Recenze: Tonya Graves konečně nahrála desku, kterou se může chlubit

Daniel Maršalík
29. 10. 2015 10:43
Před čtyřmi lety Tonya Graves se sólovým debutem neuspěla. Její taneční deska I'm The Only Me působila spíše jako demo než profesionální nahrávka. Letos se pokouší napravit si reputaci sbírkou bluesových písní převzatých od největších legend tohoto hudebního žánru. Více v recenzi Daniela Maršalíka.
Tonya Graves
Tonya Graves | Foto: ČTK

Recenze – Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Zpěvačka Tonya Graves se přiznala, že jedním z impulsů pro nahrání desky Back to Blues bylo úmrtí B. B. Kinga. Díky tomu se konečně našla a nahrála něco, co má smysl.

Američanka je známá především díky účinkování v kapelách Liquid Harmony a Monkey Business. Trvání první z nich bylo ale příliš krátké a v bandu Romana Holého hraje spíš druhé housle lídrovi Matěji Ruppertovi. Navíc nyní nikdo neví, jaká bude její budoucnost v kapele, když si „vzala dovolenou“ a na nadcházejícím turné ji zastoupí Tereza Černochová.

Hned první tony úvodní skladby Thrill Is Gone (právě od B. B. Kinga a Tracy Chapman) prozrazují, že Tonya album nahrávala s výbornými muzikanty, na které dohlížel Lukáš Martinek. Ten do studia pozval mimo jiné i jazzového pianistu Ondřeje Pivce. Některé skladby se podobají originálu, někdy Tonyiny verze dostaly zcela odlišný kabát. Například písnička Hound Dog, kterou proslavil Elvis Presley, se z rock’n’rollu proměnila v blues. Martinek vtiskl nahrávce tvář, díky které album drží pohromadě, ačkoliv jednotlivé skladby byly napsány v různou dobu, různými autory pro různé interprety.

Lidé mají rádi, když jim jejich oblíbenci naservírují osvědčenou kvalitu. Často je to snadný klíč k úspěchu. Například Seal zaznamenal obrovský komerční úspěch s deskami, na kterých přezpíval soulové hity. Podobně to ale se swingem zažili Robbie Williams nebo Michael Bublé. Hity svých oblíbenců nedávno přezpívala i Annie Lennox a podobných případů je více i na českém trhu, album Back to Blues se navíc může pyšnit výtečnou produkcí. Bude zajímavé sledovat, jestli dokáže Tonya přenést náladu desky do bluesových klubů.

Graves sáhla po písních opravdu velkých hvězd, takže se jí nepodařilo (a vlastně to ani nešlo) je převýšit. Přesto je blahodárné slyšet její hluboký hlas konečně vyznít, k čemuž v Monkey Business neměla tolik prostoru. Album Back To Blues je nadčasové a zpěvačka jím vzdala hold žánru, který dal přímý základ mnoha dalším hudebním stylům. Mezi deseti skladbami vyčnívá countryová Jolene (původně od Dolly Parton), kde ale opět Martinek šikovně ubral trochu country na úkor bluesu.

Vedlejším efektem alba Back To Blues je ještě větší nečitelnost vkusu zpěvačky. Patnáct let funkuje v Monkey Business. Její první sólové album i Liquid Harmony mají nálepku EDM a nyní přišla s blues. Každopádně písně Raye Charlese, Etty James nebo Jimiho Hendrixe jí sluší.

Hodnocení: 70 %

Tonya Graves - Hound Dog | Video: YouTube

před 13 minutami

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásil Islámský stát

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásila teroristická organizace Islámský stát (IS). Informovala o tom agentura Reuters. Exploze v mešitě ve čtvrti Šakar Dara si vyžádala nejméně 12 obětí na životech. Stala se při pátečních modlitbách u příležitosti muslimského svátku íd al-fitr, kterým končí postní měsíc ramadán.

Islamistické hnutí Tálibán a afghánská vláda, které spolu vedou boje, vyhlásily od čtvrtka u příležitosti svátku třídenní příměří. Útok na mešitu Tálibán odsoudil již v pátek, jeho mluvčí ho ale podle agentury AP tehdy připsal afghánské tajné službě.

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení Jana Nepomuckého

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého světce a patrona lidí od vody Jana Nepomuckého. Třináctý ročník Svatojánských slavností Navalis se kvůli epidemii i nesouhlasu pražského magistrátu s některými částmi programu konal v zúžené podobě. Byla mše, průvod a koncert, neuskutečnil se například plánovaný přelet letounů nad Karlovým mostem.

Slavnost začala v podvečer v katedrále svatého Víta na Pražském hradě mší, kterou sloužil kardinál Dominik Duka. Zdůraznil statečnost Jana Nepomuckého, tato vlastnost je podle Duky potřeba i na cestě ze současné koronavirové krize. Po mši se vydal průvod na Karlův most směrem ke kostelu křižovníků na Starém Městě. Cestou mu přihlížely stovky lidí a turistů, kteří byli často bez roušek.

Ve stejné době se na půl hodiny rozezněly zvony z kostelů zasvěcených svatému Janu Nepomuckému. K akci se podle pořadatelů připojily zvony po celém světě. Mělo jich být nejméně 300, tedy počet připomínající letošní výročí světce.

Program zakončil tradičně koncert na hladině Vltavy, který ještě jednou připomenul roli zvonů při letošních slavnostech symfonií s názvem Svatojánské zvony. Pro letošní ročník ji složil skladatel, dirigent a držitel Českého lva Kryštof Marek. Koncert nebyl ozvučen, a to podle pořadatelů i kvůli zvýšené hladině Vltavy, kvůli které magistrát vyhlásil první stupeň povodňové aktivity.