Glosa: Adele přepsala rekordy hudebního průmyslu. Rok 2015 přesto nebyl zlatou érou

Karel Veselý Karel Veselý
Aktualizováno 28. 12. 2015 17:15
Jak se bude v souvislosti s populární hudbou jednou vzpomínat na rok 2015? Všechny velké a zásadní desky prominou, ale v paměti (a historických análech) nepochybně zůstane zapsán hlavně prodejní úspěch britské zpěvačky Adele, která s nahrávkou 25 překonala v USA i Velké Británii historické rekordy v počtu prodaných alb v prvním týdnu. Rok 2015 hodnotí Karel Veselý.
Adele
Adele | Foto: ČTK

Statisticky dokonale přesné metody se v hudebním průmyslu používají až od začátku devadesátých let, dá se ale celkem dobře předpokládat, že v historii zatím nikdo neprodal za sedm dnů víc než 3,38 milionu kusů jedné desky, jako to dokázala právě Adele.

A to se bavíme jen o Spojených státech, ve Velké Británii si v prvním týdnu desku koupilo rekordních osm set tisíc, dalších čtyři sta tisíc přidala v Německu a dvě stě osmdesát tisíc v Austrálii. Do konce roku prodá Adele po celém světě sedm milionů kusů své nové desky.

Když se na začátku tisíciletí ponořil hudební průmysl díky internetu do vleklé recese, vypadalo to, že se už nikdy nedočkáme globálního prodejního blockbusteru. Dosavadní rekord v týdenním prodeji držela japonská zpěvačka Hikaru Utada, která v roce 2001 prodala ve své zemi tři miliony kusů desky Distance, americký rekord měl až do letošního prosince ve vlastnictví boyband *NSYNC s o rok starší deskou No Strings Attached, které se prodalo za sedm dní o půl milionu kusů méně.

Oba historické zápisy jsou z úplně jiné éry hudebního průmyslu, kdy se platinová ocenění za milionové prodeje každoročně udělovala desítkám hudebníků, zatímco v posledních letech jsme rádi, když se najde alespoň jedna. Nastává nová zlatá éra? Nejspíše ne, Adele dokázala svojí deskou zmobilizovat publikum napříč generacemi a oslovit ty, kteří za pop obvykle neutrácí.

Stejně jako u loňských vysokých prodejů Taylor Swift a její desky 1989 ale pomohl Adele i jeden specifický fenomén, který v roce 2015 také výrazně hýbal debatami ohledně budoucnosti popu. Dal by se shrnout do otázky: Kam kráčí streamovací služby? Adele ani Taylor Swift, stejně jako třeba Coldplay s prosincovou novinkou A Head Full of Dreams, nevpustily svoji novou desku na Spotify, Deezer a další podobné služby. Nelíbí se jim totiž, že by někdo mohl jejich nahrávku poslouchat zadarmo, jen s reklamou.

"Pokud chcete desku slyšet, musíte si ji koupit," vzkazují fanouškům zmíněné hvězdy a prodeje v tradičních formátech pak samozřejmě utěšeně rostou. Muzikanti argumentují, že odměny za přehrávání jsou příliš nízké a navíc ukrajují z potenciálních zisků za prodej kompaktů či souborů. Pro Spotify a spol. je to ale nebezpečný trend, lidé budou ochotní za streamování platit jen tehdy, když v nabídce najdou všechno podstatné z aktuální hudby. Kvůli jedné Taylor Swift si asi předplatné nezruší, když ale bude podobných případů přibývat, začne se celý koncept "božského Jukeboxu" hroutit.

Apple a YouTube vytáhly do boje

Streamovací služby nechtějí uživatele zbavit možnosti poslouchat zdarma, protože z "freemium" verze (bez poplatku a s reklamou) se rekrutují budoucí zákazníci. Šéf Spotify Daniel Elk už ale mezi řádky přiznává, že tady asi bude muset kapitulovat a dát umělcům a jejich vydavatelům možnost volby. Spotify si ostatně musí muzikanty předcházet, v roce 2015 se dramaticky začal proměňovat trh se streamovacími službami.

