Recenze: Vytisková v Roxy dokázala, že si Anděla rozhodně zaslouží

Jan Mazura Jan Mazura
22. 4. 2016 10:30
První sólové album Kláry Vytiskové s názvem Home vyšlo již na konci loňského listopadu, ale pokřtěno bylo teprve tento týden v pražském klubu Roxy. Své kvality zpěvačka obhájila i bez kapely Toxique za zády.
Klára Vytisková
Klára Vytisková | Foto: ČTK

Kytarista a zpěvák Lazer Viking v roli předskokana předvedl energickou a originální one-man show plnou nadsázky. Jeho bizarní image je kombinací vážně se beroucí rockové ikony a transsexuála, kterou doplňuje téměř waitsovským hlasem oscilujícím na hranici těžké alternativy a falešnosti. Dynamická směs rychle navazujících původních songů, odzpívaných částečně přímo v publiku, každopádně měla drive a splnila svůj účel.

Kláru Vytiskovou do Roxy přivedl sentiment. V rámci populárních „Free Mondays“ zde kdysi začínala s kapelou Toxique a údajně se vždy chtěla vrátit. Její sen se začal plnit chvíli před devátou, kdy se na necelých devadesát minut chopila mikrofonu.

Ač je Home její sólová prvotina, koncertních zkušeností má až dost a právě ty dodávají jejímu projevu jistotu a přesvědčivost. Na rozdíl od jiných mladých českých zpěvaček chápe důležitost komunikace s publikem a ví, jak na ni. Oproti své vlastní minulosti dnes navíc vydrží celý večer pouze v jednom, vesměs civilním outfitu. Působí díky tomu dospěleji a má paradoxně větší charisma než dříve.

Koncertní repertoár pochopitelně vycházel z desky. Výjimkou byl duet s klávesistou, kterým se Vytisková ohlédla do doby svých začátků, a posléze také zbrusu nový song. Ten se dočkal ještě přídavkové reprízy a vcelku úspěšně tak zamaskoval problém příliš malého repertoáru. Když pak i jako druhý přídavek zazněla píseň, kterou jsme ten večer již slyšeli, vyplul stejný problém na povrch o něco více. Kratší koncert bez opakování skladeb by vyzněl důstojněji.

Samotný křest desky pojala únětická patriotka v duchu názvu nahrávky, tedy domácky, rodinně. Disk pokřtili zpěvaččini rodiče za dohledu přibližně desítky dalších rodinných příslušníků, nejbližších přátel a spolupracovníků. Slova se ujal otec Vytiskové, herec a muzikant Vladimír, a potvrdil, že sympatická upovídanost je něčím, co se v jeho rodině dědí. Když zmizelo album v publiku, jako by si všichni oddechli a koncert dostal ještě větší spád. Zpěvačce se pak s pomocí vynikající kapely podařilo energii z pódia přenést do zaplněného sálu naplno.

Pokud si Klára Vytisková alias Klara udrží tvůrčí drive, bude časem na nejlepší cestě pro dalšího Anděla a deska Home se – navzdory svému názvu – brzy dostane třeba i za hranice České republiky.

Neznám nic lepšího, než dělat koncerty a hrát hudbu, nejsem omezená poptávkou fanoušku, říká zpěvačka Lenka Dusilová. | Video: Daniela Drtinová

před 40 minutami

Roční výše příspěvku na podporované zdroje energie loni stagnovala na 45 miliardách

Roční výše poskytnutého příspěvku podporovaným zdrojům energie (POZE) loni v Česku činila 45,4 miliardy korun, stagnovala tak na podobné úrovni jako v roce 2019. Vyplývá to z dat, které na webu zveřejnil Operátor trhu s elektřinou (OTE). Od roku 2006 bylo na podporu POZE v Česku vyplaceno přes 430 miliard korun. Stát loni na dotaci přispěl 27 miliard korun, zbytek zaplatili zákazníci ve fakturách za elektřinu. Na kolik peněz přesně budou mít tyto zdroje v daný rok nárok, není stanoveno dopředu, záleží vždy na objemu výroby.

Většina podpory podle OTE loni tradičně mířila obnovitelným zdrojům energie, kterým bylo vyplaceno 43,2 miliardy korun, meziročně o 1,7 procenta více. Solární elektrárny obdržely 29,1 miliardy korun, bioplynové stanice sedm miliard korun, biomasa 3,3 miliardy korun, vodní elektrárny skoro 2,5 miliardy korun a větrné zdroje 1,3 miliardy korun. Zbytek vyplacené podpory získaly zdroje kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET), druhotné zdroje a teplo z obnovitelných zdrojů.