Recenze: Tonya Graves konečně nahrála desku, kterou se může chlubit

Daniel Maršalík
29. 10. 2015 10:43
Před čtyřmi lety Tonya Graves se sólovým debutem neuspěla. Její taneční deska I'm The Only Me působila spíše jako demo než profesionální nahrávka. Letos se pokouší napravit si reputaci sbírkou bluesových písní převzatých od největších legend tohoto hudebního žánru. Více v recenzi Daniela Maršalíka.
Tonya Graves
Tonya Graves | Foto: ČTK

Recenze – Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Zpěvačka Tonya Graves se přiznala, že jedním z impulsů pro nahrání desky Back to Blues bylo úmrtí B. B. Kinga. Díky tomu se konečně našla a nahrála něco, co má smysl.

Američanka je známá především díky účinkování v kapelách Liquid Harmony a Monkey Business. Trvání první z nich bylo ale příliš krátké a v bandu Romana Holého hraje spíš druhé housle lídrovi Matěji Ruppertovi. Navíc nyní nikdo neví, jaká bude její budoucnost v kapele, když si „vzala dovolenou“ a na nadcházejícím turné ji zastoupí Tereza Černochová.

Hned první tony úvodní skladby Thrill Is Gone (právě od B. B. Kinga a Tracy Chapman) prozrazují, že Tonya album nahrávala s výbornými muzikanty, na které dohlížel Lukáš Martinek. Ten do studia pozval mimo jiné i jazzového pianistu Ondřeje Pivce. Některé skladby se podobají originálu, někdy Tonyiny verze dostaly zcela odlišný kabát. Například písnička Hound Dog, kterou proslavil Elvis Presley, se z rock’n’rollu proměnila v blues. Martinek vtiskl nahrávce tvář, díky které album drží pohromadě, ačkoliv jednotlivé skladby byly napsány v různou dobu, různými autory pro různé interprety.

Lidé mají rádi, když jim jejich oblíbenci naservírují osvědčenou kvalitu. Často je to snadný klíč k úspěchu. Například Seal zaznamenal obrovský komerční úspěch s deskami, na kterých přezpíval soulové hity. Podobně to ale se swingem zažili Robbie Williams nebo Michael Bublé. Hity svých oblíbenců nedávno přezpívala i Annie Lennox a podobných případů je více i na českém trhu, album Back to Blues se navíc může pyšnit výtečnou produkcí. Bude zajímavé sledovat, jestli dokáže Tonya přenést náladu desky do bluesových klubů.

Graves sáhla po písních opravdu velkých hvězd, takže se jí nepodařilo (a vlastně to ani nešlo) je převýšit. Přesto je blahodárné slyšet její hluboký hlas konečně vyznít, k čemuž v Monkey Business neměla tolik prostoru. Album Back To Blues je nadčasové a zpěvačka jím vzdala hold žánru, který dal přímý základ mnoha dalším hudebním stylům. Mezi deseti skladbami vyčnívá countryová Jolene (původně od Dolly Parton), kde ale opět Martinek šikovně ubral trochu country na úkor bluesu.

Vedlejším efektem alba Back To Blues je ještě větší nečitelnost vkusu zpěvačky. Patnáct let funkuje v Monkey Business. Její první sólové album i Liquid Harmony mají nálepku EDM a nyní přišla s blues. Každopádně písně Raye Charlese, Etty James nebo Jimiho Hendrixe jí sluší.

Hodnocení: 70 %

Tonya Graves - Hound Dog | Video: YouTube

před 12 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.