V dubnu Jay-Z a další hudebníci představili na poněkud nepovedené tiskové konferenci svůj "truc" projekt Tidal, který chce být kromě streamování hudby ve vysoké kvalitě také spravedlivější k muzikantům. Zatímco tady to ale na životaschopnost příliš nevypadá, pro Spotify je mnohem větším nebezpečím nástup konkurenčních služeb Apple Music a YouTube Red. S korporacemi v zádech mají mnohem větší šanci přesvědčit (rozuměj: zaplatit) i muzikanty, kteří jsou dlouhodobě s novým modelem nespokojení.

Nástup Apple Music v červnu byl o něco méně spektakulární, než se čekalo, nicméně pro budoucnost technologie ukázal jednu zásadní věc - jen streamovat hudbu už je pro tyto služby málo. Apple zároveň v červnu spustil také internetem šířenou globální rozhlasovou stanici BEATS a sociální síť pro hudební fanoušky CONNECT. Obojí je s Apple Music úzce propojené a rozšiřuje spektrum možností, jak využívat stream. Spotify odpověděl vlastními inovacemi - chystá podcastovou sérii In Residence a v budoucnosti si přes něj koupíte třeba lístky na koncerty. Další novinkou je, že muzikantům či labelům nabízí možnost získání velmi detailních statistik o tom, jak či kde se poslouchá jejich hudba.

Čísla z prvního půlroku 2015 prozrazují, že streamování už generuje celou třetinu zisků hudebního průmyslu a přes všechny výše popsané komplikace to vypadá, že tento model už se pomalu stává mainstreamem distribuce hudby. Informace, že prodeje kompaktů klesají a vinyly jdou naopak vzhůru, je už poslední roky ohraná písnička. To druhé není ale nutné přeceňovat, i přes vinylový boom se čísla teprve došplhala k prodejům ze začátku devadesátých let. Vinyly se už dnes na Západě prodávají i v obchoďácích Tesco, zatímco hipsteři si už našli nový cool formát – kazety.

Kanye West prezidentem?

Adele pochopitelně dominuje všem výročním prodejním žebříčkům, následovaná Taylor Swift, jejíž loňská deska 1989 se dobře prodávala i v letošním roce. K úspěšným příběhům s vročením 2015 patří i kanadský raper Drake, který vydal dvě alba/mixtape (If You’re Reading This It’s Too Late a What a Time To be Alive s kolegou Futurem) a figuruje s nimi v desítce nejprodávanějších desek roku.

Jeho kolega Kendrick Lamar je s albem To Pimp a Butterfly na špici nejlépe hodnocených desek roku, což potvrdilo i jedenáct nominací na ceny Grammy. Reputaci si v roce 2015 vylepšil Justin Bieber, který s albem Purpose dokonal přerod v dospělou hvězdu. Nejprodávanějším singlem roku je Uptown Funk od Marka Ronsona a Bruna Marse, kteří s ním strávili čtrnáct týdnů na čele amerického žebříčku.

Nejúspěšnější turné roku měl anglicko-irský boyband One Direction, který na 33 zastávkách prodal přes milion vstupenek a vydělal přes sto milionů dolarů. Za nimi jsou ale v první pětce seřazeni veteráni – Fleetwood Mac, The Rolling Stones, Garth Brooks a Paul McCartney. Za zmínku stojí vřelé divácké přijetí televizní ságy Empire, která vypráví o rodině šéfa fiktivního hiphopového labelu. Premiéru měla v lednu 2015 a rychle se prodrala mezi nejsledovanější seriály v USA – v kategorii dospělých diváků (18–49 let) ho dokázali porazit jen Živí mrtví.

V kinech se pak dařilo životopisném filmu Straight Outta Compton o hiphopové skupině N.W.A., který několik týdnů vedl žebříček nejnavštěvovanějších filmů a už se stal nejúspěšnějším hudebním snímkem všech dob. Hip hop za mořem táhne na všech platformách a raper Kanye West tak mohl vyhlásit prezidentskou kandidaturu pro rok 2020. (Patrně v žertu, ale kdo ví....)

Rok 2015 se ale také zapíše černým písmem do historie populární hudby. V pátek 13. listopadu zahynulo při teroristickém útoku Islámského státu v pařížském divadle Bataclan 89 návštěvníků koncertu kapely Eagles of Death Metal. Historikové zaznamenali jen čtyři větší tragédie spojené s rockovými koncerty a jsou výhradně spojené s požáry.

 

Právě se děje

Další zprávy