojený vizuální tým Park Bennett, který pro aktuální turné vytvořil vizuály inspirované hnutím Fluxus. Je vizuální doprovod pro hudbu BBF důležitý?
Daniel (Brandt) studoval filmovou režii a jádro Park Bennett tvoří on a jeho spolužáci Yvonka Groeger a Richard Brzozowski. A Jan (Brauer) zase studoval média a zvukový design a občas dělal něco u filmu. Takže přirozeně platí, že vizuální aspekt je pro nás důležitý. Máme to štěstí, že si můžeme třeba sami vytvářet videoklipy. Když hrajeme ve trojici, tak veškerý vizuální doprovod je od Park Bennett a Sebastiana Selbacha.

To jsou Brandt Brauer Frick! Podívejte se na krátké představení kapely. | Video:

A.cz: Pro vaše druhé album a následné turné se BBF rozšířili o sedm hudebníků. Změnila vás nějak spolupráce s ansámblem?
Kolektivní přístup nás ovlivnil od samotného počátku, kdy jsme začali hrát s Ansámblem. Větší skupina nás naučila dívat se na celý projekt trochu jinýma očima i pomohla najít nový přístup ke společné práci. Celé to mělo trochu atmosféru školního výletu nebo politiky v každodenním životě. Nicméně ansámbl jsme od samotného počátku neplánovali jako trvalý způsob práce, cestovat ve dvanácti nebo více lidech je na chvíli super, ale po čase bychom se z toho zbláznili. Ne každý navíc mohl, když to bylo zrovna potřeba, a tak množina muzikantů narůstala. Což ale bylo taky příjemné.

Brand Brauer Frick.
Brand Brauer Frick. | Foto: BBF

A.cz: Pro aktuální desku Miami jste ale naopak zvolili poněkud skromnější přístup. Byl tento návrat ke kořenům reakcí na předchozí zkušenosti?
Neřekl bych, že Miami byl přímo návrat ke kořenům, navíc všichni členové Ensemble jsou na desce, jen ne společně. Mohli jsme využít toho, že je známe, a pracovat s každým zvlášť. A taky jsme pořád koncertovali i ve velké sestavě. Pořád to bylo kolem dvaceti koncertů ročně. Tak či onak trio pořád zůstává naše hlavní formace, jen nám neustálé změny formátů a další kolaborace a projekty pomáhají oživovat naši tvorbu. I přes všechny logistické problémy.

A.cz: Skladby z posledního alba měly často klasickou písničkovou strukturu, což bylo nejspíš i díky účasti zpěváků. Jaký je další evoluční krok pro Brandt Brauer Frick?
Jsme uprostřed natáčení nového alba a trochu se zdráhám ho jakkoliv popisovat. Částečně je to více písniček a víc postavené na kapele než předchozí materiál. A na desce je jenom jeden zpěvák Beaver Sheppard. A znovu členové Ensemble. A kromě toho paralelně připravujeme materiál s ansámblem a více zpěváky.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib zemřelo nejméně 21 lidí

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib dnes zahynulo nejméně 21 lidí. Ostřelování uprchlického tábora na severozápadě Sýrie nedaleko turecké hranice si vyžádalo 15 obětí a nálet na povstalci držené město dalších šest mrtvých. Informovala o tom exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR), která získává zprávy od svých informátorů v Sýrii.

Podle SOHR stojí za útokem na uprchlický tábor syrská vládní vojska. Další množství lidí bylo při ostřelování zraněno. K útoku došlo nedlouho poté, co jiný nálet na povstalci držené město Maarat Numán rovněž v provincii Idlib usmrtil nejméně šest osob. O tomto útoku informovala organizace SOHR a rovněž dobrovolnická organizace Bílé přilby, která v povstaleckých oblastech pomáhá zraněným.

V provincii Idlib od konce srpna platí křehké příměří oznámené Moskvou. Do té doby během ofenzivy, kterou zahájila v dubnu syrská armáda, zahynula téměř tisícovka civilistů a na 400.000 lidí muselo opustit své domovy, uvedla nedávno OSN.

před 7 hodinami

Spojené státy začaly udělovat licence firmám pro obchodování s Huawei

Americké ministerstvo obchodu ve středu začalo udělovat některým firmám omezené licence pro obchodování s čínskou společností Huawei Technologies. Informovala o tom agentura Reuters. Washington v květnu zařadil tuto čínskou společnost na černou listinu. V pondělí resort potřetí prodloužil takzvanou dočasnou všeobecnou licenci, která umožňuje limitované obchodování s Huawei, bez něhož se neobejdou operátoři provozující komunikační sítě na americkém venkově.

"Ministerstvo vydává tyto omezené licence, jimiž povoluje limitované a konkrétně vymezené aktivity, které nepředstavují významné riziko pro národní bezpečnost anebo pro zahraniční zájmy Spojených států," uvedl resort obchodu v prohlášení.

Zatím není jasné, které produkty mohou americké společnosti největšímu výrobci telekomunikačních zařízení na světě prodávat. Čínský technologický gigant, který je zároveň druhým největším výrobcem chytrých telefonů na světě, především čeká, zda licenci dostane Google, který by pak mohl dodávat svůj operační systém Android a aplikace do nových přístrojů Huawei, napsala Reuters. Internetová společnost Google věc odmítla komentovat.

před 7 hodinami

Jaškin bodoval v KHL už v jedenáctém utkání v řadě

Český útočník Dmitrij Jaškin bodoval v Kontinentální lize už v jedenáctém utkání za sebou a se dvěma asistencemi patřil ke strůjcům vítězství Dynama Moskva 4:3 v prodloužení na ledě Dinama Riga. Omský rodák se nejprve podílel v 57. minutě na vyrovnávacím gólu a po jeho individuální akci dokonal Vadim Šipačov obrat pouhou sekundu před koncem prodloužení.

Šestadvacetiletý Jaškin navíc už posedmé za sebou zaznamenal minimálně dva kanadské body. V povedené jedenáctizápasové sérii trvající od 19. října zaznamenal 23 bodů (8+15) a s celkovou bilancí 13+19 si upevnil druhé místo v hodnocení produktivity soutěže za Šipačovem (9+27). Dynamo vyhrálo čtvrtý zápas za sebou a je druhé v Západní konferenci s čtyřbodovou ztrátou na CSKA Moskva.

před 7 hodinami

Končící předseda Evropské rady Tusk byl zvolen do čela Evropské lidové strany

Bývalý polský premiér Donald Tusk, který v posledních letech stál v čele Evropské rady, byl ve středu v Záhřebu zvolen kongresem Evropské lidové strany (EPP) do čela tohoto uskupení, sdružujícího evropské středopravé strany. EPP zůstává nejsilnější stranou v Evropském parlamentu.

"Za žádných okolností nesmíme přenechat oblast bezpečnosti a pořádku politickým populistům, manipulátorům a autokratům, kteří se snaží namluvit lidem, že svoboda není slučitelná s bezpečností," zdůraznil Tusk, který byl jediným kandidátem na předsedu EPP. "Neobětujeme hodnoty, jako jsou občanské svobody, právní stát a slušnost ve veřejném životě, na oltář bezpečnosti a pořádku, protože to není třeba, prostě se (vzájemně) nevylučují. Ten, kdo to není schopen přijmout, se fakticky vylučuje z naší rodiny," řekl.

Tusk v předvolebním projevu na kongresu ostře zaútočil proti autokratickým a populistickým vůdcům, aniž by vyslovil jméno maďarského premiéra Viktora Orbána a dalších evropských vůdců "tvrdé linie", poznamenala agentura AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy