Recenze: Vytisková v Roxy dokázala, že si Anděla rozhodně zaslouží

Jan Mazura Jan Mazura
22. 4. 2016 10:30
První sólové album Kláry Vytiskové s názvem Home vyšlo již na konci loňského listopadu, ale pokřtěno bylo teprve tento týden v pražském klubu Roxy. Své kvality zpěvačka obhájila i bez kapely Toxique za zády.
Klára Vytisková
Klára Vytisková | Foto: ČTK

Kytarista a zpěvák Lazer Viking v roli předskokana předvedl energickou a originální one-man show plnou nadsázky. Jeho bizarní image je kombinací vážně se beroucí rockové ikony a transsexuála, kterou doplňuje téměř waitsovským hlasem oscilujícím na hranici těžké alternativy a falešnosti. Dynamická směs rychle navazujících původních songů, odzpívaných částečně přímo v publiku, každopádně měla drive a splnila svůj účel.

Kláru Vytiskovou do Roxy přivedl sentiment. V rámci populárních „Free Mondays“ zde kdysi začínala s kapelou Toxique a údajně se vždy chtěla vrátit. Její sen se začal plnit chvíli před devátou, kdy se na necelých devadesát minut chopila mikrofonu.

Ač je Home její sólová prvotina, koncertních zkušeností má až dost a právě ty dodávají jejímu projevu jistotu a přesvědčivost. Na rozdíl od jiných mladých českých zpěvaček chápe důležitost komunikace s publikem a ví, jak na ni. Oproti své vlastní minulosti dnes navíc vydrží celý večer pouze v jednom, vesměs civilním outfitu. Působí díky tomu dospěleji a má paradoxně větší charisma než dříve.

Koncertní repertoár pochopitelně vycházel z desky. Výjimkou byl duet s klávesistou, kterým se Vytisková ohlédla do doby svých začátků, a posléze také zbrusu nový song. Ten se dočkal ještě přídavkové reprízy a vcelku úspěšně tak zamaskoval problém příliš malého repertoáru. Když pak i jako druhý přídavek zazněla píseň, kterou jsme ten večer již slyšeli, vyplul stejný problém na povrch o něco více. Kratší koncert bez opakování skladeb by vyzněl důstojněji.

Samotný křest desky pojala únětická patriotka v duchu názvu nahrávky, tedy domácky, rodinně. Disk pokřtili zpěvaččini rodiče za dohledu přibližně desítky dalších rodinných příslušníků, nejbližších přátel a spolupracovníků. Slova se ujal otec Vytiskové, herec a muzikant Vladimír, a potvrdil, že sympatická upovídanost je něčím, co se v jeho rodině dědí. Když zmizelo album v publiku, jako by si všichni oddechli a koncert dostal ještě větší spád. Zpěvačce se pak s pomocí vynikající kapely podařilo energii z pódia přenést do zaplněného sálu naplno.

Pokud si Klára Vytisková alias Klara udrží tvůrčí drive, bude časem na nejlepší cestě pro dalšího Anděla a deska Home se – navzdory svému názvu – brzy dostane třeba i za hranice České republiky.

Neznám nic lepšího, než dělat koncerty a hrát hudbu, nejsem omezená poptávkou fanoušku, říká zpěvačka Lenka Dusilová. | Video: Daniela Drtinová