Recenze: Usher na nové desce zapomněl na hity. Hard II Love chybí větší ambice

Lukáš Boček
24. 9. 2016 10:02
Doby, kdy americkým a částečně i světovým hitparádám dominovalo r’n’b, jsou už minulostí. Pro největší hvězdy žánru z přelomu milénia tato změna představuje velkou výzvu, jak se vypořádat se svou hudební minulostí a uspět v nové konkurenci. To je i případ zpěváka Ushera, který se na novince Hard II Love úspěšně drží svého řemesla a zároveň pro něj hledá místo v kontextu současné urban produkce.
Usher
Usher | Foto: ČTK

Osmá řadová deska rodáka z Dallasu může zprvu budit dojem, že se od roku 2004, kdy vydal přelomové album Confessions, příliš nezměnilo. Návrat ke kořenům je však záměrný a k posunu došlo především ve zvukové rovině.

První polovina alba je klasickým postelovým soundtrackem, jakých už Usher za svou více jak dvacetiletou kariéru natočil několik. Pomalé skladby s introspektivními (případně pudy nasycenými) texty, minimalistickými beaty a všudypřítomnými falzety představují největší část nového materiálu, který na tempu přidá poprvé až u sedmé položky, popového singlu Crash, aby nedlouho poté opět zvolnil.

Jako kdyby zpěvák tentokrát potřeboval především uvolňovat emoční přetlak z turbulentního vývoje svého soukromého života, vypovídat se, a až poté, vlastně jen pro formu, nabídnout odbočku k dalším žánrům. Zaměření desky se ostatně dá odtušit už z úvodní Need U, kterou otevírají slova „I fucked up, I'm man enough to admit it“ (v překladu: „Pos**l jsem to, jsem dost chlap na to, abych to přiznal“). Ta jsou doplněna hutnými elektronickými smyčkami v pozadí, připomínajícími temné období Kanye Westa na desce 808s & Heartbreak.

Hard II Love zní překvapivě kompaktně, ačkoliv se na jeho vzniku podílel regiment dvaceti producentů. Hity se však tentokrát nepsaly. Jádro desky spočívá právě v osobních, často pomalých výpovědích sedmatřicetiletého zpěváka, které primárně necílí na rádia. O silné melodie tu přitom není nouze, jako v případě nejpopovější skladby Stronger, v níž dojde i na smyčce a sbor.

V pomalejší části desky je podobně výrazná i Missin U, odhalující hned několik různých Usherových výrazů (jeden dokonce vzdáleně připomíná zesnulého krále popu). Jejich střídání pomáhá rozbourávat určitou přímočarost dalších skladeb o sexu, kterých na album zpěvák zařadil hned několik.

Ta nejpovedenější, osmiminutová Tell Me s vrstvenou produkcí, za níž stojí trio Tre Drumz, Geniuz League a Ryan Toby, patří k tomu nejlepšímu, co kdy držitel osmi cen Grammy natočil, a dokazuje, že má stále co říct. Nedaří se mu to však stoprocentně. Na opačné straně spektra stojí obsahově zcela vyprázdněná Make U A Believer, v níž zpěvák dohání do krajnosti nelyričnost svých textů. Ten v tomto případě nabízí i takové poklady jako „Chill with a nigga and I'll show you that shit, I swear that my shit could turn into your shit“.

Přípravy nové desky trvaly tři roky. Oproti předchozí Looking 4 Myself ubylo především líbivosti, popu a také experimentů. Chytlavý singl Climax s vygradovanou elektronikou tak od minula zůstává nepřekonán. Něco takového se však dalo čekat. Usher dopředu avizoval, že se vrátí k plnokrevnému r’n’b a ohýbání žánrů přenechá jiným. Své slovo dodržel. Výsledek je dotažený, nepůsobí nijak zpátečnicky, ale přesto Hard II Love představuje spíše solidně odvedenou práci než výraznější posun dopředu. A ten by u osmé nahrávky byl jistě vítaný.

Hodnocení: 70 %

Usher - No Limit ft. Young Thug | Video: YouTube

Evropská komise se chce zabývat českými kvótami na potraviny, nesmějí narušit volný pohyb zboží

Evropská komise hodlá podrobně prozkoumat povinné kvóty na prodej českých potravin, pokud návrh zákona v současnosti schvalovaný parlamentem vstoupí v platnost. Novinářům to ve čtvrtek řekla mluvčí exekutivy Evropské unie, podle níž norma nesmí být v rozporu s pravidly volného pohybu zboží ani diskriminovat žádné výrobce. Pokud by zákon začal platit a porušoval unijní normy, Česku by hrozila žaloba a vysoké pokuty.

Podle návrhu novely zákona o potravinách, která ve středu prošla Poslaneckou sněmovnou, by od příštího roku prodejny potravin o ploše nad 400 metrů čtverečních musely u některých druhů potravin prodávat minimálně 55 procent českých produktů. O normě nyní bude jednat Senát, který se podle zástupců nejsilnějších klubů chystá kvóty patrně odmítnout.

"V tomto případě, který se týká nabídky potravin, je zcela zásadní zachovat volný pohyb potravinářských produktů v rámci jednotného trhu," prohlásila dnes mluvčí Evropské komise. Brusel podle ní sleduje vývoj kolem české novely, podrobně analyzovat ji však bude až v případě, pokud vstoupí v platnost. Mluvčí nicméně podotkla, že kdykoliv nějaká země zavádí nějaké regulace prodeje, musí zajistit, aby byla "nutná, vyvážená a nikoho nediskriminovala".

Soudce pustil z vazby ženu obviněnou z krádeže laptopu Pelosiové

Americký soudce rozhodl propustit z vazby Riley June Williamsovou, která je obviněna z podílu na krádeži laptopu z kanceláře předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiové při nedávném útoku na Kapitol. Podle soudního rozhodnutí musí 22letá žena zůstat pod dohledem své matky, nesmí cestovat a v pondělí se má dostavit k federálnímu soudu ve Washingtonu k projednání případu.

Williamsová je z Pensylvánie a obviněna je z krádeže, bránění spravedlnosti, nepovoleného vstupu a výtržnictví spáchaného na půdě Kapitolu. Podle soudce Martina Carlsona jde o vážná obvinění. Ve prospěch Williamsové podle něj svědčí její dosud čistý trestní rejstřík.

Příznivci minulého prezidenta Donalda Trumpa vnikli do Kapitolu 6. ledna, kdy se sešly obě komory Kongresu k poslednímu stvrzení výsledku listopadových prezidentských voleb. Několik hodin tam rabovali, zákonodárci se museli ukrývat na bezpečném místě. Federální úřad pro vyšetřování se nyní snaží výtržníky identifikovat, Williamsovou údajně poznal na jednom ze zveřejněných videí její bývalý partner. Tvrdil, že žena doufala, že se jí podaří laptop Pelosiové prodat ruské tajné službě. Na videu je žena podobná Williamsové zachycená, jak volá na výtržníky, aby šli po schodech nahoru. Na jiném snímku je ji vidět, jak vychází z Pelosiové kanceláře.